Jak upravit nízký tlak při přezutí nízkoprofilových pneu

Jak upravit nízký tlak při přezutí nízkoprofilových pneu

Používáš nízkoprofilová kola? Pak víš, že tlak v pneu je klíčový. Nízký tlak totiž nesnižuje jen životnost gumy, ale může i bezpečnost dost rozhodit. Jeden z hlavních zádrhelů? Vyšší riziko proražení ráfku nebo poškození bočnice. Když je pneumatika moc měkká, auto může na silnici plavat, a v zatáčkách ti to dá pocítit.

Většina lidí podceňuje, jak rychle a často se tlak mění. Stačí pár stupňů dolů na teploměru nebo delší cesta a hodnota je jiná, než čekáš. O to víc to platí u nízkého profilu – tady se nedá spoléhat na odhad nebo jednou měřený údaj. Vyplatí se pořizovat vlastní dobrý tlakoměr do auta a sledovat tlak pravidelně, minimálně jednou za dva týdny a po každé změně počasí.

Jak poznat problém s tlakem

Nízký tlak v pneumatikách se neprojeví jen na ukazateli v autě. Je to fakt, co může změnit i tvůj pocit za volantem. S nízkoprofilovými pneumatikami stačí málo – a problém je na světě. Nejčastěji to poznáš podle těchto věcí:

  • Auto jede hůř v zatáčkách a začne plavat na silnici.
  • Řízení je méně přesné, cítíš delší reakci na volant.
  • Spotřeba paliva stoupá, protože pneu klade větší odpor.
  • Pneumatika se na pohled lehce „rozplácne“ a bočnice je víc zmáčknutá.
  • Při jízdě po nerovnostech vnímáš neobvyklé vibrace nebo bouchání.

Pokud máš na autě moderní TPMS (snímač tlaku), podívej se na tabulku, jak reaguje:

Typ varováníCo ukazuje TPMSCo dělat
Jedno kolo má nižší tlakUpozornění na konkrétní pneumatikuDofoukat, zkontrolovat poškození
Všechna kola nižší tlakUpozornění na všechny poziceZkontrolovat všechny najednou, případně navštívit servis
Opakované výpadky senzoruChyba systému, bliká kontrolkaZkontrolovat baterii snímače nebo navštívit servis

Důležitým znakem je opotřebení dezénu – špatný tlak se totiž podepisuje jinak než při stavu na sto procent. Pokud je střed pneu ojetý víc než okraje, je tlak příliš vysoký. Opačně, když jsou víc sjeté okraje než střed, mám tu často nízký tlak.

Jestli chceš vědět stopro, změř tlak ráno, když je pneu studená – hodnota bude odpovídat reálnému tlaku při jízdě. Většina aut má doporučený tlak uvedený na víčku nádrže nebo na sloupku dveří. Fakt není dobré na to zapomínat, protože rozdíl 0,2–0,3 baru už poznáš na bezpečnosti i peněžence.

Správné hodnoty tlaku pro nízkoprofilové pneu

Nízkoprofilové pneu nejsou na špatný tlak moc tolerantní. Jejich bok je menší a tvrdší, což znamená, že při špatné hodnotě tlaku rychle trpí. Tady fakt nestačí jen pocitově zmáčknout gumu jako u staré Fabie.

Největší otázka zní – kolik přesně? Každý výrobce auta píše konkrétní hodnoty na štítku ve dveřích nebo u hrdla nádrže. Vždy se drž těchto čísel. U osobáků s nízkým profilem (třeba 225/40 R18) bývá ideál kolem 2,4 – 2,8 baru. Zadní kola můžou mít doporučenou hodnotu vyšší hlavně při větším zatížení kufru.

„Při používání nízkoprofilových pneumatik je klíčové pravidelně kontrolovat tlak. Odchylka už 0,2 baru může znatelně zhoršit jízdní vlastnosti a prodloužit brzdnou dráhu,“ říká Martin Pavlíček, technik pneuservisu Pneuboss.cz.
  • Jezdíš-li většinou sám, drž se nižšího čísla z rozptylu doporučených hodnot.
  • Plné auto nebo těžký kufr? Nahusti kola blíž horní hranici tabulky.
  • U sportovní jízdy nebo rychlých přesunů na dálnici zvaž ještě trochu vyšší tlak kvůli stabilitě.

Do tabulky dávám pár typických hodnot. Ale vždycky hlavně koukej na údaje od výrobce auta a konkrétní gumy!

Rozměr pneuBěžný doporučený tlak (předek/zadek)
205/45 R172,4 / 2,4 bar
225/40 R182,5 / 2,6 bar
245/35 R192,6 / 2,8 bar

Nezapomeň, že nízký tlak ničí kraje gumy a přetlak zase prostředek. U nízkého profilu je chyba často vidět až pozdě – nenápadně se sjíždí guma nebo se přenese rána rovnou na disk.

Doporučené postupy úpravy tlaku

Doporučené postupy úpravy tlaku

Když řešíš nízký tlak v nízkoprofilových pneumatikách, nejde jen o to “něco tam fouknout”. Chce to správný postup, protože i malá odchylka se projeví na jízdě. Základní pravidlo? Vždy měř tlak za studena – to znamená před jízdou nebo aspoň po pár hodinách stání. Pneumatiky se totiž po jízdě zahřejí a tlak stoupá, což by ti mohlo zkreslit výsledek o 0,2 až 0,3 baru.

