Proč hučí pneumatiky: hlavní příčiny hluku a jak jej snížit

Proč hučí pneumatiky: hlavní příčiny hluku a jak jej snížit

Jízda autem za tichého večera a najednou to houkání, dunění, hučení pod nohama – připadá vám někdy, že je vaše auto hlasité jako tramvaj? Zvuk, který vychází z pneumatik, dokáže na delších cestách lézt na nervy, nahánět otázky typu: není něco špatně, nebo prostě jen tak moje auto je? Tajemství toho podivného symfonického doprovodu na silnici tkví v několika překvapivě obyčejných věcech. Pojďme rozlousknout, proč hučí pneumatiky, a hlavně – co s tím můžete dělat vy sami.

Hlavní příčiny hučení pneumatik

Základem celého problému je kontakt pneu a povrchu silnice. Každý výstupek, drážka, lamela, každá změna směrem k dezénu se ozývá. Když se kolo otáčí, pružný materiál dezénu naráží s velkou frekvencí na asfalt nebo betonovou dlažbu a vytváří vibrace, které rozvibrovávají celý podvozek auta. Často je největším viníkem samotný vzorek pneumatiky – tomu říkají experti tzv. dezénový hluk. Nejde ale pouze o zvuky vycházející z pryže. Pořádný rambajs dělá i rychlost – čím rychleji jedete, tím větší nápor vzniká mezi gumou a vozovkou. Když máte navíc špatně nahuštěné pláště, auto vám zařídí nechtěné perkusní sólo. Nízký tlak znamená větší styčnou plochu, vyšší tlak zas menší odpružení – oboje zvyšuje hlučnost.

Hodně lidí podceňuje starší pneumatiky. Guma stárne, tvrdne, ztrácí elasticitu. Starší plášť bez vzorku nedrží kontakt s vozovkou správně, takže se ozývají nečekané pazvuky. Praskliny a deformace při jízdě dělají neskutečný rámus. Pokud k tomu připojíte nevyvážená kola, máte zaděláno na koncert pro celé okolí. Často zapomenutý hráč: samotná podvozková technologie. Tlumící prvky a konstrukce podlahy auta umí pohltit spoustu hluku – nebo taky nic, pokud jsou už unavené.

Nezáleží jen na gumách – nově položený asfalt bývá tichý, hrubý betonový panelákový povrch dělá při stejné jízdě dvakrát větší kravál. Živá, moderní fakta říkají, že rozdíl mezi nejlepší a nejhlučnější pneumatikou je na evropském testu měřeném při 80 km/h až 8 dB – a to vnímáme lidským uchem jako více než dvojnásobný hluk! Pokud někdo podceňuje vliv počasí, ten ať zkusí projet dešťovou kaluží – voda snižuje tření i schopnost tlumit vibrace. Hučení v dešti často zní skoro jako jemný šumící potok.

Typy dezénů a jejich vliv na hlučnost

Myslíte si, že všechny pneumatiky na první pohled vypadají stejně? Tak schválně – mrkněte někdy na pláště vašich přátel, sousedů či kolegů. Na trhu je desítky variací dezénů, a každý z nich se chová jinak nejen v dešti, ale i z hlediska hluku. Skládaný vzorek s různě širokými a hlubokými drážkami rozptýlí vibrace po různých částech, takže kolo je obecně tišší v běžném městském provozu. Hladké letní dezény navržené na suchý asfalt jsou většinou znatelně tišší než ostré zimní gumy plné lamel a zářezů, které mají porážet sníh a břečku.

Zimní pneumatiky navíc díky měkčím materiálům podléhají vyšší deformaci, což vytváří další a další drobné vibrace – v zimě tak auto hučí častěji než v létě, a to nejen kvůli napadanému blátu. Pokud patříte k těm, kteří jezdí na celoročních gumách, připravte se na to, že univerzály bývají obvykle hlučnější než specializované sezónní pneu. Kombinace tvrdších směsí a razantního dezénu bývá kompromisem, který platíte právě zvýšenou hlučností i spotřebou.

Výrobci samozřejmě testují stovky kombinací – běžně se stává, že stejný rozměr, ale jiná značka dělá úplně odlišný zvukový dojem. Nejnovější vychytávky jsou „tiché“ řady plášťů označované třeba piktogramem s reproduktorem a jednou zvukovou vlnou. Pravým rekordmanem v tichosti je třeba letní plášť značky Michelin Primacy 4, který dosahuje při 70 km/h neskutečných 67 dB (měřeno dle EU normy). Naopak oblíbené zimáky s agresivnějším vzorkem, jako je Nokian WR D4, jdou klidně přes 72 dB. Rozdíl pocitově obrovský – hlavně ve městě či při častých cestách po dálnici.

„Pneumatiky jsou jedním z největších zdrojů hluku na evropských silnicích,“ potvrzuje ve zprávě Evropská agentura pro životní prostředí (EEA):

“Hladiny hluku z dopravy, zejména z pneumatik, patří mezi hlavní environmentální stresory v Evropské unii,“
stojí v analytické zprávě z roku 2023. Takže když vybíráte nové pláště, nebojte se zeptat přímo na hlučnost – často ji najdete uvedenou na energetickém štítku pod piktogramem sluchátka.

Jak ovlivňuje hlučnost povrch silnice a stav vozovky

Jak ovlivňuje hlučnost povrch silnice a stav vozovky

Jestli se vaše auto chová před servisem a po něm pořád stejně hlučně, zkuste projet pár různých silnic. Rozdíl mezi novým flekem asfaltu a starou panely posetou ulicí je často větší, než by čekal laik. Hrubost povrchu, množství malých kamínků, mikropraskliny a díry – to všechno způsobuje, že se pneumatiky dotýkají vozovky chaoticky a odevzdávají do karoserie vibrace o různé frekvenci. Nejtišší jízdu zajistí tichý, homogenní asfalt bez výmolů. Jakmile je povrch nerovnoměrný, prorostlý prasklinami a navíc plný drobných kamínků a štěrku, jede hučení nahoru až o 30 %.

