Jak správně skladovat letní pneumatiky: Tipy, které udrží vaše pneu v top stavu

Každý rok s očekáváním přehazujeme kola podle roční doby, ale málokdo doopravdy přemýšlí nad tím, jak svoje letní pneumatiky skladovat tak, aby byly po zimě pořád jako nové. Gumy mají překvapivě citlivou povahu – slunce, mráz, vlhkost nebo i blízkost chemikálií zvládnou během pár měsíců napáchat celkem nevratné škody. Spousta lidí si myslí, že prostě nahází kola do sklepa nebo na půdu a hotovo, ale tohle řešení bývá často spíš cestou do problémů. Pokud se vám už někdy stalo, že jste po zimě objevili popraskaný běhoun, ztvrdlý bok nebo nereagující ventilek, možná přišel čas změnit strategii. Skladování nepodceňujte – správný postup vám ušetří nejen peníze, ale i pár zbytečných nervů těsně před sezónou.
Kde skladovat letní pneumatiky, aby přežily zimu bez újmy
Vybrat ten správný prostor je půlka úspěchu. Mějte na paměti jedno zásadní pravidlo: pneumatika je pořád jen kus speciální pryže a ten nemá rád extrém. Teplé podkroví se střídavým žárem od střechy? Špatně. Vlhký sklep, kde kondenzuje voda? Ještě hůř. Ideál? Temná, suchá místnost s konstantní teplotou okolo 10–20 °C. Označte si místo daleko od přímého slunce – UV záření gumu opravdu rychle oslabí. Pokud už musíte skladovat venku, použijte pevné neprodyšné odolné pytle (existují speciálně na pneumatiky, dají se koupit u prodejců). Zaměřte se, aby uvnitř nezůstala vlhkost. I obyčejná garáž může být super – pokud tam ovšem pravidelně nevětráte za každého počasí, aby pneu nenasály vodu, nebo neparkujete vedle čističů a barev. Tyhle chemikálie způsobí mikrotrhlinky, a to nejde vzít zpět.
Nechce se vám tím zabývat? Zkuste pneuservis – nabízejí klimatizované sklady, kde fixují tlak a rotují polohu, aby pneu nezkreslovaly. Jasně, stojí to peníze, ale když čtete recenze, najdete služby za pár stovek za sezónu, většinou včetně kontroly stavu a huštění. Pokud je máte doma, nikdy je nedávejte přímo na beton. Vlhkost stoupající z podlahy se vsákne do směsi pneumatiky a během několika měsíců napáchá víc škody než pět zim v mrazech. Madlo, regál nebo – v nouzi – dřevěná paleta je skvělé řešení, stejně jako starý koberec jako izolační vrstva.
Hodně lidí je pokládá na sebe v rohu jako komínek. Pozor, platí to pouze pro kompletní sadu i s ráfkem (je to totiž stabilnější a tlak se rozloží). Pokud skládáte samotné gumy bez disků, skladujte je raději naležato, kontaktní plochou na podkladu, ale během zimy je každých 4–6 týdnů otočte. Tak se vyhnete velkým deformacím nebo “otlakům”, které v létě poznáte podle divného zvuku nebo cukání volantu při 80 km/h na dálnici. U kol s ráfkem nevadí postavení na sobě – hlavně ale ne do sloupce vyššího než čtyři kusy, a občas sadu protočte.
Čistota půl zdraví: Jak správně připravit letní pneumatiky před uskladněním
Možná jste taky slyšeli jeden tip z minulosti: „Stačí je umejt vodou, ponořit do igelitu a zapomenout.“ Ale realita je trochu dál. Pneumatiky po sezoně totiž rozhodně nejsou jen špinavé; mají na sobě zbytky asfaltu, olejů, chemických posypů a někdy i kamínky zarostlé v drážkách. To všechno postupně narušuje životnost a pružnost běhounu. Vemte si kartáč, vlažnou vodu a trochu obyčejného jemného mýdla (žádné saponáty na důkladné odmaštění!). Vše vysprchujte, obzvlášť právě drážky, kde “vizitka z cesty” zůstává nejčastěji. Když najdete i malé vlasové trhliny, zapište si to, abyste je druhý rok zkontrolovali. Po umytí dočista nechte každou pneumatiku důkladně oschnout někde pod střechou ale bez přímého slunce. Mokrá guma v igelitu s minimem vzduchu = stoprocentní plíseň během pár týdnů.
Pokud jsou kola i s diskem, nezapomeňte očistit i samotný ráfek a ventilky. Zvlášť v Brně mám zkušenost, že kdykoli nechám na ventilech zbytky špíny, dřív nebo později do nich zaleze koroze, a na jaře mě pak překvapí prázdné kolo na dvoře. Pneumatiky skladované bez disků je dobré lehce napumpovat (do cca 1 baru), s ráfkem držte tlak tak, jak stanovuje výrobce, případně ho podle doporučení na zimní uskladnění mírně přifoukněte (max o 0,2 baru), protože vzduch časem samozřejmě uniká.
