Jak zjistit jestli mám píchlé kolo: Rychlý průvodce pro každého

Jak zjistit jestli mám píchlé kolo: Rychlý průvodce pro každého

Znáš ten pocit, když ti auto najednou začne táhnout na jednu stranu, nebo se ozve takové divné "flap-flap" z každého otočení kola? Právě v tu chvíli je nejvyšší čas zkontrolovat pneumatiku. Spousta lidí si myslí, že píchlé kolo poznáš hned podle pohledu, ale není to vždy tak jasné. Někdy vzduch uniká opravdu pomalu a klidně si toho všimneš až po několika dnech.

Nejjednodušší první krok je podívat se na samotné pneu. Pokud vypadá splasklejší než ta vedle, máš skoro jasno. Ale pozor, i malý úbytek tlaku může udělat rozdíl v jízdě. Proto je dobré zmáčknout pneumatiku rukou, poslechnout si, jestli někde nesyčí vzduch, nebo použít obyčejný měřák tlaku. Další signály? Hůř se ti otáčí volant, auto pomaleji reaguje a spotřeba paliva najednou leze nahoru.

Jak poznat, že mám prázdnou pneumatiku

Úplně prázdné kolo většinou poznáš rychle – auto sedí na jedné straně níž nebo se ozývá fakt hlasité bouchání od silnice. Ale málokdo ví, že přibližně 25 % defektů na osobních autech není hned vidět, protože tlak ve píchlé kolo klesá pomalu. Tady se hodí vědět jasné znaky, kterých si všimnout.

  • Když auto začíná "táhnout" do jedné strany bez zjevného důvodu.
  • Pokud volant při jízdě vibruje nebo je zatáčení znatelně těžší.
  • Povšimneš si hlasitějších zvuků od kola – typické "klapání" nebo "mlaskání".
  • Při obhlídce zjistíš, že pneumatika vypadá neobvykle placatě nebo je její bok promáčklý.
  • Na pumpě si všimneš, že jeden z kol má nižší tlak při kontrolním měření.

Malé poškození, třeba v podobě zapíchnutého hřebíku, nemusí být hned patrné. Někdy je únik tak pomalý, že problém zjistíš až při dalším huštění. Vůbec není hloupé kontrolovat si tlak třeba jednou měsíčně, zvlášť když moderní systémy TPMS mají chyby až u 10 % vozů a nemusí hlásit mírné snížení tlaku.

Stav pneuBěžné příznakyDoporučená akce
Mírně podhuštěnáAuto nemá citlivý řízení, v zatáčce se více nakláníDoplnit vzduch, zkontrolovat zdroj úniku
Píchlá na minimumPlácavé zvuky, kolo nápadně splaskléNevyjíždět, opravit nebo vyměnit
Defekt během jízdySilné vibrace, auto změnilo směr, citelný odpor při jízděZastavit na bezpečném místě, řešit ihned

Když váháš, zda máš podezření správně, zkus pneumatiky srovnat pohledem zepředu auta a zkontroluj, jestli jsou na stejné úrovni. Rozdíl je často vidět lépe z větší vzdálenosti. Hodně lidí dělá tu chybu, že ignoruje drobné změny v chování vozidla – a to se může vymstít. Jízda na špatně nahuštěné pneumatice prodlužuje brzdnou dráhu i o čtvrtinu a zvyšuje šanci na další poškození.

Co nejčastěji způsobuje defekt

Možná tě překvapí, kolik různých věcí dokáže způsobit píchlé kolo. Největší klasikou jsou samozřejmě hřebíky, šrouby a ostré kamínky. Stačí jet přes stavbu nebo rozbitou silnici a máš po radosti. Ale v seznamu viníků toho najdeš mnohem víc.

  • Ostré předměty: To zahrnuje hřebíky, dráty, střepy nebo cokoliv, co se umí zaseknout do běhounu. Často leží u kraje vozovky, kde projíždíš při parkování.
  • Přejetí přes výtluk nebo obrubník: Prudký náraz může pneumatiku natrhnout nebo ji poslat rovnou do kopru, zvlášť když máš málo nafoukáno.
  • Vadná ventilka nebo špatné usazení na disku: Když ventil nedoléhá nebo je starý, pneumatika ztrácí vzduch po kapkách. Stejně tak špatně očistěný ráfek po výměně zimních gum znamená malý, ale neustálý únik tlaku.
  • Staré nebo špatně opravené pláště: Po letech začíná guma praskat, vznikají mikrotrhlinky a ty jsou bránou pro únik vzduchu.

