TPMS: Jak poznat, že ho máte v autě a proč na něj nespoléhat naslepo

TPMS se dnes sice montuje do každého nového auta, ale spousta řidičů pořád neví, jestli ho jejich vlastní auto má nebo jak přesně funguje. Přitom jde o systém, který dokáže hlídat tlak v pneumatikách a celkem rychle vás upozornit na problém, než si toho sami všimnete.
Možná jste už zahlédli oranžovou kontrolku, co vypadá trochu jako vykřičník v podkově. To je nejčastější znak, že systém TPMS pracuje. Ale pozor – ne každý vůz ji má od výroby a ne vždy ukazuje pokles tlaku správně. Výrobci totiž používali různé typy čidel a některé starší modely používaly i jednodušší verzi bez skutečných senzorů v kolech.
Dneska už často stačí mrknout do technického průkazu nebo rychle projet interiér – některá auta mají v menu počítače dokonce možnost resetovat nebo zkontrolovat stav TPMS. Při letmé kontrole kol někdy senzor poznáte podle ventilku – bývá širší a kovový.
- Co vlastně TPMS je a proč ho v autech máme
- Jak zjistit, jestli má vaše auto TPMS
- Jak se TPMS projevuje na palubce
- Proč se na TPMS nedá slepě spoléhat
- Časté chyby a mýty okolo TPMS
- Tipy na údržbu a diagnostiku systému
Co vlastně TPMS je a proč ho v autech máme
TPMS znamená systém pro sledování tlaku v pneumatikách. Anglicky je to Tire Pressure Monitoring System. Jeho hlavním úkolem je včas vás upozornit, když tlak v pneumatice klesne pod bezpečnou úroveň. A proč je to tak důležité? Příliš nízký tlak může v horším případě způsobit horší ovladatelnost auta, vyšší spotřebu paliva nebo poškodit samotnou pneumatiku.
Od listopadu 2014 je povinný ve všech nových osobních autech prodávaných v EU. Výrobci tak museli najít způsob, jak jednoduše řidiče varovat před problémem, který často na první pohled nepoznáte.
Existují dva hlavní typy TPMS:
- Přímý systém – senzory snímají tlak přímo v každém kole. Nejčastěji je najdete na ventilu kola, kde měří tlak pořád.
- Nepřímý systém – využívá snímače ABS, které sledují otáčky kol. Pokud má nějaké kolo nižší tlak, otáčí se jinak rychle než ostatní, což systém pozná.
Ne každý ví, že TPMS je docela chytrá vychytávka nejen pro vaši bezpečnost, ale i pro peněženku. Správný tlak v pneumatikách totiž znamená rovnoměrné opotřebení gum, nižší spotřebu benzínu a menší riziko nafouknutí nebo prasknutí pneu v ostré zatáčce.
Rok zavedení v EU | Povinnost pro typy vozidel |
---|---|
2012 | Nově homologovaná auta |
2014 | Všechna nově prodávaná auta |
Zajímavost: Podhuštěná pneumatika podle údajů Evropské komise zvyšuje spotřebu paliva až o 3 % a opotřebení dezénu až o 25 %. TPMS vám tak může dlouhodobě šetřit peníze za palivo i nové pneumatiky.
Jak zjistit, jestli má vaše auto TPMS
Nejjednodušší způsob, jak ověřit přítomnost TPMS ve vašem autě, je podívat se na kontrolku na palubovce při nastartování. Když otočíte klíčkem do polohy zapnutí, měla by se na chvilku rozsvítit oranžová kontrolka v podobě vykřičníku v kruhu nebo podkově. Pokud ji vidíte, systém TPMS tam máte.
Typ výrobce i rok výroby hrají roli. Všechna nová auta prodaná v EU od listopadu 2014 musí mít TPMS povinně. U starších vozů to není pravidlem a často se instaloval podle výbavy. Tady je rychlý přehled podle let:
Rok výroby | Povinné TPMS |
---|---|
Do 2013 | Většinou nebylo |
2014 a novější | Povinné pro nové vozy |
Někteří výrobci montovali TPMS i do modelů před rokem 2014, hlavně v lepších výbavách. Pokud si nejste jistí, mrkněte do technického průkazu. Některé úřady už "měření tlaku v pneumatikách" uvádí přímo v papírech.
Jasným důkazem jsou také ventily kol. U většiny systémů se senzorem přímo v kole je ventilek výraznější, občas celý kovový a robustnější než běžný gumový. U některých aut najdete možnost pro TPMS i v menu palubního počítače nebo infotainmentu. Tam si nastavíte i resetování systému po dofouknutí kol.
- Zkontrolujte kontrolky na palubovce (oranžový vykřičník v podkově po otočení klíčkem).
- Nakoukněte do technického průkazu, jestli se tam měření tlaku uvádí.
