Kdy a jak dlouho jezdit na letních pneumatikách: Průvodce pro řidiče

Znáte ten pocit, kdy se zimní kabát pořádně zapotí ještě v dubnu, protože už venku svítí slunce a ráno není žádný mráz v dohledu? Lidé v Brně už řeší, jestli sundat peřinu z auta v podobě zimních pneu. Jenže s obutím letních gum to není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Kdy je vlastně čas na přezutí? Jak dlouho je bezpečné na letních pneu jezdit? A proč není dobrý nápad s nimi vyrazit do prvního lednového marastu?
Jak fungují letní pneumatiky a čím se liší od zimních?
Letní pneumatiky jsou jako sandály pro vaše auto. Jsou tvrdší, mají méně vzorku a automobily na nich lépe drží, když je nad hlavou modro a asfalt by se dal použít jako pánev na volská oka. Oproti zimním mají směs, která se v horku nerozžvýká a nelepí na podkladu. Výhodou je nízký valivý odpor, což šetří palivo. Umíte si představit zimní pneumatiky v třicetistupňovém horku? Zbytečně rychle se opotřebí, a i brzdy si oddechnou, až vyskočíte zpátky na letní gumu.
Zimní pneumatiky mají samozřejmě své místo – jejich měkčí směs a hlubší vzorek zachrání v mrazu nebo na sněhu. Když se ale teploty drží nad sedmi stupni, začíná být jejich použití spíš kontraproduktivní: cesta se prodlužuje a spotřeba roste klidně i o dcl na sto. Pneumatiky určené na léto zase v zimě tvrdnou a ztrácí kontakt s cestou skoro jako lyžař na ledovém svahu. Přechod na letní gumy ovlivňuje nejen bezpečnost, ale i peněženku.
Kdy je správný čas na výměnu letních pneumatik?
Oficiálně zákon v Česku říká, že zimní pneumatiky jsou povinné, pokud je na silnicích sníh, led nebo námraza, případně mezi 1. listopadem a 31. březnem, pokud to situace vyžaduje. Realita je ale složitější – jarní počasí umí překvapit i v půlce dubna. Zkušení řidiči loví předpovědi a teploty pečlivě sledují, protože letní pneumatiky mají své optimum nad sedmi stupni. Pokud ale rána pravidelně padají pod tuto hranici, zimní ještě nechávají. Počasí v Brně bývá dost proměnlivé, a tak na cestě mezi Bohunicemi a Krpolem poznáte rozdíl.
Není potřeba se snažit být první v pneuservisu – stačí vydržet, až se teplo ustálí a slabé mrazíky zmizí, ideálně když se denní teploty pohybují pravidelně mezi 10 a 15 stupni. Přezutí v dubnu je v našem klimatu jistota, pokud tedy nejezdíte někam vysoko do hor, kde je sníh záležitostí až do května. Nejhorší scénář? Zbrkle přezout a schytat překvapivou sněhovou přeháňku.
Jak dlouho můžete bezpečně jezdit na letních pneumatikách?
Většina lidí řeší spíš výměnu podle roční doby než podle stavu pneumatik. Jenže i letní guma má omezenou životnost. Výrobci dávají orientačně 40 až 50 tisíc kilometrů, ale to platí spíš pro vzorné řidiče. Jestli parkujete na přímém slunci, často brzdíte nebo jezdíte po rozbitých silnicích, guma se vám unaví mnohem dřív. Důležitá je hloubka vzorku – zákon říká, že minimum je 1,6 mm, odborníci ale doporučují měnit už při 3 mm, hlavně pokud jezdíte v dešti. Vzpomínáte na přívaly deště v Brně v létě 2023? S ojetými gumami hrozil aquaplaning už při 70 km/h.
Pneumatiky stárnou nezávisle na tom, kolik na nich najedete. I když najedete jen pár tisíc kilometrů za sezonu, nepočítejte, že vám vydrží více než 5 až 6 let. Směs časem tvrdne a pneumatika ztrácí přilnavost, což poznáte hlavně při brzdění za tepla. Zkontrolujte DOT na bočnici pneumatiky – poslední čtyři čísla značí týden a rok výroby, třeba 3022 znamená třicátý týden roku 2022. Pokud mají gumy pět let a více, začněte přemýšlet o výměně, i když mají ještě vzorek.

