Jak vynulovat tlak v pneumatikách: Jednoduchý postup a tipy

Jak vynulovat tlak v pneumatikách: Jednoduchý postup a tipy

Věděl jste, že správný tlak v pneumatikách ovlivňuje nejen spotřebu, ale i to, jak auto sedí na silnici? Ale občas není jiné cesty než tlak zcela vynulovat. Třeba když se chystáte přejít na plnění dusíkem nebo chcete zabránit smíchání zbytkového vzduchu s novou náplní.

Celý proces je naštěstí jednodušší, než si většina lidí myslí. Nepotřebujete drahé vybavení, žádné speciální přístroje. Ve většině případů si vystačíte jen s klíčkem na ventilek nebo obyčejným šroubovákem a trochou trpělivosti. Stačí vědět, jak na to a na co si dát pozor, aby vám pak nehrozila zbytečná investice do nových pneu kvůli malým chybám.

Proč vůbec vynulovat tlak v pneumatikách?

Možná to zní zvláštně, ale občas je potřeba dostat všechen vzduch ven. Někdo si říká, proč se s tím vůbec trápit, když stačí z pneuservisu rovnou odjet? Jenže důvodů, proč tlak v pneumatikách vynulovat, je překvapivě dost a mají vliv jak na vaše bezpečí, tak na životnost gum a samotné náklady na provoz auta.

Hlavní důvod? Pokud plánujete plnit pneu dusíkem, musíte z nich nejprve dostat maximální množství původního vzduchu. Když to neuděláte, dusík se promíchá s obyčejným vzduchem, a tím se ztratí skoro všechny jeho výhody – třeba stabilnější tlak nebo menší vlhkost uvnitř pneumatiky. U některých typů pneumatik se navíc zbytkový vzduch začíná s časem měnit na vlhkost a může to ovlivnit vlastnosti gumy.

Čas od času je vynulování tlaku nutné i v případech, kdy potřebujete nalepit záplatu na vnitřní stranu pneu (při větším defektu), nebo když se snažíte zbavit nečistot, které se mohly dostat do ventilku. Starý vzduch může obsahovat prach i malá smítka, která zkracují životnost ventilku a můžou způsobit úniky.

Pokud auto dlouho stálo nebo došlo k silné změně teplot, foukání vzduchu na nulu vám navíc umožní přesně změřit, kolik skutečně do gum doplnit. Přesné počáteční "nula" je základ i pro servisáky, kteří mění pneumatiky na speciálních vozidlech (například u letadel nebo nákladních aut), kde nesprávný zbytkový tlak může prodražit provoz.

  • Maximální efekt z plnění dusíkem získáte jen na vynulovaných pneumatikách.
  • Při lepení většího defektu potřebujete pracovní prostor bez tlaku.
  • Na přesná měření tlaku je vhodné začít od nuly.

V praxi se tomu často věnuje minimum pozornosti, a přitom detaily mohou ušetřit dost nervů i peněz. Opravdu se to vyplatí řešit správně.

Kdy je potřeba snižovat tlak na nulu

Málokdy člověk opravdu musí vynulovat tlak v pneumatikách, ale některé situace se bez toho prostě neobejdou. Dost často to souvisí s tím, že řešíte ne úplně běžnou péči o auto. Typicky se do toho pustíte hlavně kvůli výměně plnicího média nebo opravě samotné pneumatiky.

Nejčastější důvody proč snižovat tlak na nulu:

  • tlak v pneumatikách chcete kompletně změnit kvůli plnění dusíkem – směs vzduchu s dusíkem nemá stejné přínosy jako čistý dusík, takže se vždy doporučuje vzduch vypustit co nejvíce
  • chystáte se na demontáž pláště, například při opravě propíchnuté duše nebo výměně pneumatiky
  • v pneuservisu je potřeba udělat revizi ventilků nebo disků – pokud mají podezření na únik nebo defekt, začínají vždy upuštěním vzduchu
  • staré pneumatiky s dávno nesprávným tlakem je lépe úplně vyfouknout před sezónním skladováním

Tabulka ukazuje, kdy se nejčastěji doporučuje vynulovat tlak oproti běžnému huštění:

OperaceStačí snížit tlakNutné vynulovat tlak
Kontrola před dovolenouAnoNe
Oprava pláštěNeAno
Přechod na plnění dusíkemNeAno
Skladování dlouhodobéNeAno
Oprava ventilku/diskuNeAno

Pokud tedy chcete zlepšit vlastnosti pneumatik s dusíkem, usnadnit práci při rozebírání nebo předejít problémům při skladování, tlak prostě musíte úplně vypustit. Nedělejte to ale bez důvodu – zbytečně vyfouknutá pneumatika rychleji stárne, pokud ji necháte dlouho prázdnou venku nebo v nevhodném prostředí.

