Tloušťka nových letních pneumatik: Kolik mm skutečně mají a proč na tom záleží?

Tloušťka nových letních pneumatik: Kolik mm skutečně mají a proč na tom záleží?

Stojíte před pultem v pneuservisu a hádáte, jestli se šetřit na steaku nebo ve prospěch kvalitní nové pneumatiky? Z nějakého důvodu se lidé víc zajímají o značku než o čerstvost dezénu. Přitom jde zrovna tady o bezpečí, a ne jen váš klid v garáži. Když přijde na otázku: "Kolik mm mají nové letní pneumatiky?", málokdo má odpověď hned po ruce. Čísla jsou tady jasná, tolerance minimální.

Proč hraje hloubka dezénu zásadní roli?

Letní pneumatika není jen kus gumy – je to jediný kontakt s asfaltem, který auto má. U nových letních pneumatik bývá hloubka dezénu kolem 7-8 mm. Proč tolik nezáleží jen na vzhledu? Protože právě tato hloubka rozhoduje o schopnosti pneumatiky odvádět vodu v prudkém dešti, zabrzdit na kratší dráze i při úhybu před zajícem, co se rozběhne přes silnici. S každým milimetrem, který se ztratí, mizí kus vaší jistoty.

Podle statistik BESIP zabere brzdění na mokru s letní pneumatikou s dezénem hlubokým 8 mm asi o 30 % kratší dráhu než s pneumatikou "na doraz" s minimem dezénu. Evropská legislativa nařizuje pro letní pneumatiky minimální hloubku 1,6 mm, ale už při 3 mm stoupá nebezpečí aquaplaningu. Logika výrobců je tedy jasná – nový vzorek musí nabídnout rezervu na opotřebení a maximum bezpečí třeba i v období, kdy silnice připomíná spíš zrcadlo než asfalt.

Něco hodně důležitého – ne všechny nové letní pneumatiky mají úplně identickou hloubku dezénu. Německý magazín Auto Bild zveřejnil v roce 2023 podrobné měření desítek typů nových letních pneumatik: průměr se držel na 7,5 mm, některé kousky šly i o půl milimetru výš nebo níž. Premium značky často sází na složitější dezén a větší hloubku, která ale někdy může znamenat trochu měkčí jízdní vlastnosti čerstvě po nazutí, než se vzorek lehce "obrousí" na optimální velikost. Takže když vám v servisu změří a najdete o sedm desetin víc, než uvádí katalog, nesnaží se vás ošidit – prostě tenhle model to tak má.

Jedna "čerstvá" pneumatika je zkrátka vždycky víc než sjetá – rozdíl poznáte nejen na faktuře za opravené blatníky po dešťové přeháňce, ale i na tom, že auto nesklouzne při každé kaluži mimo cestu.

ParametrNové letní pneuMinimální limit
Průměrná hloubka dezénu7-8 mm1,6 mm (dle zákona)
Doporučená výměnacca 3 mm1,6 mm povinně
Zvýšené riziko aquaplaningu< 3 mm< 1,6 mm – extrémně nebezpečné
Co všechno ovlivňuje tloušťku nových letních pneu?

Co všechno ovlivňuje tloušťku nových letních pneu?

Teď něco k detailům pro fajnšmekry – proč vlastně jedna nová pneu ukazuje o půl milimetru víc dezénu než jiná? Velkou roli hraje samotná konstrukce. Výrobci si totiž rádi hrají s tvary bloků, směsí gumy a vyladěním vzorku podle jízdních vlastností. Takže například pneu s asymetrickým nebo směrovým dezénem mohou mít v některých částech větší hloubku, aby se zlepšilo odvádění vody jen v místech největšího kontaktu s povrchem.

Někdy za vyšší hloubkou dezénu stojí pokus prodloužit životnost pneumatiky. Pokud chcete jezdit na dovolené po Evropě a nechcete měnit gumy co sezónu, hodí se hloubka směrem nahoru. Jenže větší vzorek znamená i víc materiálu, což se někdy odrazí na hmotnosti. Trochu těžší pneu pak může změnit chování auta na limitu, třeba trochu zpomalí reakce při ostrých přejezdech z pruhu do pruhu. Právě proto některé sportovnější vozy i na běžných silnicích volí pneumatiky s optimální, ne úplně maximalizovanou hloubkou dezénu, kde inženýři zvažují každý půlgram.

Stále platí, že i za největší deště a v horkém létě potřebujete pneumatiky, které nejsou "na kost" a nabídnou slušnou rezervu. Dezén pod 4 mm snižuje schopnost pneu vyhovět v testech přilnavosti, a to platí i u prémiových značek. Pokud vám někdo tvrdí, že nový model má 9 mm vzorek, doporučuju si to přeměřit ideálně digitálním hloubkoměrem a porovnat s oficiálními specifikacemi výrobce. Dobré značky své hodnoty nijak nemaskují.