Tipy pro maximální životnost letních pneumatik
Nikdo nechce kupovat nové gumy každý rok, žejo? Chcete, aby vaše letní pneumatiky vydržely co nejdéle – a přitom byly pořád bezpečné? Dá se to zvládnout pár jednoduchými návyky. Největší zabiják letních gum je špatný tlak. Měříte vůbec někdy tlak v pneu? Minimálně jednou za měsíc byste to měli řešit, ideálně ráno, když jsou gumy studené. Nízký tlak znamená rychlejší sjetí kraje, vysoký zase prostředek. Moderní auta už často hlídají tlak sama, ale starší modely spoléhají na vaši šikovnost.
Pak je tady styl jízdy – žádné ostré brzdy nebo drifty na parkovišti supermarketu. Plynulé rozjezdy, klidné brždění a průjezdy zatáčkami prodlužují životnost. Důležitá je i geometrie kol, respektive seřízení. Pokud se vám sešlapává jedna strana rychleji, zajděte do servisu. Letní pneumatika nerada slanou vodu a ostré obrubníky – vyhýbejte se pokud možno parkování vedle vysokých obrub a častému pojíždění přes ně.
Když už přezouváte, očistěte je, označte jejich pozici (předek, zadek, levo, pravo) a skladujte je na stinném místě, klidně zavěšené nebo postavené na běhounu. Vyhněte se přímému slunci, jinak změknou i bez jízdy. U garážových skladů si ale dejte pozor na teplotu – letní gumy nesnáší mráz ani teplo nad třicet stupňů.
Bezpečnost a rizika používání letních pneumatik mimo optimální sezonu
Taky si někdy říkáte „je to jedno, vždyť jezdím opatrně“? Jenže fyziku nepřechytračíte. Používat letní pneumatiky v zimě je hazard. Nedrží téměř vůbec na ledu – to vám potvrdí každý, kdo s letními zimní pod nulu sjel z Komárova ke Svratce a skončil v prvním škarpě. Brzdné dráhy se prodlužují až dvojnásobně ve srovnání se zimní gumou. Ani na mokré silnici nejsou letní gumy v zimních teplotách lepší – směs tolik nestíhá lepit a i lehký déšť se změní v kluzko. Znám pána, co se na podzim zasekl s letními v první mlze a hořce litoval, že nedal na doporučení souseda.
Naopak, zimní pneu v létě není moc chytrý tah – auto je „gumové“, prodlužuje se brzdná dráha a klidně si připlatíte na benzínce. Pojišťovny při nehodě na špatných gumách nemusí plnit nebo aspoň krátí plnění. Když vás v létě zastaví policie a vzorek je pod povolenou hodnotou, pokutě se nevyhnete. Nejčastější kolize a aquaplaning v Brně jsou paradoxně v létě v přívalových deštích se sjetými letními pneumatikami – vzorek prostě nestíhá odvádět vodu a plavete. Takže podcenit výměnu je někdy dražší než nová sada kvalitních gum.
Jak vybrat správné letní pneumatiky a na co si dát pozor
Nákup letních pneumatik není žádná raketová věda, ale vyplatí se zabrousit aspoň na jeden nezávislý test v českých médiích. Rozdíl není jen v ceně, ale hlavně v chování na suchu a mokru. V Brně bývá v létě často silný liják, proto sledujte testy brzdné dráhy na mokré vozovce. Nešetřete na gumách – rozdíl mezi superlevnými a testovanými může být v zastavení až 15 metrů. To je skoro půlka křížení ulic ve Starém Lískovci.
Správný rozměr najdete v technickém průkaze nebo na víčku od nádrže. Nebojte se radit v pneuservisu, pokud si nejste jistí. Hlídejte DOT, kupujte gumy ne starší než dva roky od výroby. Pozor na skladování v obchodech – guma, která leží roky ve skladu na přímém slunci, je prostě už napůl mrtvá. U letních pneumatik se zaměřte i na hlučnost (některé ekologické varianty jsou tiší než jiné) a na spotřebu paliva. Pokud každý měsíc jezdíte na chatu, zamyslete se, jestli potřebujete normální nebo tzv. XL – zesílené gumy, které lépe zvládají naložené auto.
Letní pneu jsou víc než jen přezutí – jsou vaší jistotou pro komfortní, bezpečnou a hlavně úspornou jízdu. Pár hodin ročně v pneuservisu nebo kontrola tlaku v aplikaci při čekání na děti se vrátí ve stabilitě, nižší spotřebě a pohodové cestě třeba na Macochu. Proto na gumy nešetřete a rozhodně nezanedbejte jejich výměnu – silnice v Brně a okolí jsou někdy nepředvídatelné a jeden malý detail často odděluje klidnou cestu od dlouhého vyřizování s pojišťovnou.
Napsat komentář