Pokuta za letní pneumatiky v zimě: Kolik hrozí a co říká zákon?

Uprostřed ledna, silnice zalité blátem, sněhem nebo jen poctivou českou ledovkou. Myslíte si, že letní pneumatiky to zvládnou stejně dobře jako zimní? Stačí jedna kontrola policie nebo dokonce nehoda a můžete se pěkně prohnout. Výše pokuty za letní pneumatiky v zimě překvapí nejednoho řidiče. Kromě peněz totiž riskujete i body do řidičáku a štěstí v případě nehody vás rozhodně chránit nebude. Jenže spousta lidí pořád neví, jaké jsou přesné podmínky a rizika. Zákon vás totiž nenachytá jen na jedné větě – záleží na více věcech než myslíte.
Pravidla pro povinné zimní pneumatiky v České republice
Naše legislativa je v tomhle celkem nekompromisní. Od 1. listopadu do 31. března musí mít auto na kolech zimní pneumatiky, jakmile je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy – nebo pokud to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat. Nejde jen o podepsání papírů v servisu. Rozměry, hloubka vzorku a značení M+S (mud + snow) jsou klíčové. Zimní pneumatiky musí mít minimální hloubku dezénu 4 mm na osobních autech, což mnoho lidí podceňuje. Kontrola můžete přijít nenadále a policisté umí být dost přesní. Letní pneumatiky v těchto podmínkách zákon výslovně zakazuje.
Někteří řidiči mají pocit, že pokud nesněží a na silnici to nevypadá hrozně, můžou si jet po svém. Jenže zákon bere v úvahu i to, že počasí v listopadu klidně překvapí ze dne na den. Když se například v Praze sype sníh až 1. prosince, ale celý listopad bylo sucho, stačí trocha námrazy a přejetý policista už má jasno. A nejen v horách – platí to všude po republice! Policisté mají instrukce kontrolovat nejen dálniční tahy, ale i městské okruhy, okresky a příměstské oblasti. A samozřejmě u hromadných nehod nebo větších dopravních akcí.
Provozovatel vozidla je ze zákona zodpovědný za celkové vybavení svého automobilu, takže ani argument "takhle jsem auto dostal" nebo "v půjčovně mi dali letňáky" nikoho nezachrání. Policie řeší situaci přímo na místě: když zjistí, že máte letní pneumatiky, do protokolu přibude zmínka o nedostatečné výbavě, což se pak může projevit i při zjišťování viny u nehody.
Výše pokuty: Kolik zaplatíte za letní pneumatiky v zimě?
Myslíte si, že pokuta za letní pneumatiky v zimě je legrační drobnost? Můžete se pořádně seknout. Na místě u běžné silniční kontroly dostanete až 2 000 Kč. V případě, že případ skončí ve správním řízení, pokuta se může vyšplhat až na 2 500 Kč a navíc riskujete odebrání jednoho trestného bodu. Ale to není všechno – když vám při nehodě zjistí letní pneu tam, kde už by měly být dávno zimní, může pojišťovna odmítnout nebo výrazně krátit plnění. Takže i malá nehoda, kde normálně dostanete pár tisícovek na opravu, se může stát pořádně drahým špásem.
Kromě samotné pokuty riskujete i nechtěné zastavení provozu auta. Policista má právo zakázat další jízdu, pokud zjistí, že jste kvůli letním pneumatikám výrazně ohroženi na spolehlivém ovládání vozidla. Tahle drobnost vás klidně může uváznout u krajnice nebo na parkovišti několik hodin, než přijede odtahovka nebo někdo, kdo má gumy v pořádku.
Podrobný přehled pokut najdete v jednoduché tabulce:
Typ přestupku | Pokuta na místě (Kč) | Pokuta ve správním řízení (Kč) | Trestné body |
---|---|---|---|
Letní pneumatiky v zimním období | do 2 000 | do 2 500 | 1 |
Dezén pod 4 mm (osobní auto) | do 2 000 | do 2 500 | 1 |
Nesplnění povinnosti M+S | do 2 000 | do 2 500 | 1 |
Způsobení nehody v důsledku letních pneu | Kráce plnění pojišťovny / odmítnutí | --- | dle situace |
Když budete mít smůlu a nabouráte, pojišťovna bude situaci hodnotit přísně. Velké pojišťovací domy často odmítají plnit pojistku v případě, že řidič hazardoval se špatnými pneumatikami. Takže vám nejen klesne peněženka díky policii, ale ještě zůstáváte sám za úplně všechno, co na ulici rozbijete.

Skrytá rizika letních pneumatik v zimní sezóně
Pokuta je sice nepříjemná, ale to největší riziko vozit letní pneumatiky v zimě se vůbec netýká policie ani peněženky. Jde hlavně o vaši bezpečnost, a tu spoustě řidičům pořád nedochází. Letní pneumatika není navržena tak, aby správně fungovala pod 7 °C, kdy se směs stává tvrdší a ztrácí trakci – i když je na silnici jen mokro a ne sníh. Brzdná dráha vozidla na letních gumách při chladných teplotách je v průměru až o 40 % delší než u zimních pneumatik. To znamená, že kde by zimní pneu zastavily o dvě auta dříve, letní ještě jedou.
