Jaký tlak v pneumatikách na kole? Praktický průvodce pro cyklisty

Jaký tlak v pneumatikách na kole? Praktický průvodce pro cyklisty

Špatně nafouknuté pláště dokážou udělat z jízdy na kole peklo. Příliš tvrdé? Každá nerovnost pořádně zabolí. Naopak měkké pláště dřou, zvyšují riziko defektu a jízda je těžká jako po blátě. Proto se vyplatí vědět, jaký tlak zvolit a jak ho hlídat.

Tlak v pneumatikách není jen číslo napsané na bočnici. Záleží, jak těžký jste, po čem jezdíte a na jakém kole. Zatímco silničky si žádají tlačit klidně přes 7 barů, u horských kol se většinou držíte spíš kolem 2 barů. Kdo rád vozí bágl nebo jezdí často s dětskou sedačkou, musí přifouknout víc, jinak se jeho pláště rychle ničí.

Sledujte tlak pravidelně. Pneumatiky ztrácejí vzduch i jen stáním – nejde o velké hodnoty, ale po týdnu v garáži je rozdíl znát. Foukání podle citu není přesné – pumpička s manometrem nebo malý digitální TPMS snímač dává mnohem lepší výsledky.

Proč řešit tlak v pneumatikách

Když podceníte tlak v pneumatikách, koledujete si o víc než jen nepohodlnou jízdu. Má totiž zásadní vliv na to, jak kolo jede, kolik vás stojí síly i jak dlouho vydrží pláště. Tlak v pneumatikách je pod kontrolou každého cyklisty, ale spousta lidí se o něj moc nestará nebo prostě jede ‚jak to cítí‘. To se ale může prodražit.

Špatný tlak znamená vyšší riziko defektu. Pneumatika, co je moc měkká, snadněji uletí o ráfek nebo ji rozsekne kámen. Naopak přefouknutá guma zase hůř drží na mokru a každá díra v silnici vás praští přímo do rukou. Studie z univerzity v Kolíně nad Rýnem potvrzuje, že rozdíl mezi spodní a horní doporučenou hranicí tlaku může znamenat až 20 % rozdíl v valivém odporu. To znamená zbytečně náročnější jízdu a rychlejší unavení nohy.

  • Příliš nízký tlak: větší kontakt s podkladem, riziko proražení, víc namáhá ráfek i plášť.
  • Příliš vysoký tlak: méně pohodlí, větší sklony ke smyku, horší trakce na štěrku nebo mokru.

Podle ČTÚ (Český telekomunikační úřad) kolo ztrácí na tlaku kolem 1–2 % týdně, i když stojí. Pravidelná kontrola dává smysl.

Typ kolaDoporučený rozsah tlaku (bar)
Silniční6–9
Horské1,5–3,5
Městské/treking3–5

Když budete tlak řešit, ušetříte za servis, prodloužíte životnost plášťů a hlavně budete jezdit bez zbytečných problémů. Stačí si zvyknout občas zkontrolovat hodnotu, ať už ručně nebo pomocí TPMS měření.

Jak zjistit správný tlak pro vaše kolo

Správný tlak v pneumatikách záleží hlavně na typu kola, vaší váze, šířce plášťů a terénu, kde jezdíte. Každý výrobce většinou uvádí doporučený rozsah tlaku přímo na bočnici pláště. Tam najdete minimální a maximální hodnotu – typicky v barech nebo PSI. Držte se těchto čísel, ale najděte si, co vyhovuje právě vám. Tady jsou základní rozmezí podle typu kola:

Typ kolaTypický tlak (bar)Typický tlak (PSI)
Silniční6 – 885 – 115
Horské1,8 – 2,526 – 36
Trekingové3 – 4,545 – 65
Gravel2 – 430 – 60

Vaše hmotnost tu hraje velkou roli. Těžší jezdci musí obvykle přifouknout víc. Je dobré přidat asi 0,2 až 0,5 baru za každých dvacet kilo navíc nad průměr. V terénu naopak kousek upusťte, abyste získali lepší záběr a narazili méně do překážek.

Šířka pláště je další faktor – širší pláště potřebují nižší tlak než úzké. U horských kol běžně jezdíte kolem dvou barů, u úzkých silničních plášťů naopak musíte víc, jinak riskujete defekt skrz přimáčknutí o ráfek.

V zimě nebo ve vlhku snižujte tlak o dva až tři PSI (zhruba 0,2 baru). Plášť se tak přizpůsobí povrchu a neuklouzne tolik na mokré silnici nebo blátě. Naopak pro závody na silnici je lepší zůstat u vyšších hodnot pro co nejnižší valivý odpor.

  • Před první jízdou vždy zkontrolujte tlak manometrem.
  • Nikdy nejezděte pod minimální hodnotu na plášti.
  • Přizpůsobte tlak i zatížení – pokud vezete brašny nebo dítě, zvyšte tlak obou kol.

