Nejdražší kolo na světě: Kolik stojí, čím je unikátní a kdo si ho může dovolit?

Představte si, že by vám někdo nastavil zrcadlo do světa, kde cena bicyklu převýší hodnotu rodinného domu. Jasně, na silnici potkáváte kola za deset nebo dvacet tisíc, ale existuje třpytivá elita cyklistiky, na kterou ani většina zasloužilých závodníků nikdy nedosáhne. Myslím tím takové kousky, které se spíše než do garáže hodí na výstavní piedestal s bezpečnostní ochrankou a samostatným alarmem. Právě teď vám odhalím, jak daleko dokáže zajít lidská posedlost dokonalostí a extravagancí, když přijde na cenu nejdražšího kola světa. U některých částek si budete říkat, jestli místo šlapek neobsahují spíš kusy zlata nebo podpis Picassa. Není to už o jízdě, je to ukázka toho, co dokážou technologie, materiály a hlavně peníze.
Co dělá kolo nejdražším na světě?
Když se řekne "nejdražší kolo na světě," většina z nás si představí závodní speciál, karbonové ráfky, možná ručně tkané pláště a špičkové komponenty Shimano nebo SRAM. Ale skutečnost je mnohem šťavnatější. Nejvyšší cenovky totiž často nepatří kolům určeným k závodění, nýbrž extravagantním klenotům, kde se snoubí umělecká hodnota s technologickou vyspělostí. A když říkám extravagantní, myslím třeba kolo posázené 600 diamanty, zdobené zlatem a platinou, které ve finále připomíná šperk než sportovní náčiní. Možná si řeknete, že tohle je úlet, ale trh pro takové kousky opravdu existuje.
Největší drahocennost, co kdy byla k vidění, je "Butterfly Trek Madone" – unikát, na kterém nechybí ani pravá motýlí křídla zalitá v pryskyřici a motivy, co navrhoval sám Damien Hirst, britský enfant terrible moderního umění. Tohle kolo bylo právoplatně vydraženo v roce 2009 za neuvěřitelných 500 000 dolarů (tehdy asi 9,5 milionu Kč), což je částka, která i dnes patří do žebříčku světových rekordů. Cenu tehdy vytáhl kombinovaný efekt: vzácný umělecký podpis, benefiční charakter dražby na boj s rakovinou a naprostá jedinečnost provedení. Když porovnáte hodnotu běžného kola v doporučené ceně 20 000 Kč, je to asi jako kdyby vám někdo tvrdil, že chleba na rohu stojí dvacet tisíc místo dvaceti.
Na špičce luxusu ale najdeme i novější kousky – například House of Solid Gold "The Beverly Hills Edition", které je celé pokryté 24karátovým zlatem a zdobené více než 600 černými diamanty a 500 safíry. Cena? V roce 2014 byla stanovena na 1 milion dolarů, což znamená v přepočtu přibližně 22 milionů korun. Tohle už není prostě sport, to je čistý kult. Ideální pro někoho, kdo parkuje před domem Lamborghini Aventador a netáhne si nákup v igelitce, ale v tašce Hermès. Kolo však nejde do světa anonymních galeristů, mají jej většinou bohatí sběratelé nebo excentričtí fanoušci, co touží být vidět a milují luxus, který se vryje do paměti. Další extrémní příklad – samotná značka Trek nabízí limitované edice postříbřených a pozlacených rámů, u kterých není problém překročit i hranici 100 000 dolarů, zejména pokud je v ceně podpis Lance Armstronga, nebo vyhraná Tour de France. Cení se totiž nejen materiály, ale i příběh, který za kolem stojí.
Je fajn zmínit, že extrémní ceny nejsou zdaleka výsadou jen silničních kol nebo „uměleckých“ kousků. Mimořádně drahá jsou dnes i horská elektrokola, kde se špičkové modely vyšplhají klidně přes milion korun. Tam už platíte za dokonalé odpružení, speciální elektronickou řídicí jednotku, karbon z leteckého průmyslu, nejlehčí baterie a dosah, který byste hledali spíš u luxusního auta než kola.