Nárazový test německého autoklubu ADAC (test 2023) ukázal, že při rychlosti 50 km/h brzdí letní pneumatika na sněhu až o 10 metrů dále než zimní pneumatika. Tyto rozdíly můžou být na ledovce i ještě horší. Není to jen o sněhu: mokrá vozovka, námraza nebo mokré listí ve městě má podobný efekt. Do toho se přidává horší ovladatelnost auta v zatáčkách nebo při prudkém brzdění. ESP, ABS a další systémy vám moc nepomůžou, když nedrží pneu kontakt s vozovkou.
Letní gumy obsahují odlišné chemikálie a hustotu vzorků. Na rozdíl od zimních, které mají lamely a měkčí směs, se letní tvrdí. Pamatujte – ani celoroční pneumatiky nemusí v zimě stačit, pokud nemáte označení M+S a odpovídající hloubku vzorku. Policejní kontroly často kontrolují právě přítomnost tohoto označení, nejen obrázek vločky na dezénu.
Jeden z častých mýtů je, že "moderní auto to utáhne". Stačí chvíli sledovat policejní zprávy v zimní sezoně: auto na letních gumách neskončí jen v příkopu, ale může srazit chodce nebo napálit do skupinky dětí na zastávce. Obyčejná pokuta pak najednou působí směšně malá proti následkům. Čím vyšší nadejete hmotnost vozu (SUV, dodávka), tím horší je nebezpečí letních pneumatik v mrazech – auto klouže, brzdy si poradí hůř, asistenty elektroniky nestíhají.
Majitelé firemních vozů nebo taxíků by měli věnovat dvojnásobnou pozornost, protože zodpovědnost za vozový park je často přísněji kontrolovatelná. Jde nejen o pokutu, ale i o náklady na případné soudní spory při úrazech zaměstnanců.
Tipy pro správné obutí a jak se vyhnout pokutě
Chcete klid a jistotu, že neskočíte do pasti s pokutou nebo (což je horší) neohrozíte sami sebe? Nejde jen o to vyměnit pneumatiky včas, ale udělat to pořádně. Nejlepší je domluvit si termín výměny pneumatik ještě v září nebo začátkem října. Pneu servisy jsou pak v listopadu často přeplněné a čekací lhůty se prodlužují na týden. Nehrajte hazard na poslední chvíli – počasí v Česku umí překvapit, a blbá námraza už koncem října není žádná vzácnost.
Povolte si kontrolu i profilu disciplinovaně. Minimální hloubka vzorku je stanovená na 4 mm, ale jakmile klesne pod 5 mm, už citelně riziko klouzání a nehod stoupá. Šikovná rada: dezén změříte i obyčejnou mincí – pokud vidíte okraj dvoukoruny, je čas na nové gumy. U starších pneumatik je pak důležitý také věk směsi – po 6 letech ztrácí původní vlastnosti, i když vypadá "jako nová".
Mějte na paměti, že je lepší koupit obyčejnější značku nových zimních pneumatik, než spoléhat na drahé letní, protože přilnavost určuje hlavně směs a tvar vzorku. Kupujte pneumatiky v ověřených eshopech, kde bývají levnější než v kamenných prodejnách, ale hlídejte stáří výroby (ideálně max. 1–2 roky). Zajímat by vás mělo i správné nahuštění – zkontrolujte ho vždy při poklesu teplot pod 10 °C. Správný tlak prodlužuje životnost gum a snižuje spotřebu paliva.
Pouze jedinou pokuta za letní pneumatiky dokáže pokazit celou zimu. Zamyslete se, kolik by vás stála správná sada zimních, jestliže v porovnáním s pokutou a rizikem ztráty pojistného plnění už dnes jde o pár stokorun měsíčně. Pokud jezdíte dlouhé trasy, rozhodně používejte kvalitní zimní pneumatiky od ověřených výrobců.
Nepodceňujte chytré tipy:
- Pamatujte si, že první námraza často přijde nečekaně, většinou v noci nebo nad ránem.
- Plánujte přezutí podle předpovědi počasí, ne až podle kalendáře.
- Hlídejte, aby byly zimní pneumatiky na všech kolech automobilu, ne jen na přední nebo zadní nápravě.
- Nepodceňujte bezpečné parkování v zimě – letní pneu se rády "přisají" k ledu a ráno zůstanete stát.
- Nechávejte své pneumatiky uskladnit ve specializovaných hotelech, zajistí správnou teplotu a sucho.
Tohle není jen další zbytečný výdaj nebo šikana zákona. Je to čistě o tom, jak přežít zimní měsíce bez stresu z pokut, nehody nebo zbytečných starostí. Nečekejte, až vás kontrola nebo nehoda donutí k akci a udělejte první krok ještě dnes.
Napsat komentář