Pamatujte, že poznáte rozdíl až při jízdě. Všímejte si, co vám sedí – hladký záběr, minimum defektů a jistá ovladatelnost, to je jasný signál správného tlaku pro vaše kolo.

Nejčastější chyby a co dělat jinak

Nejčastější chyby a co dělat jinak

Spousta cyklistů si myslí, že tlak v pneumatikách pozná podle citu v ruce. Jenže to často nestačí. I když guma vypadá plná, může být tlak o půl baru nižší, než je doporučené minimum. Výsledek? Vyšší odpor v jízdě, větší riziko proražení duše a rychlejší opotřebení pláště.

Hodně lidí nesleduje tabulku s doporučeným rozsahem tlaku, kterou najdou přímo na boku pláště nebo v manuálu kola. Stačí chybný odhad a kola se chovají divně – jednou vás zbrzdí hrubší povrch, jindy zase skáčete po kočičích hlavách.

  • Přefouknuté pláště – tvrdší jízda, šance na nebezpečné "odskakování" kola v zatáčkách, horší kontakt s povrchem.
  • Podhuštěné pláště – větší šance defektu, dření pláště o ráfek, těžší cesta a nižší výdrž, protože materiál trpí.
  • Ignorování kontroly tlaku – zejména po zimě nebo delším stání. Plášť může ztratit až 0,1–0,3 bar za měsíc bez používání.
  • Jiný tlak v předním a zadním kole bez rozmyslu – zadní kolo obvykle potřebuje o něco víc, protože nese větší váhu jezdce.

Místo "natlakuju, co pumpička dá", zkuste tohle:

  1. Zkontrolujte, co doporučuje výrobce pláště i vašeho kola.
  2. Přizpůsobte tlak nejen hmotnosti jezdce, ale i povrchu, na kterém nejčastěji jezdíte.
  3. Používejte tlakoměr nebo TPMS čidlo, digitální přesnost je super hlavně pro silniční kola.
  4. Nespoléhejte na oko ani na "promačkání", čísla jsou jasnější.

Pro lepší představu, jak velký vliv na jízdu má tlak, se mrkněte na orientační tabulku:

Typ kolaDoporučený tlak (bar)Rizika podhuštění
Silniční6-8Snazší defekt, větší odpor
Horské1,8-2,8Proříznutí, svižný úbytek vzduchu
Městské3-5Tvrdší jízda, opotřebení dezénu

Nebojte se začít od střední hodnoty a podle pocitu a jízdních vlastností trochu doladit. Každý plášť i styl jízdy je trochu jiný – není to žádná exaktní věda, ale přesnost se vyplatí nejen pro rychlost, ale hlavně pro bezpečí a pohodlí.

Tipy na měření a TPMS v praxi

Chceš mít jistotu, že jedeš na správném tlaku? Zapomeň na to, že to podlehmátneš palcem. Moderní pumpičky mají manometr a přesný digitální tlakoměr pořídíš už za pár stovek. Takový přístroj je přesný na desetinu baru a většinou ti ukáže i jednotky v PSI, pokud je preferuješ.

Jak na to krok za krokem:

  1. Nejprve najdi údaje o doporučeném tlaku – najdeš je na bočnici pláště, často bývá uvedený rozsah (např. 2–4 bary).
  2. Pumpuj pomalu a tlak pravidelně kontroluj. Nespěchej – ukvapené dofouknutí občas skončí prasklým ventilkem.
  3. Měření prováděj na studené pneumatice. Po delší jízdě může být tlak vyšší než ve skutečnosti kvůli zahřátí vzduchu.

Chceš měřit tlak i během jízdy? Právě k tomu existují malá bezdrátová čidla na ventilky – TPMS snímače pro kola. Fungují podobně jako u aut. Měří tlak v reálném čase a data posílají do mobilu nebo cyklo počítače přes Bluetooth. Když tlak povolí pod určitou hodnotu, hned to vidíš. To ocení hlavně bikeři, kteří často mění terén, a gravelisti, kteří jezdí na dlouhé štreky mimo civilizaci.

  • Snímače jsou voděodolné – většina zvládne déšť, bláto, i mytí kola.
  • Baterie vydrží zpravidla několik měsíců provozu a výměna bývá jednoduchá.
  • Nezvyšují riziko poškození ventilu, pokud jsou použité správně a dotažené. Na kola si vybírej lehké verze, aby neovlivnily vyvážení kola.

Pro běžné ježdění ti postačí ruční měřidlo, ale pokud je pro tebe tlak v pneumatikách fakt zásadní, digitální TPMS je gadget, který začíná dávat smysl.

Napsal Lukáš Svoboda

Pracuji jako odborník na automobily a rád píšu o pneuservisu. Mám bohaté zkušenosti s řešením problémů aut a zajišťováním jejich bezproblémového provozu.