- Prolezte infotainment nebo palubní počítač, bývá tam položka pro TPMS.
- Podívejte se na ventilky: kovový, masivnější znamená často senzor.
Pokud pořád váháte, stačí zavolat do servisu a nadiktovat VIN. Každý autoservis vám řekne podle čísla karoserie, co máte opravdu v autě. A pokud vozíte rezervu, mrkněte i tam, některé systémy ji kontrolují taky.
Jak se TPMS projevuje na palubce
Znáte tu ikonku ve tvaru podkovy s vykřičníkem, která na vás může vybafnout z palubky? Právě tohle je hlavní varování, že TPMS něco zjistil. Kontrolka většinou svítí oranžově nebo žlutě a vyšle signál hned, jak klesne tlak v některé pneumatice pod nastavený limit. Pokud kontrolka jen blikne po nastartování a pak zhasne, je vše v pořádku. Pokud ale svítí nebo bliká dál, něco je špatně.
Palubní počítače novějších aut jdou ještě dál: často se na displeji objeví přesně která pneumatika dělá problém a o kolik barů je tlak nižší. Starší auta ale ukazují jen obecné varování. Pokud máte systém bez konkrétních senzorů v kolech (tzv. nepřímý TPMS), upozorní vás na problém třeba až po delší jízdě nebo po změně tlaku, když se kolo otočí jinak než ostatní.
- Oranžová kontrolka = varování o poklesu tlaku
- Blikající kontrolka = chyba systému nebo nutný servis
- Displej s hodnotami = u modernějších aut znáte přesný tlak
Některé manuály uvádějí, že indikace tlaků se může zpozdit klidně až o několik minut. Záleží, jak jsou senzor a řídicí jednotka naladěné. Pokud vám TPMS hlásí nízký tlak třeba ve chvíli, kdy teploty prudce klesnou přes noc, není to žádné drama – za každých 10 °C poklesu se tlak v pneumatice sníží zhruba o 0,07 baru.
Barva kontrolky | Co znamená | Co dělat |
---|---|---|
Oranžová/žlutá – stálá | Pokles tlaku v pneumatice | Zastavit, zkontrolovat tlak |
Oranžová/žlutá – bliká | Chyba systému TPMS | Navštívit servis |
Zhasnuto | Vše v pořádku | Jezdit normálně |
Občas TPMS zahlásí pokles tlaku i když je vše v pohodě, například při extrémních změnách počasí nebo když přehazujete kola. Proto je fajn vždy pravidelně měřit tlak tradičně – tedy klasickým manometrem na benzince.

Proč se na TPMS nedá slepě spoléhat
Spousta lidí si myslí, že když mají v autě TPMS, o tlak v pneumatikách se už nemusí skoro starat. Realita je ale trochu jiná. TPMS má určitá omezení a někdy dokáže nechat řidiče ve štychu, hlavně když mu člověk moc věří a kontroluje pneu jen okem.
Nejdřív je dobré vědět, že systém často reaguje až na výraznější pokles tlaku – typicky 20–25 % pod doporučenou hodnotu. To znamená, že s mírně podhuštěnými koly můžete jezdit třeba měsíce, aniž by kontrolka cokoliv signalizovala. Tím ale bohužel hodně trpí pneu i spotřeba.
Některé TPMS pracují nepřímým způsobem – nehlídají opravdu tlak, ale čtou data z ABS senzorů. Jakmile se jedno kolo začne otáčet jinak než ostatní, auto to vyhodnotí jako možné podhuštění. Jenže tohle je náchylné na chyby – stačí, že vám někdo dá jiné disky vzadu než vepředu, nasadíte rezervu, nebo projedete větší výmol a systém může hlásit falešný poplach, nebo naopak mlčí.
Přímé systémy mají v každém kole samostatný senzor, ale i ty občas pochybijí: baterka v senzoru do 5–7 let slabne, nebo vám ho rozštípne nepozorný opravář při výměně pneu. Navíc, po výměně kol (například zima/léto) je potřeba jen ručně "nahodit" systém, jinak si myslí, že je vše v pořádku, i když máte třeba špatně nahuštěné nové gumy.
- TPMS nepozná pomalý únik vzduchu – například při menší dírce v pneumatice.
- Některé systémy varují jen malým piktogramem na palubce, který snadno přehlédnete.
- TPMS nikdy nehlídá rezervu – tam si musíte tlak hlídat sami.
- Senzory nejsou bezúdržbové, potřebují někdy i výměnu nebo servis.
Druh systému | Reaguje na tlak? | Falešná hlášení | Údržba |
---|---|---|---|
Nepřímé TPMS | Spíš na rozdíly v otáčení kol | Častější | Prakticky žádná |
Přímé TPMS | Ano, každý senzor měří tlak | Méně častá | Výdrž baterie cca 5–7 let |
Na TPMS se proto spoléhejte jen jako na další pojistku. Základní věci, jako jsou pravidelné kontroly tlaku ručně, prostě nepřeskakujte. Víceméně platí, že nejnovější přímé systémy jsou spolehlivější, ale pořád nejsou úplně bez chyb.