Bezpečný postup krok za krokem

Když potřebujete fakt vynulovat tlak v pneumatikách, je fajn vědět, jak to udělat bezpečně a bez zbytečných komplikací. Tady je jasný postup, který funguje v domácích podmínkách i na servisní pneumatice.

  1. Připravte si potřebné vybavení. Stačí vám klíček na ventilek nebo menší šroubovák, kapesník nebo papírovou utěrku a rukavice, pokud to chcete dělat bez špíny.
  2. Auto musí stát na rovině a kola zchladlá. Upouštět tlak v zahřáté pneumatice se moc nevyplácí — změříte pak špatně zbylý tlak i objem zbytkového vzduchu.
  3. Najděte ventilek. Opatrně vyšroubujte čepičku. Dejte si ji stranou, ať ji neztratíte v trávě nebo na parkovišti.
  4. Povolte vnitřní vložku ventilku. Klíčkem ji otočte proti směru hodinových ručiček až do doby, kdy uslyšíte syčení. Pokud nemáte klíček, zvládnete to i plochým šroubovákem, ale opatrně, ať něco neulomíte.
  5. Nechte vzduch pomalu unikat. Chvilku to zabere, průměrná pneumatika vypustí vzduch za 2–3 minuty. Pokud máte čtyři kola, raději vypouštějte vždy jen jedno, ať se netočíte dokola s ventily a neuděláte chybu.
  6. Zkontrolujte absolutní tlak. Pokud chcete mít úplnou nulu, ještě jednou mačkejte ventilek a postavte pneu do svislé polohy, ať unikne i poslední zbytek vzduchu. Kontrolu zvládnete obyčejným tlakoměrem, měl by ukazovat 0 barů.
  7. Opatrně našroubujte vložku ventilku zpět a nasaďte čepičku. Ujistěte se, že ventilek těsní, a nemáte kolem špínu nebo kamínek.

Fajn je mít představu, jak dlouho co trvá — v následující tabulce vidíte pár praktických údajů od mechaniků:

Typ pneumatikyObvyklý čas vypouštěníDoporučení
Osobní auto 205/55 R16cca 2–3 minutyVentilek držet stále otevřený
SUV nebo dodávka3–4 minutyLepší v ochranných rukavicích
Motocyklovádo 1 minutyPozor na ztrátu šroubku

Dejte si pozor, abyste vzduch vypustili opravdu všechen. Mnozí zapomínají, že poslední zbytky můžou způsobit zamlžení snímačů tlaku (TPMS) a taky ovlivnit kvalitu následného plnění dusíkem. Výsledek? Pneumatika může být flekatá nebo čidlo ukáže špatnou hodnotu.

Ventilek pod lupou: co dokáže a co ne

Ventilek pod lupou: co dokáže a co ne

Ventilek na pneumatice je malá, nenápadná součástka, která rozhoduje o tom, jestli v kolech drží správný tlak v pneumatikách. Bez něj by vzduch (nebo i dusík) rychle utekl. Ventilek má jednoduchý úkol: pustit do pneumatiky správné médium a pak ho bezpečně udržet uvnitř.

Funguje na principu malého zpětného ventilu, ve kterém je těsnění a otevírací čep. Když odšroubujete krytku a zatlačíte na špičku ventilku, otevře se. V tu chvíli vzduch nebo dusík uniká ven. To je přesně moment, kdy tlak snižujete nebo vynulujete. Pokud potřebujete vynulovat úplně, musíte ventilek otevřít na delší dobu.

Možnosti ventilku jsou ale omezené. Co všechno dokáže, a na co nestačí?

  • Umí upustit vzduch – Stačí stisknout vnitřní čep jehlou (najdete třeba na pumpičkách do kol, nebo použijete speciální klíček).
  • Udrží tlak – Pokud je v dobrém stavu, těsní a nepropouští žádné médium.
  • Neopraví defekt – Ventilek sám nikdy nevyřeší proraženou pneumatiku nebo únik kolem patky kola.
  • Nezvládne vysoké tlaky bez kvalitního těsnění – U osobních aut většinou bez problémů, ale u nákladních aut už někdy časem „teče“.

Jak často se ventilek doporučuje měnit? Ideálně při každé výměně pneumatik. Starý ventilek může vypadat v pořádku, ale mikropraskliny a opotřebení nezjistíte pouhým okem. Praskání je častější na starších kusech, což pak vede ke ztrátě tlaku, někdy i přes 0,2 baru za měsíc.

