Co znamenají tři číslice na pneumatice? Přehled označení pro každodenní řidiče

Co znamenají tři číslice na pneumatice? Přehled označení pro každodenní řidiče

Kontrola označení pneumatiky

Informace o označení pneumatiky

Tři číslice na pneumatice zahrnují index zatížení a index rychlosti. Tyto údaje určují, jaké zatížení a rychlost může pneumatika bezpečně odolat.

Pozor: Index zatížení je číslo (např. 91), index rychlosti je písmeno (např. V). Tato kombinace je kritická pro bezpečnost a legalitu.

Použití pneumatik s nižším indexem než je požadováno výrobcem může vést k porušení zákona, ztrátě pojištění nebo i k nebezpečným situacím.

Zadejte požadavky vozidla

Zadejte označení pneumatiky

Zadejte požadavky a označení pneumatiky a klikněte na tlačítko Zkontrolovat pneumatiku.

Na boku pneumatiky je spousta čísel a písmen. Většina z nich vypadá jako náhodný kód - ale všechny mají význam. Mezi nejčastějšími a nejdůležitějšími jsou právě tři číslice. Pokud je nevíte, co znamenají, můžete si nechtěně zvýšit riziko havárie, poškodit vozidlo nebo porušit zákon. Nejde jen o technickou detailnost - jde o vaši bezpečnost.

Co je to ta trojice čísel?

Tři číslice na pneumatice nejsou náhodné. Jsou to index zatížení a index rychlosti - a většinou jsou uvedeny hned za velikostí pneumatiky. Například: 205/55 R16 91V. V tomto případě je 91 index zatížení a V index rychlosti. Tyto dva údaje spolu tvoří jednu klíčovou informaci: jakým zatížením a rychlostí může pneumatika bezpečně čelit.

Nejde o „výrobní číslo“ ani o „datum výroby“. To je něco jiného - a to se píše jinde na boku. Tři číslice, které hledáte, jsou vždy čísla s písmenem za nimi. Pokud vidíte jen tři čísla bez písmene, jedná se o něco jiného - například číslo pro výrobní sérii nebo kód výrobce. Ty nejsou důležité pro vaši bezpečnost.

Index zatížení: kolik váží vaše pneumatika?

Index zatížení je číslo mezi 71 a 126. Každé číslo odpovídá konkrétnímu maximálnímu zatížení v kilogramech. Nejde o hmotnost celého auta - jde o to, kolik váží každá pneumatika, když je plně naložená. Například:

  • 87 = 545 kg
  • 91 = 615 kg
  • 95 = 690 kg
  • 100 = 800 kg
  • 105 = 925 kg
  • 110 = 1060 kg

Tato hodnota je určena podle mezinárodních norem a výrobci ji testují v laboratořích. Pokud použijete pneumatiku s nižším indexem zatížení, než je doporučeno výrobcem auta, může dojít k přehřátí, deformaci nebo dokonce k prasknutí pneumatiky při plném zatížení - například když je auto plné lidí a zavazadel.

Naše auta v České republice obvykle používají indexy 87 až 100. Pokud máte SUV nebo vozidlo s větší hmotností, může být potřeba 105 nebo vyšší. Vždy se podívejte do příručky vozidla. Tam je uvedeno přesné číslo, které musíte dodržet.

Index rychlosti: jak rychle můžete jet?

Index rychlosti je písmeno, které následuje po indexu zatížení. To písmeno označuje maximální bezpečnou rychlost, kterou může pneumatika odolat. Tady je přehled nejčastějších:

  • T = 190 km/h
  • H = 210 km/h
  • V = 240 km/h
  • W = 270 km/h
  • Y = 300 km/h

Pozor: toto není doporučená rychlost. Je to mezní hodnota. Znamená to, že pneumatika byla testována a ověřena na této rychlosti. Ale to neznamená, že byste měli jet vždy na hranici. V praxi je bezpečnější jet o 10-20 % pomaleji, zejména při dešti, sněhu nebo na poškozených silnicích.

V České republice je povolena maximální rychlost 130 km/h na dálnici. To znamená, že pro většinu osobních aut stačí index rychlosti H (210 km/h). Ale pokud máte sportovní auto nebo chcete mít rezervu pro náhlé manévry, je lepší volit V nebo W. Některé výrobci doporučují vyšší index rychlosti i pro běžná vozidla - protože větší rychlostní rezerva znamená lepší stabilitu a reakci.