Nejdůležitější technologie a materiály u superdrahých kol
Co táhne cenu kol do absurdních výšin? Je to kombinace několika faktorů, kde svůj vliv mají hlavně materiály, ruční výroba, unikátní design a často i zapojení známých jmen ze světa sportu či umění. Začněme u materiálů: tradiční slitiny – hliník nebo dokonce ocel – byste v nejvyšších patrech nabídky hledali stěží. Tam vládne karbon, a to speciálních tříd, které poskytují extrémní poměr mezi pevností a hmotností. Věděli jste, že karbonové vlákno používané na rám špičkového kola vzniká podobně jako materiály v kosmickém průmyslu? Ještě zajímavější je, že finální úpravu rámu, jeho vrstvení a laminaci, provádí u některých značek výhradně ruce mistrů s desítkami let zkušeností.
U nejdražších modelů najdete i titan – například titanium-lithiové slitinové rámy, které si drží špičkovou odolnost při rekordně nízké váze. Tyhle rámy se nedají masově produkovat, jejich výroba je zhruba stejně nákladná jako menší proudové letadlo. Pokud si myslíte, že technologie u kola kulminuje u rámu, budete překvapeni: dnes už špičkové modely disponují elektronickým řazením Di2 (Shimano), SRAM AXS či Campagnolo EPS, které dávají možnost měnit převody na dotek tlačítka, jak na palubě vesmírné lodi. Příklady? Trek Madone SLR 9 s Di2 sadou nebo Specialized S-Works Tarmac SL8 s bezdrátovým řazením. Zde se často platí za chytré senzory snímající sílu šlapání, kadenci, výšku, GPS navigaci v integrovaných kokpitech a v neposlední řadě i za systém odpružení přizpůsobující se jízdě v reálném čase.
Nemalou roli mají i ráfky a pláště. V nejvyšší třídě se setkáte s letmo zavěšenými karbonovými disky, vylepšenou aerodynamikou a hmotností hluboko pod 1 kg za kompletní pár. Za zmínku stojí vývoj plášťů – třeba Pirelli, Continental nebo Vittoria investují statisíce dolarů do nových směsí, které mají menší valivý odpor, lepší přilnavost a zvládnou i těžké podmínky. U těch nejdražších kol není výjimkou, že jedna sada galusek vyjde třeba na 10 000 Kč. U některých modelů pak narazíte i na ručně šité sedlo z jemné kůže nebo superluxusní řídítka vyrobená na míru proporcím jezdce.
Důležitý je i "původ" kola. Modely z limitovaných edic, třeba k 100. výročí Tour de France nebo k uctění legend jako Eddy Merckx nebo Fausto Coppi, nesou v sobě sběratelskou hodnotu, která může cenu vyšponovat do nesmyslných částek. Skvělý příklad je Pinarello Dogma F12 ve speciální limitaci „Wiggins 2012“, kdy jen pár kousků bylo vůbec a někdy se prodávaly v aukci o polovinu dráž než běžný model. A ještě specialita – designová spolupráce se světovými módními domy (Ferrari, Lamborghini, Versace) nebo slavnými sportovci, která kolu přidá nejen logo, ale i prestižní místo v garáži těch nejbohatších.

Kdo utrácí miliony za kola? Kdo si nejdražší kolo opravdu koupí?
V Česku je obvyklé si při téhle otázce poklepat na čelo a říct, že lepší by bylo koupit chalupu na Šumavě. Na druhou stranu, už i u českých lesních stezek potkáte kola za 300-400 tisíc, což by před 10 lety vypadalo jako sci-fi. Světová elita ale míří výš. Nejčastějšími zákazníky těchto strojů jsou úspěšní podnikatelé, movití sběratelé, investoři, nebo slavné osobnosti – třeba herec Leonardo DiCaprio si nechal udělat vlastní karbonový e-bike na míru.
U nás větší šance, že na opravdu drahý kousek narazíte, je spíš v centru Prahy, v bike studiu na Pankráci nebo při programu pro miliardáře u známých výrobců jako Canyon nebo Festka. Kolo pak neslouží jen k jízdě – často je pýchou na stěně, vychytaným designovým doplňkem do kanceláře nebo základem investičního portfolia, protože opravdu exkluzivní edice nezřídka svoji cenu znásobí během pár let. Když máš doma kolo s podpisem L. Armstronga a příběhem z vítězné Tour, jeho hodnota jen těžko klesne.