Jestli chcete jet ještě víc na jistotu, prodávají se různé silikonové ochranné spreje, které vytvářejí slabý nelepivý film na povrchu a pomáhají držet gumu elastickou i v suchu. Nepadly vám do oka? Stačí vám dodržet čistotu a sucho. Přítomnost zbytků posypové soli, mastnoty či starého bahna je domácí líhní pro mikroorganismy, plísně a postupné zvětrávání gumy. Zkontrolujte, že uložení probíhá bez jakéhokoli kontaktu s oleji, kyselinami nebo rozpouštědly – už jen původní “aroma” z motoru v sousedním kanystru dokáže proces stárnutí pěkně urychlit. A s čistotou také přijde jeden z nečekaných benefitů: na jaře nasadíte čisté pneumatiky a nehrozí pokuta od přísnějších techniků na STK, pokud byste kontrolu absolvovali hned po přezutí.

Nejčastější chyby při skladování letních pneumatik a jak se jim vyhnout
Když se člověk ptá známých, jak skladují letní pneumatiky, často slyší „mám to pod gaučem“ nebo „ve sklepě za uhlím“. Právě tahle malá podcenění přitom mívají na svědomí nejčastější průšvihy, kterým by šlo předcházet. Největší zabiják pneumatik je vlhkost spojená s rychlými změnami teplot. Jakmile má pneumatika možnost nasávat vodu a zároveň teplotně kolísá mezi nulou a dvacítkou, guma křehne, houževnatě praská a ztrácí přilnavost. Každá další sezóna je pak pro takovou sadu bojem o přežití. Nepodceňujte proto zásadu: skladujte letní pneumatiky v koeficientu sucha a stálosti.
Často se také stává, že lidé nevědomky skladují gumy v těsném kontaktu s elektrospotřebiči (stará lednice, motorová pila, sekačka). Ty produkují ozón, který působí destruktivně na povrchovou strukturu běhounu. Výsledkem je tzv. ozónové stárnutí, poznáte ho podle šedých “map” na bocích, které později začnou praskat. Pokud už tedy skladujete pneumatiky doma, oddělte je alespoň metr od jakéhokoli elektrického zařízení, které občas zapnete.
Další častou chybou je srovnání pneumatik na sebe do jednoho vysokého komínku – obzvlášť pokud nejsou na discích. Tím se spodní pneumatika postupně deformuje a po pár měsících má tendenci ztratit původní profil. Když už jinak nelze, snažte se komínek postavit na měkký podklad a pravidelně je vyměňovat, ten nahoře dolů, případně přehazovat polohu. U kompletních kol na discích je fajn je pověsit na hák v regálu nebo použít speciální stojan. Pokud skladujete pneumatiky naležato bez disků, nepokládejte je nikdy na hranu a pravidelně je přetáčejte jiným směrem.
Zapomínat nesmíte ani na ochranu před hlodavci a hmyzem. Nejspíš znáte historky, kdy kuna nebo potkan rozkousal gumu nebo zalezli dovnitř a zanechali po sobě díru jak od kulometu. Řešení je zase jednoduché – gumy zakrýt igelitem, případně při skladování v nevytápěné kůlně umístit do blízkosti aromatický odpuzovač nebo staré mýdlo, které jim nevoní. Pravidelná vizuální kontrola pomůže předejít nutnosti měnit sadu těsně před začátkem sezóny.
Kdy už je čas staré letní pneumatiky vyhodit a jak poznat jejich opotřebení
Skladujete každou sezonu pečlivě, přesto životnost stejně není věčná. Pneumatiky mají poměrně jednoduché pravidlo stárnutí – i když mají pořád dost vzorku, guma každým rokem tvrdne a mizí z ní nejdůležitější látky (tzv. změkčovadla). Výrobci doporučují měnit letní pneumatiky nejpozději po deseti letech, i když jezdíte jen málo. Legální minimální vzorek je 1,6 mm, ale zkušený řidič už v tuhle chvíli mění gumu výrazně dříve – pod 3 mm už za mokra letní pneumatika dramaticky ztrácí přilnavost i brzdný výkon. Jak to ověřit? Najděte si na pneumatice výrobní kód DOT, poslední čtyři čísla znamenají týden a rok výroby – pokud tam svítí třeba 2317, je to dvacetřetí týden roku 2017. Gumy z roku 2015 a starší už opravdu nemá cenu trápit v létě na dálnici.
Pozor dejte i na malé prasklinky, které vypadají jen jako drobné škrábance kolem ráfku nebo ve spodní části dezénu. Tyhle trhliny znamenají, že guma už je prošlá a i samotné skladování jí dál neprospěje. Nezapomeňte: Starý dobrý „test zápachu“ stále platí – pokud se pneumatika rozvoní ostrým nepříjemným chemičákem připomínajícím spálenou gumu, stáří se ozývá dost jasně. Vyhození nemusí být nejhorší zpráva, protože správně recyklované pneumatiky slouží jako podklad na dětská hřiště nebo nové silnice. Jen je nikdy nepalte a před odevzdáním do sběrného dvora je omyjte. Profesionální pneuservisy si staré gumy většinou sami ekologicky odeberou.
Někteří
Napsat komentář