Technický náčrt auta s označenými indexy zatížení a rychlosti na pneumatikách.

Proč je důležité, abyste tyto čísla znali?

Představte si, že si koupíte pneumatiky s indexem zatížení 91, ale vaše auto vyžaduje 95. To znamená, že každá pneumatika je schopna nést o 75 kg méně. Pokud je auto plné - například čtyři dospělí, dvě děti a tři kufru - vážíte spolu 800 kg. To je 200 kg na kolo. Ale vaše pneumatiky jsou schopny nést jen 615 kg. To je o 185 kg méně.

Výsledek? Pneumatiky se přehřívají. Pravděpodobnost prasknutí se zvyšuje. Ztrácíte kontrolu. A pokud to dopadne špatně, nemáte jen špatný výsledek - máte i právní odpovědnost. Policie může při kontrole zjistit, že pneumatiky neodpovídají technickému průkazu. A to je porušení zákona - a může to vést k pokutě nebo zákazu jízdy.

Pokud si nejste jisti, co je správné, podívejte se na tabulku v příručce auta. Nebo najděte nálepku na dveřích řidiče - tam je většinou uvedeno přesné označení pneumatik. V některých autech je i uvedeno, že je třeba použít pneumatiky s indexem rychlosti nejméně H. To není náhoda. Je to bezpečnostní požadavek.

Co když si koupím pneumatiky s vyšším indexem?

Tady je dobrá zpráva: není problém používat vyšší index zatížení nebo rychlosti. Pokud vaše auto vyžaduje 91H, můžete klidně použít 95V. To je bezpečnější. Vyšší index zatížení znamená, že pneumatika může nést více - a to je výhoda. Vyšší index rychlosti znamená, že pneumatika je vyrobena z lepšího materiálu a má lepší chování při vysokých rychlostech.

Některé autodílny vám budou říkat, že „to není doporučeno“. To je špatná rada. Výrobci auta neříkají, že nesmíte použít vyšší index - říkají, že nesmíte použít nižší. A to je klíčový rozdíl.

Naopak: když si koupíte pneumatiky s nižším indexem - to je nebezpečné. A může to vést k ztrátě pojištění. Pokud se stane nehoda a zjistí se, že pneumatiky neodpovídají technickému průkazu, pojistitel může odmítnout plnění.

Auto na mokré silnici v noci s přehledem indexů zatížení a rychlosti nad pneumatikou.

Co se stane, když je index špatný?

Při technické prohlídce v České republice se kontroluje, zda pneumatiky odpovídají technickému průkazu. Pokud ne, nebudete moci získat platnou technickou prohlídku. To znamená, že nemůžete jezdit. Nejenže se dostanete do problémů s policií - ale také ztrácíte možnost pojistit auto.

Pokud se vám pneumatika praskne na dálnici a zjistí se, že máte nižší index zatížení, než je povoleno, může to být považováno za závažné porušení bezpečnosti. V případě úrazu nebo smrti může být toto považováno za příčinu nehody - a to má vážné právní důsledky.

Nejde tedy jen o „technickou detailnost“. Jde o to, abyste nezatížili pneumatiky nad jejich schopnosti. A to je základní bezpečnostní pravidlo.

Co s pneumatikami, které už nejsou v pořádku?

Pokud máte pneumatiky s nízkým indexem zatížení nebo rychlosti, které neodpovídají vašemu autu, nechávejte je na půdě nebo v garáži. Nepoužívejte je jako záložní. Pokud je použijete, i když jen na krátkou vzdálenost, zvyšujete riziko.

Nejlepší je je vyměnit za správné. A pokud si nejste jisti, co je správné - podívejte se do příručky auta. Nebo přijďte do servisu, který má přístup k databázi výrobců. Tam vám řeknou přesně, jaký index zatížení a rychlosti je potřeba pro vaše auto.

Nemusíte platit za nejdražší pneumatiky. Ale musíte platit za ty správné. A ty správné mají správné tři číslice na boku.

Napsal Lukáš Svoboda

Pracuji jako odborník na automobily a rád píšu o pneuservisu. Mám bohaté zkušenosti s řešením problémů aut a zajišťováním jejich bezproblémového provozu.