Povrch vozovky určuje i typ a šířku styčné plochy. Tak třeba když jedete po starém betonu – kola se vydávají na pekelný orchestr kvůli spojům mezi jednotlivými panely. Naopak na čistém černém asfaltu je pocit jízdy často podobný klouzání po másle. Podle měření Českého silničního institutu je rozdíl v hlučnosti mezi kvalitní novou silnicí a starými panely až 5 decibelů, což je už znatelné dokonce i pro méně citlivé uši. Tabulka dole ukazuje naměřené hodnoty z běžného českého provozu.

Typ povrchuNaměřená hlučnost při 70 km/h
Nový asfalt66 dB
Starý asfalt s výmoly70 dB
Betonové panely71-73 dB
Stará dlažba74 dB

Je jasné, že s povrchem silnice bojuje každý motorista po svém. Než pojedete nějaký úsek pravidelně, zkuste si poslechnout, kde vaše auto hučí nejvíc. V Brně znám celou řadu ulic, kde už podle sluchu poznám, kdy přejíždím z asfaltu na dlažební kostky. Tip navíc: Ne vždy je rychlá jízda lepší pro ticho. Praxe ukazuje, že největší nárůst hluku je mezi 70 a 90 km/h, kdy pneumatiky vibrují právě na nejslyšitelnější frekvenci.

Jak správně pečovat o pneumatiky, aby méně hučely

Když už si člověk nemůže vybrat, kudy pojede, má alespoň pod kontrolou péči o auto a proč hučí pneumatiky, tedy hlavní důvod, proč se tento článek čte. První krok: pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách. Každý měsíc úbytek tlaku znamená mnohem víc vibrací a zároveň rychlejší opotřebení. Stačí pár desetin baru pod doporučovaným limitem a auta v Brně nebo Praze zní hned jako traktory při sklizni.

Pneumatika opotřebovaná na doraz nevydává jen hlubší zvuk, ale má i horší přilnavost a klouže mnohem víc ve všech podmínkách. Pokud někdo zanedbává rotaci nebo přehazování kol, vytváří místa s nerovnoměrným opotřebením – tzv. „plošky“ nebo „kapři v gumě“, které řidič pozná hlavně při jízdě po dálnici jako nárazové hučení a až bušení v podlaze kabiny. Pravidelná kontrola geometrie podvozku je recept na to, aby auto netáhlo na stranu kvůli deformovaným plášťům a spojovacím prvkům.

Dobrý tip: pokud si kupujete nové pneumatiky, vybírejte podle štítku (EU LABEL). Najdete tu nejen efektivitu v dešti, ale hlavně deklarovanou úroveň vnějšího hluku ve třech stupních. Pokud auto hučí pořád i po výměně, poptejte se v servisu na stav tlumičů a silentbloků podvozku – unavené komponenty přenášejí vibrace mnohem víc než nové. Pravidelné mytí podběhů auta není jen otázkou estetiky, ale také toho, aby se kamínky a špína nezasekly do drážek a nemlátily pak na cestě.

Na závěr k péči ještě jedna věc – nikdy nedávejte na první místo cenu před bezpečností. Ano, úspora na nejlevnější sadě bývá lákavá, ale v průměru jsou levné pláště dvakrát hlučnější, rychleji zestárnou a často po dvou letech začnou hučet jako staré letní sandály na kočičích hlavách.

Ticho na silnici: triky a tipy pro pohodlnější jízdu

Ticho na silnici: triky a tipy pro pohodlnější jízdu

Ticho za volantem je často hotové požehnání. Málokdo ví, že i kabina auta se dá svépomocí výrazně ztišit. Hitem posledních let je samolepicí tlumící folie do podběhů kol a dveří – stačí trocha šikovnosti, chvilka času na internetu, a i starší auto se promění v oázu klidu. Dalšího ticha docílíte použitím speciálních akustických vložek z polyuretanové pěny, které některé dražší pneumatiky mají přímo uvnitř. Ty dokážou snížit vnitřní hluk v kabině až o 5 dB. Pro někoho dostačující varianta je investovat do kvalitnějšího těsnění dveří a oken – staré gumy přenášejí zvuk zvenčí výrazně snadněji.

Tip, který platí univerzálně: jezděte plynule, držte pod otáčkami klidný režim a vyhýbejte se zbytečně ostrým zatáčkám přes rozbitý asfalt. Každé prudké brzdění nebo rychlá změna směru rozkmitává kola a zesiluje hučení. Vždyť kdo chce slyšet své gumy víc než hudbu z rádia?

A nakonec doporučení: pokud často jezdíte dlouhé trasy, zvažte investici do speciálních „silent“ pneumatik. Rozdíl poznáte hned na prvních kilometrech cesty – a vaši spolucestující taky. Protože jak napsal magazín dTest ve svém testu hlučnosti pneumatik 2024:

„Tiché pneumatiky znamenají vyšší komfort i bezpečnější řízení, protože šetří sluch a soustředění řidiče.“

Při výběru, péči a poslechu svých pneumatik vám přeju jediné: ať vám to co nejméně hučí. Protože nejhezčí zvuk na silnici je často to absolutní ticho.

Napsal Lukáš Svoboda

Pracuji jako odborník na automobily a rád píšu o pneuservisu. Mám bohaté zkušenosti s řešením problémů aut a zajišťováním jejich bezproblémového provozu.