Pokročilejší řady letních pneumatik obsahují indikátory opotřebení. To jsou drobné výstupky mezi vzorky, které přesně ukazují, kdy se blížíte k limitu. Když je s dezénem v rovině, už byste s nimi neměli vyjíždět ani na malý nákup. Pár vteřin navíc ušetří nervy i body z řidičáku.

Zajímá vás, kolik opravdu měří vaše pneumatiky? Není nic jednoduššího než vytáhnout minci. Na pětikoruně uvidíte výrazný okraj – když se do něj dezén schová, máte ještě dost. Pokud z okraje trčí víc než třetina, vzorek už se blíží k výměně. Je to jednoduchá a léty ověřená pomůcka, když nemáte po ruce měřidlo nebo chcete rychlou kontrolu na parkovišti.

Přejetý obrubník, špatné tlumení, agresivní rozjezdy – to všechno dokáže zlikvidovat dezén mnohem rychleji než běžná jízda. Mimochodem, podle údajů Sdružení výrobců pneumatik ztratíte při "ostré" jízdě ve městě průměrně až o 1 mm dezénu víc za sezonu než při klidné jízdě mimo město. Je to dobrý argument, proč si hloubku hlídat průběžně a nečekat na přezutí do zimních, kdy vás informuje až technik v pneuservisu.

Tipy pro maximální bezpečí a ekonomickou výhodu při výběru letních pneu

Tipy pro maximální bezpečí a ekonomickou výhodu při výběru letních pneu

Pokud vás zajímá, jak z vašeho nákupu vytěžit co nejvíc, sázka na kvalitní nové letní pneumatiky se správnou hloubkou dezénu je jasná trefa. Hlavně nešetřete na nesprávném místě a neberte podezřele levné „nové“ pneu někde z anonymního eshopu. Dobrá hloubka nikdy není znát jen pohledem – vzorek musí být nejen pořádně hluboký (7-8 mm), ale také rovnoměrně rozložený a zaručený výrobcem. Na letních gumách se opravdu nevyplatí experimentovat.

Pokud vám záleží na životnosti, volte modely s delšími zárukami – běžné možnosti dosahují i 5 let nebo najetí určitého počtu kilometrů. Občas výrobce nabízí doživotní garanci na vadu materiálu, což je při správné údržbě skvělý bonus. Nezapomínejte, že správný tlak je pro zachování hloubky dezénu extrémně důležitý – podhuštěné pneumatiky stárnou rychle a dezén mizí mnohem dřív, než čekáte.

Často podceňovaný faktor je i vyvážení kol a správné seřízení geometrie. Pokud je volant při jízdě rovně, ale auto táhne na jednu stranu nebo se vám dezén sune víc na jednom boku, je třeba to rychle řešit. Nesprávné seřízení zlikviduje dezén klidně během pár měsíců a v létě, kdy bývají cesty rozpálené a guma víc "pracuje", je ta ztráta o to rychlejší. Provoz v horku s podhuštěnými gumami je navíc absolutní zabiják životnosti dezénu – při teplotě asfaltu nad 30 °C mizí vzorek až o čtvrtinu rychleji než při letní průměrné teplotě.

Při výběru nových pneu nezapomeňte kouknout na výrobní datum (DOT kód na boku pneumatiky). U "starších nových" skladových zásob může být guma povadlejší, což i při stejné hloubce dezénu znamená nižší elasticitu a horší chování za deště. Je lepší připravit se a investovat do čerstvějších kousků – každý měsíc skladování znamená malou, ale reálnou ztrátu optimální přilnavosti.

Pokud máte možnost, dbejte i na recenze od ostatních řidičů. Někdy se ukáže, že místo superhlubokého vzorku je v reálu lepší sáhnout po pneumatice s o něco menší hloubkou, ale s lepší směsí, která se méně sjíždí a zajišťuje lepší stabilitu v zatáčkách. Moderní směsi s obsahem siliky nebo grafenu adaptují vlastnosti pneumatiky podle teploty, takže i při nižší hloubce dezénu zvládnou mokrou silnici lépe než "obyčejná" guma s větším, ale tvrdým vzorkem.

Kdo rád počítá úsporu, ten ví, že pneumatiky s vyšší hloubkou dezénu na začátku snižují riziko nutnosti předčasné výměny, což znamená nižší náklady na práci i materiál. Žádné další triky ani speciální režimy – prostě hloubka, vyvážení, správné nahuštění a kontrola geometrie vám ušetří statisíce do příštích let. Výběr zbytku už je na stylu jízdy a prioritách každého řidiče. Jen pozor – sjeté "letní" pod 2 mm už neochrání nikoho.

Takže až budete plánovat dovolenou do Chorvatska nebo prostě jen další sezonu, zkontrolujte svoje nové letní pneumatiky – ať letní pneumatiky nejsou jediná součást auta, nad kterou zavřete oči až na poslední chvíli.

Napsal Lukáš Svoboda

Pracuji jako odborník na automobily a rád píšu o pneuservisu. Mám bohaté zkušenosti s řešením problémů aut a zajišťováním jejich bezproblémového provozu.