Jak správně doplnit tlak v pneumatikách: návod, chyby a tipy pro bezpečnou jízdu

Skoro každý už viděl na čerpací stanici řidiče, který zoufale bojuje s kompresorem, protože mu blikla oranžová kontrolka tlaku. Spousta lidí tlak v pneumatikách řeší jen tehdy, když už je průšvih za dveřmi nebo když auto jede divně. Přitom fakt stačí pár minut a pár korun – a můžete ušetřit nejenom nervy, ale hlavně hodně peněz a zdraví. Možná vás překvapí, že podle statistik až 30 % aut v Česku jezdí s nesprávně nafouknutými pneumatikami. Zbytečně riskujeme – a přitom řešení je fakt jednoduché.
Proč je správný tlak v pneumatikách zásadní
Mít správný tlak v pneumatikách není jen otázkou toho, jestli se neopotřebuje guma dřív. Je toho mnohem víc. Když jsou pneumatiky podhuštěné byť jen o 0,2 baru, prodlužuje se brzdná dráha až o několik metrů. V praxi to znamená, že na přeplněném parkovišti nebo v krizové situaci můžete narazit zbytečně, i když byste se správně nafoukanými koly stihli zastavit.
Kromě bezpečnosti je ve hře i spotřeba: podhuštěné pneumatiky kladou větší odpor a auto pak spálí klidně o 0,3 až 0,5 litru na 100 km víc. Za rok při průměrném českém nájezdu to dělá stovky korun jenom za špatně nafoukaná kola. A pokud tlak řešíte pozdě, riskujete nerovnoměrné opotřebení dezénu, vyšší riziko průrazu nebo defektu a v některých případech i to, že pojistka nebude ochotná plnit škodu.
Se správným tlakem taky jede auto líp – přesněji reaguje v zatáčkách, neplave, lépe drží stopu a na mokru nebo sněhu klouže mnohem míň. A z pohledu kontroly? Moderní systémy TPMS (senzory tlaku v pneumatikách) už hlásí i drobné rozdíly – ale úplnou jistotu vám dá jen fyzická kontrola s měřákem.
Někteří řidiči podceňují změny tlaku podle teploty: v zimě může klesnout tlak o 0,1-0,2 baru (díky stažení vzduchu), naopak v létě při delší jízdě na dálnici tlak stoupne. Proto je ideální tlak kontrolovat každé 2-3 týdny. Víte, že tlak má zásadní vliv na aquaplaning? Podhuštěné pneu vykazují až o 15 % vyšší riziko smyku na vodě.
Použijte tabulku doporučených hodnot tlaku pro běžné osobní vozy:
Model auta | Doporučený tlak (přední/rear) [bar] |
---|---|
Škoda Octavia III | 2,3 / 2,1 |
Volkswagen Golf VII | 2,2 / 2,0 |
Hyundai i30 | 2,3 / 2,1 |
Ford Focus IV | 2,3 / 2,0 |
Toyota Corolla | 2,2 / 2,1 |

Jak najít ideální tlak a kde ho najdete u svého auta
Každé auto má svůj předepsaný tlak. Hodnoty nejsou čarovná věda, ale rozhodně neplatí, že jedno číslo vyhovuje všem. Na osobních autech najdete doporučené tlaky obvykle na několika místech: nejčastěji ve výřezu dveří řidiče (malý samolepící štítek), na vnitřní straně víčka palivové nádrže, v návodu k vozidlu nebo v servisní knížce. Tady vždy najdete hodnoty pro nenaložené i plně naložené auto a pro různé rozměry pneumatik.
Doporučené hodnoty uváděné výrobcem platí zpravidla pro studené pneumatiky – to znamená, že auto stálo aspoň 2-3 hodiny nebo ujelo méně než 3 km. Pokud foukáte ohřáté gumy (například po jízdě na dálnici), přičtěte vždy 0,2-0,3 baru ke zjištěné hodnotě, protože ohřev dočasně zvyšuje tlak.
Co když výrobce uvádí rozpětí? Většinou platí, že u sportovnější nebo naložené jízdy je lepší volit mírně vyšší hodnotu, nikdy ale nechoďte přes maximum, které je na pneumatice označené slovem „max load“ a určité hodnotě tlaku.
Pozor na rezervu – tam většina lidí úplně zapomíná kontrolovat tlak. Běžně se doporučuje nafoukat rezervu na vyšší hodnotu: třeba 0,3-0,5 baru nad doporučené hodnoty, protože dost dlouho leží v kufru a tlak z ní leze rychleji dolů.
Každý typ a rozměr pneumatiky může vyžadovat trošku jiné hodnoty – pokud často jezdíte s těžkým nákladem, karavanem nebo vozíte přívěs, rozhodně si jednorázově nastavte vyšší tlak v zadní nápravě. Nedržte se za každou cenu „přesně“ doporučené hodnoty, jestli často vozíte prázdné auto po městě a pak jedete po dálnici ve čtyřech – tlak průběžně měňte podle toho, na co je auto využívané.
Pokud pneumatika rychle ztrácí tlak i po doplnění, je to jasné znamení, že někde v systému je problém – třeba defektní ventilek, poškozený ráfek, nebo vada v těsnění. Po kontrole tlaku nikdy nezapomeňte vrátit víčko ventilku. Právě tam se během týdne dostává vlhkost, která časem způsobí povolení a únik vzduchu.
Vždy dodržujte typ a rozměr pneumatiky předepsané výrobcem. Pokud auto obujete na jiný rozměr pneu, musí se změnit i doporučený tlak. Změříte si tlak ráno, když je největší chlad – dostanete tak nejpřesnější hodnoty.