Běžným důvodem k nákupu je i vášeň – někdo si chce splnit sen a sjíždět horské silnice na kole, o kterém snil od dětství. Znám příběh chlápka, který dřív prodával kola na burze a ve chvíli, kdy vydělal pořádné peníze, si nechal v Itálii postavit kolo na míru za půl milionu, ručně s gravírovanými prvky jména své rodiny. Osobně bych jedno takové nejspíš taky doma mít chtěl, kdyby nebylo třeba platit hypotéku – ale jak říká Radka, stejně by se na něj jen prášilo a místo denních vyjížděk s dětmi by sloužilo jako těžítko na účtenky.
Lidé, kteří platí závratné částky, chtějí maximální unikátnost, ruční práci, podpis slavného jezdce, anebo prostě zážitek při vlastnictví toho nejlepšího. V některých případech je důvod i investiční – u určitých kol, například z limitovaných edic nebo od zavedených mistrů, cena rychle roste a může vynést mnohem víc než zlato nebo akcie. Sbírání špičkových kol je navíc v určitých kruzích stejně populární jako klasický sběr veteránů – existují soukromá muzea, kde nenajdete jediný kousek pod 100 000 eur. Právě tam skončí většina zakázkových šperků, které dávno překročily hranici obyčejné užitnosti.
Tipy a triky: jak poznat kvalitní a drahé kolo – a kdy se vyplatí utratit víc?
Nadupané technologie, exkluzivní materiály, unikátní design – všechno to zní dobře, ale jak se v tom má běžný smrtelník vyznat? Pokud uvažujete, že si pořídíte něco lepšího než stroj v akci ze supermarketu, určitě doporučuju podívat se na pár konkrétních detailů. Začněte u rámu: opravdové špičky využívají karbon s vysokým modulem pružnosti, titan nebo speciální slitinové řešení. Důležité je, jaký máte rozpočet – kolo za 50 tisíc udělá radost každému nadšenci, ale pokud chcete opravdu investici, sledujte značky Pinarello, Colnago, Specialized S-Works, Trek v limitované sérii nebo Bianchi Oltre XR4. Tyhle kousky nejen dobře jezdí, ale drží si hodnotu i za desítky let.
Při výběru si dejte pozor na drobnosti: u drahých kol bývá samozřejmostí bezdrátové nebo elektronické řazení, možnost napojení na sportovní hodinky (například Garmin či Wahoo), speciální povrchová úprava proti korozi, promyšlená aerodynamika i možnost přizpůsobení „na míru“ – nejen barvou, ale i tvarem rámu, délkou klik a šířkou řídítek. Zaměřte se i na osazení kol – špičkové modely vsázejí na kombinaci značek, které spolu roky ladí komponenty do nejmenšího detailu.
Pokud jste zvyklí ušetřit na pláštích nebo řetězu, u luxusních kol tohle neplatí – například galuska za 8000 Kč opravdu vydrží podstatně víc, má nižší valivý odpor a úplně jiný grip na mokru nebo v zatáčce. Pokud nutně netoužíte vlastnit něco, co nesmí na silnici, zaměřte se na špičkové rámové platformy určené pro profíky ve World Tour – často se dají sehnat ve výprodejích u specializovaných prodejců za desítky procent nižší ceny než původně. Kdy je fajn utratit víc? Pokud vás cyklistika živí, jste vášnivý sjezdař, nebo opravdu chcete maximální komfort a rychlost – víc investované peněz poznáte nejvíc při dlouhých nájezdech nebo na horských silnicích, kde každý gram navíc znamená v cíli rozdíl.
Je dobré si uvědomit, že nejdražší model není vždy tím "nejlepším" pro každého. Pokud jste začátečník, raději volte stroj s jednoduchou údržbou a střední třídou komponentů, abyste poznali, co vám sedí. Naopak, pokud chcete skutečně exkluzivní kousek, vždy hledejte certifikace originality, doložené reference výrobců a ideálně osobní kontakt s někým, kdo už s podobnými stroji má zkušenosti. Ať už nakonec poletí vaše peníze do karbonového snu, nebo zůstanou v kapsách, hlavní je na kole zažít radost – ať už sedláte starý Favorit, nebo nejdražší kolo světa potažené zlatem. Cyklostezka totiž dává svobodu všem bez rozdílu – a tím nesmyslné sumy ani lesk exotických modelů nikdy ničím nenahradí.
Napsat komentář