Časté chyby a mýty okolo TPMS
Kolem TPMS koluje tolik polopravd, že se v tom spousta řidičů ztrácí. Začneme tím, že TPMS neznamená automaticky nulovou starost o tlak v pneumatikách. Kontrolka někdy zůstane potichu, i když máte už dojezdové pneu na kost. Není to náhrada za měření tlaku na čerpací stanici nebo doma s manometrem.
Častým omylem je představa, že kontrolka znamená defekt. To není pravda. TPMS často upozorní na menší a postupný pokles tlaku, třeba kvůli změně počasí, nebo když ráno klesne teplota. Defekt nepozná vždy – jen signalizuje, že není vše v pořádku.
Další mýtus se týká výměny pneumatik: ne každé auto resetuje systém samo. Stačí vyměnit kola bez resetu TPMS a hned je zmatek. Pokud jedete třeba v zimním období na plecháčích bez senzorů, kontrolka bude svítit pořád, i když jsou gumy nové a zdravé.
- Při výměně ventilků je potřeba speciální TPMS ventilek, běžné nefungují.
- Čidla mají omezenou životnost – běžně vydrží 5 až 8 let, pak je čeká dražší výměna.
- Některá auta nemají senzor v kolech, ale hlídají tlak přes ABS. Poznáte to hlavně na starších modelech.
- Pokles tlaku o 0,3 baru někdy kontrolku nespustí, záleží na značce auta.
Podívejte se na menší srovnání, co čekat podle typu TPMS systému:
Typ systému | Kde je senzor | Potřebuje reset? | Běžné chyby |
---|---|---|---|
Přímý | V každém kole | Ano (po výměně kol) | Chybný signál při slabé baterce čidla |
Nepřímý | Využívá ABS | Občas | Falešné poplachy při jízdě na sněhu |
Pokud jste „šetřili” u výměny gum a nechali originální čidla někde stranou, systém nebude stoprocentně fungovat. Naopak, levné čínské čidlo bývá po pár měsících nečekaně mrtvé nebo ukazuje špatné hodnoty. Doporučuji zjistit, jaký typ systému máte a držet se doporučených výrobků.
Zapomeňte taky na rady, že když svítí kontrolka a slyšíte ráno sykání z kola, můžete jet dál. S TPMS to není jen o lampičce na palubce, ale o bezpečnosti.
Tipy na údržbu a diagnostiku systému
TPMS sice funguje víceméně automaticky, ale rozhodně není bezúdržbové. Jestli chcete, aby vám žádný problém s tlakem neunikl, hodí se dodržovat pár ověřených věcí.
- Pravidelně kontrolujte, že se po otočení klíčku rozsvítí a pak zhasne TPMS kontrolka – pokud ne, může být něco špatně už v elektrice.
- Při výměně pneumatik vždy upozorněte mechanika na přítomnost TPMS. Nesprávnou manipulací můžete snadno čidlo poškodit – nové stojí klidně i dva tisíce kus.
- Sledujte stav baterií v senzorech. Většina vydrží 5-10 let, ale občas vám čidlo vypoví službu dřív. Výměnu neděláte sami doma, ale spolehlivý servis ano.
- Následujte doporučení výrobce v manuálu – třeba reset nebo kalibraci systému po každé sezonní výměně kol.
Jestli vás překvapí blikající kontrolka, zkuste nejdřív sami změřit tlak – nejčastěji jde o prostý pokles tlaku kvůli počasí nebo malý defekt. Pokud se chyba opakuje i po dohustění, je čas na diagnostiku servisním přístrojem. Dnes už umí větší pneuservisy rychle načíst i konkrétní čidlo, které nekomunikuje.
Typ senzoru | Průměrná životnost baterie | Cena nového senzoru |
---|---|---|
Originální | 7 let | 1 800 – 2 500 Kč |
Aftermarket | 5 let | 800 – 1 500 Kč |
Expert z firmy Schrader, která se vývoji TPMS věnuje od začátku, říká:
Naše statistiky ukazují, že až 30 % poruch TPMS je kvůli špatné manipulaci při přezouvání. Nejvíce závad vzniká v zimní sezoně, kdy kola mění skoro každý.
Silniční praxe navíc ukazuje, že čistý a nepoškozený ventilek vydrží senzoru déle. Takže žádné pumpování na špinavých čerpacích stanicích a ani kopání do pneumatiky... Vážně to není chytré. Pokud si chcete být jisti správnou funkcí TPMS, stačí si hlídat pravidelný servis a při prvním podezření řešit problém.
Napsat komentář