Mrkni na pár konkrétních čísel níže. Hodně lidí si myslí, že defekty jsou spíš výjimka, ale pravda je jiná:

Příčina defektuPodíl na všech případech (%)
Ostrý předmět (hřebík, šroub, sklo)48
Náraz na obrubník/výtluk18
Ventilka, špatné usazení14
Poražené nebo staré pneu11
Jiné příčiny9

Takže pokud si myslíš, že tě defekt nepotká, protože jezdíš opatrně – asi tě realita někdy doběhne. Jo a tip: po každé zimě zkontroluj těsnost ventilků a stav běhounu, hlavně pokud máš starší pneu.

Rychlá kontrola a potvrzení podezření

Rychlá kontrola a potvrzení podezření

Když máš podezření, že je s kolem něco špatně, je potřeba si to rychle a jednoduše ověřit. Stačí pár minut a nářadí většinou vůbec nepotřebuješ. Zaměř se na základní věci, které na první pohled (nebo poslech) napoví opravdu hodně.

  • Prohlédni píchlé kolo – vizuálně srovnej všechny pneumatiky, zvlášť když máš auto zaparkované na rovině. Prázdná pneu bude vypadat splaskle, někdy je bok jako „zmáčknutý“.
  • Otoč kolem nebo projdi poslední kus cesty pěšky. Pohledej hřebíky, ostré kamínky, nebo šrouby. Je dost časté, že i malý předmět dovede propíchnout pneu úplně snadno.
  • Poslechni si, jestli z kola nesyčí vzduch. Tiché „psss“ často prozradí místo úniku hned.
  • Přilož ruku na bok pneu – pokud je cítit změna tlaku nebo měkkost oproti ostatním kolům, máš důvod jednat dál.
  • Použij tlakový měřák. Pokud máš k dispozici i obyčejný z benzínky, změř si hodnotu a porovnej ji s doporučenou v manuálu auta – rozdíl pod 2,0 bar už značí problém.

Když pořád váháš, hodí se tzv. test s mýdlovou vodou. Stačí kartáček, trocha jaru a voda: natři podezřelé místo pěnou a pozoruj bublinky. Unikající vzduch je „napráskaný“ bublinama téměř okamžitě.

Kolik procent defektů způsobí různé předměty
Příčina defektu Průměrný podíl (%)
Hřebík, šroub nebo ostrý kov 50
Sklo nebo ostrý kámen 30
Ventilek, poškozená duše 15
Jiné příčiny (stárnutí, výrobní vada) 5

Jestli se ti nechce ohýbat a necháváš auto v servisu, věz, že tyhle rychlé triky používají i samotní profíci. Vyplatí se je znát, protože prasklé pneumatiky jsou na českých silnicích hlavní příčinou nečekaných potíží pro tisíce řidičů ročně. Ty už ale teď víš, na co si dát pozor a jak potvrdit své podezření během pár minut.

Co dělat, když najdete píchlé kolo

Tady není moc prostoru na hrdinství – hlavně v klidu a s rozumem. Je jasný, že jezdit dál na píchlém kole je špatný nápad. Poškodíš tím pneumatiku úplně, někdy i disk, nebo dokonce podvozek. Takže jakmile zjistíš problém, zastav na bezpečném místě. Ne na kopci, ale někde, kde tě neohrozí provoz ani nestojíš v zatáčce.

Než vůbec začneš něco dělat, zatáhni ruční brzdu, zařaď rychlost (nebo "P" u automatu) a koukni, jestli máš aspoň trochu potřebné vybavení: rezervu, klíč na matice, zvedák a třeba i reflexní vestu. Pokud ti něco z toho chybí, nebo jsi na nebezpečném místě, radši volej asistenční službu. S tím není ostuda, od toho jsou tu.

  • Sundej poklici, pokud ji máš, a uvolni matice (ale jen napůl, dokud je auto na zemi).
  • Použij zvedák a auto opatrně zvedni. Slovíčko "opatrně" fakt platí, jakkoliv to vypadá jednoduše.
  • Domontuj matice a sundej kolo. Zkontroluj, jestli není poškozený i disk.
  • Nasaď rezervu, matice přišroubuj rukou. Sniž auto, dotáhni matice křížem a – pokud můžeš – použij momentový klíč.

Pokud rezervu nemáš, nebo je taky prázdná, je tu ještě možnost dojezdu na pěně (tmel do pneumatiky). Ten stačí vstříknout dovnitř přes ventil a pak dofoukat. Ale má to omezenou rychlost (cca 80 km/h) a také dojezd, většinou max. 100 km. Nezachráníš tím pneumatiku navždy, spíš jen na cestu do servisu.

Moderní auta někdy nemají rezervu, ale speciální dojezdové kolo. Pozor – i to má omezení v rychlosti a vzdálenosti, tak si přečti manuál. A klidně zavolej někomu zkušenějšímu o radu, než uděláš něco, co by tvoji situaci ještě zhoršilo.

Napsal Lukáš Svoboda

Pracuji jako odborník na automobily a rád píšu o pneuservisu. Mám bohaté zkušenosti s řešením problémů aut a zajišťováním jejich bezproblémového provozu.