Návod na správné huštění pneumatik a tipy jak to nezkazit
Huštění zvládne každý. Přesto je tu pár detailů, na kterých spousta lidí chybuje. Je fajn si tenhle jednoduchý návod vytisknout nebo aspoň vytáhnout v mobilu, jestli si nejste jistí, že to děláte správně:
- Najděte doporučené hodnoty tlaku (viz předchozí část článku).
- Vezměte si digitální nebo ručičkový manometr. Ty na benzínkách někdy ukazují trochu mimo, tak pokud chcete mít opravdu jistotu, koupíte kvalitní měřák za pár stovek v autodílech.
- Měřte tlak na studených pneumatikách.
- Odšroubujte krytku ventilku a přiložte měřák. Na displeji se zobrazí aktuální hodnota v barech (1 bar = 100 kPa). Pečlivě měření provádějte v klidu, správná poloha zajistí správný výsledek.
- Pokud je hodnota pod doporučením, doplňte vzduch. Většina benzínových čerpaček má samostatné kompresory na huštění zdarma nebo za pár Kč. Zejména novější stojany nabízí možnost zadat cílový tlak a automaticky doplní, dokud nevypískne.
- Pokud přefouknete, upusťte ventilkem vzduch do dosažení požadované hodnoty.
- Sledujte tlak ve všech kolech – někdy nestačí překontrolovat jen předek nebo zadek, zvlášť u pohonu 4x4, kde je rozložení váhy jiné.
- Nezapomeňte vždy zkontrolovat také rezervu (u některých aut pod podlahou kufru, jinde na zadních dveřích).
- Po huštění vraťte všechny krytky ventilků. Pokud nějaká chybí, pořiďte náhradní – prodávají je v každém supermarketu za pár korun.
Existují i chytré systémy: některé vozy novějších ročníků mají TPMS, tedy automatickou kontrolu tlaku v reálném čase se zobrazováním na displeji. Ale i tyto technologie někdy zlobí nebo mají zpoždění. Fyzická kontrola měřákem má pořád svoje místo.
Tip navíc? Jestli jste často na cestách, pořiďte si do auta malý 12V kompresor na zásuvku nebo akumulátorový model do kufru. Je to drobnost, která řeší krizi kdekoliv na výletě, na chalupě nebo dokonce na stavbě. Tuhle vychytávku sice použijete dvakrát do roka, ale právě tehdy zachrání dovolenou nebo cestu do práce.
Možná vás překvapí, že i na typu použitého plynu záleží. V některých pneuservisech nabízejí plnění dusíkem. Ten snižuje pronikání vzduchu stěnou pneumatiky a tlak zůstává stabilnější. Pro běžné ježdění je to fajn bonus, ale většina lidí vystačí s klasickým stlačeným vzduchem.
Nejširší chybou je, že řidiči tlak kontrolují před dovolenou nebo před zimou a pak na to zapomenou. Tlak by se měl měřit aspoň jednou měsíčně – ztráta 0,1 bar za měsíc není výjimka ani u nových pneu. Rafinovanou technikou je i tzv. „sezónní kontrola“ – po přezutí vyražte k nejbližšímu kompresoru a změřte všechna čtyři kola.
Nesprávný tlak ničí boky pneumatiky. Podhuštěná pneumatika má silně opotřebované kraje, přefoukaná zase vybrousí střed. Pozor! Pokud máte obavy, že jeden kus gumy se z extrémní ztráty tlaku zahřívá víc než ostatní, okamžitě navštivte pneuservis. Hraní si s tlakem není někam, kam byste měli zajíždět do extrémů.
Pro lepší orientaci tady ještě jednoduchá tabulka možných problémů a jejich příčin:
Problém | Možná příčina |
---|---|
Nerovnoměrné sjíždění středu pneumatiky | Přefouknutá pneumatika |
Opotřebené kraje pneumatiky | Podhuštěná pneumatika |
Časté dofukování | Vadný ventilek, poškozený ráfek, děravý plášť |
Vyšší spotřeba paliva | Nízký tlak v pneumatikách |
Nahodilé vibrace volantem | Nerovnoměrný tlak mezi koly |
Bojíte se přehuštění? Moderní pneu zvládnou i mírně vyšší hodnoty – 0,1 až 0,2 baru navíc není pro každodenní provoz zásadní chybou, naopak na dlouhé trasy nebo s plně naloženým autem je to lepší. Extrémně vysoký tlak (o 0,5 bar a víc) už ale může být nebezpečný, dezén ztrácí kontakt s vozovkou, auto víc poskakuje a může prasknout.
Chcete tip na tlak v pneumatikách? Zapamatujte si své hodnoty, napište si je do mobilu, nebo lepící štítek přímo na víčko nádrže. Ušetříte si hledání, když je venku zima, prší a nechce se vám listovat v manuálu auta.
Najít správný tlak, doplnit vzduch a kontrolovat gumy zabere ve výsledku míň času, než čekání na odtahovku s defektem někde za Prahou. Každý měsíc dvě minuty a máte vystaráno – bezpečnější jízda, nižší náklady a větší klid na cestách.
Napsat komentář