Stav ventilkuMožné rizikoDoporučené řešení
Nový, těsníBezpečné uchování tlakuŽádný zásah nutný
Stářím popraskanýMalé úniky vzduchuVýměna
Poškozený závitPomalá ztráta vzduchu, nejde pořádně dotáhnout krytkaVýměna
Nesprávně nasazenýRiziko rychlého únikuPřendat nebo vyměnit

Při manipulaci s ventilkem vždy dbejte na čistotu. Největší problém totiž bývá prach a nečistoty, které můžou zničit těsnění. Stačí trocha hlíny nebo písku a ventilek začne propouštět. Mějte vždy po ruce čistý hadřík, když plánujete snižovat tlak nebo měnit ventilek. I tohle totiž hraje roli, zvlášť když později chcete vozit dusík místo obyčejného vzduchu.

Proč to dělat před plněním dusíkem

Když se rozhodnete přejít na plnění pneumatik dusíkem, je fakt důležité nejdřív úplně vynulovat starý vzduch. Možná si říkáte, že trocha vzduchu v pneumatice nemůže hrát roli, ale omyl. Pokud v pneumatice zůstane třeba jen 20 % původního vzduchu, efekt dusíku se dost snižuje. Vzduch totiž běžně obsahuje asi 21 % kyslíku a ten způsobuje rychlejší oxidaci ráfků, ventilu a gumy samotné. Právě to je důvod, proč se dusík používá i v motorsportu, letectví nebo logistice, kde je stabilita tlaku zásadní.

Dejte si pozor na jednu častou chybu: Když technik pneu pouze „dopustí“ dusík, smíchají se plyny a vy se ochudíte o hlavní výhodu. To je stabilita tlaku při změně teploty a pomalejší únik plynu. Typicky může tlak naplněný dusíkem držet o 30 až 40 % déle než obyčejný vzduch.

Pro lepší přehled mrkněte na srovnání v tabulce:

PlněníStabilita tlakuOxidace materiáluÚnik plynu
Vzduchnižšírychlárychlejší
Dusíkvysokápomalejšípomalejší

Před samotným plněním dusíkem by měl technik pneumatiku co nejvíc vyfouknout, nejlépe úplně. Profesionální servisy používají vakuové přístroje, ale doma to zvládnete s odvzdušněním přes ventilek. Výsledek? Maximální výhoda dusíkového plnění bez zbytečného míchání s běžným vzduchem.

  • Vyšší stabilita tlaku znamená menší starosti s dofukováním.
  • Pomalejší stárnutí gumy a menší riziko poškození ráfku.
  • Dusík lépe drží tlak při změně teplot, což poznáte hlavně v zimě a v horku.

Nechytejte se tedy zkratek – když už jdete do dusíku, tak pořádně. Jen vyfouknutá pneumatika zajistí, že za své peníze získáte opravdu to, co má cenu.

Chyby a rady podle zkušeností ze servisu

Pracovníci v pneuservisech často vidí, jaké chyby lidé dělají, když chtějí vynulovat tlak v pneumatikách. Jedna z nejčastějších? Zbytečně rychlé vypouštění vzduchu. Když pustíte tlak najednou ven, riskujete poškození patek u kola. Některé ventily navíc nemusí všechnu vzdušinu dostat pryč na poprvé, což se často přehlíží.

Hodně lidí zapomíná na špuntky ventilků. Ty nepatří do kapsy nebo na zem – často je pak ztratíte a bez nich vám do ventilku snadno zateče voda nebo špína. V praxi to potom znamená, že vám pneumatika pomalu uchází, i když o tom nemáte tušení.

Jestliže chcete plnit pneu dusíkem, v servisu se vždy přesvědčte, že opravdu vypustili veškerý starý vzduch. Jeden ze servisáků mi říkal, že u některých zákazníků našli směs obou plynů, protože původní vzduch nebyl úplně odstraněn. Tím pádem se úplně ztrácí smysl plnění dusíkem.

  • Používejte k vypuštění běžný klíček na ventilek, žádné ostré předměty, které by mohly ventilek poškodit.
  • Ventil pouštějte pomalu – lépe se kontroluje odtok vzduchu a nehrozí zbytečné poškození okrajů gumy.
  • Servisáci vždy radí zkontrolovat těsnění ventilků a utáhnout je – drobná netěsnost pak dlouhodobě dělá velké rozdíly.
  • Následně znovu instalujte krytky ventilků. Jsou malinké, ale důležité.

Shrnuto – když už se pouštíte do tlaku v pneumatikách, lepší je řídit se ověřenými tipy ze servisu než rady z internetových diskuzí. Udělá to rozdíl nejen v bezpečí na silnici, ale taky v životnosti vašich pneu.

Napsal Lukáš Svoboda

Pracuji jako odborník na automobily a rád píšu o pneuservisu. Mám bohaté zkušenosti s řešením problémů aut a zajišťováním jejich bezproblémového provozu.