Najdi si na vnitřní straně dveří, víčku nádrže nebo v manuálu auta ideální hodnotu tlaku. Neřiď se univerzálními tabulkami z internetu – každý výrobce to má jinak a často se liší předek a zadek auta.

  • Upravuj tlak vždy podle doporučení výrobce.
  • Pokud jedeš dlouhou trasu s plně naloženým autem, přidej +0,2 baru k doporučené hodnotě.
  • Používej kvalitní digitální nebo kovový tlakoměr, ty levné plastové často lžou.
  • Při dofukování postupuj pomalu – místo prudkého dofouknutí přidávej po menších krocích a pak znovu měř.

Dá se říct, že 80 % motoristů má v nízkoprofilových gumách špatný tlak – buď příliš nízký, nebo moc vysoký. Omyl je například foukat pneu „na oko“, když guma vypadá plochá. U nízkoprofilu má tvar menší vypovídací hodnotu než u klasiky.

Do tabulky jsem dal reálné příklady doporučených hodnot tlaku z manuálů:

Model autaPneu rozměrPředek (bar)Zadek (bar)
VW Golf GTI225/40 R182,42,2
Škoda Octavia RS225/35 R192,52,3
BMW 3 Touring245/35 R192,52,7

Když je venku chladno (pod 5°C), radši ještě 0,1–0,2 baru přidej. V zimě klesá tlak rychleji – každých 10°C dolů znamená asi 0,07 baru míň. Jednou za měsíc zkontroluj i rezervní gumu, hodí se mít ji připravenou.

Nástroje a praktické tipy na měření

Sledování správného tlaku v nízkoprofilových pneumatikách je mnohem jednodušší, když máš po ruce ten správný nástroj. Základ je kvalitní tlakoměr. Ty digitální bývají nejpřesnější, plus většina z nich ukazuje tlak i v různých jednotkách – takže nemusíš nic složitě přepočítávat. Dobrá věc je taky to, že ty lepší digitální tlakoměry zvládnou měřit i při nižších teplotách, kdy klasické ukazatele někdy klamou.

Klasický ručičkový tlakoměr je pořád sázka na jistotu, pokud preferuješ jednoduchost a nechceš se starat o baterky. Jenom při výběru koukej na značení a ideálně sáhni po takovém, kterému věříš, třeba od známé značky nebo si ho nech zkalibrovat v pneuservisu.

Pokud si chceš měřit tlak opravdu přesně, dodržuj pár jednoduchých pravidel:

  • Měř vždy na studených pneumatikách – ideálně ráno před první jízdou nebo alespoň po dvou hodinách stání.
  • Používej vždy stejný tlakoměr. Při různých měřácích můžou být rozdíly i kolem 0,2 baru.
  • Sleduj předepsané hodnoty pro nízký tlak v nízkoprofilových pneuz; najdeš je na víčku nádrže nebo ve dveřích řidiče.
  • Nikdy nezapomínej zpátky pořádně utáhnout ventilky, prach se dostane všude a může ti tlak zbytečně unikat.

Chceš ještě větší pohodlí? Existují i chytré ventily s Bluetooth, které posílají info o tlaku rovnou do telefonu. Hodí se hlavně, když více cestuješ nebo máš auto s drahými koly. Jedinou nevýhodou je vyšší cena a občas složitější montáž. Na běžné domácí měření ale stále stačí klasický ruční tlakoměr za pár stovek.

Časté chyby a na co si dát bacha

Časté chyby a na co si dát bacha

Stane se to rychle: dáš nový pneumatiky, vyjedeš a během týdne už máš tlak mimo doporučený rozmezí. Hodně lidí dělá úplně zbytečný chyby, které potom vedou k drsnějším následkům pro pneu, auto i peněženku.

  • nízký tlak v pneumatikách kontroluješ jen okem nebo šlápnutím do gumy – to nikdy nestačí. U nízkoprofilových pneu to můžeš klidně přehlédnout, protože vypadají "placatě" i když už máš inflaci skoro nulovou.
  • Spoléhání na čerpací stanice: Tlakoměry u pump jsou často rozhozené, někdy i o 0,4 baru. Pokud chceš mít jistotu, pořiď si vlastní přesný tlakoměr.
  • Nafukuješ pneu "za studena"... ale co to vlastně znamená? Tlak bys měl měřit na úplně vychladlým autě, ideálně ráno před jízdou. Po jízdě nebo během teplého dne tlak není přesný.
  • Nesprávná tabulka: Mrkni do manuálu nebo na štítek v rámu dveří řidiče – tam najdeš přesné hodnoty tlaku. Některé aplikace ti ukážou univerzální číslo, které nemusí sedět pro tvoje auto a váhu.
  • Zapomínání na zatížení: Máš naložený kufr nebo vezeš víc lidí? Tlak musí být vždy o něco vyšší než když jedeš sám.

Někdo se taky nechá zlákat radou, že "o trochu menší tlak líp drží na silnici". Stačí ale vyjet na dálnici a zvýšíš riziko aquaplaningu, vyšší spotřebu a rychlejší sjíždění krajů pneu. Nízkoprofilové gumy si prostě žádají pečlivější přístup a sledování detailů – žádný styl "to dá, vždycky to fungovalo".

Jedna důležitá drobnost: vždy při kontrole tlaku zkontroluj i ventilky. Často uniká tlak nenápadně právě tam a výměna ventilku je otázka pár korun.

Napsal Lukáš Svoboda

Pracuji jako odborník na automobily a rád píšu o pneuservisu. Mám bohaté zkušenosti s řešením problémů aut a zajišťováním jejich bezproblémového provozu.