Kolik vydrží zimní pneumatiky? Výdrž, známky opotřebení a chyby řidičů

Kolik vydrží zimní pneumatiky? Výdrž, známky opotřebení a chyby řidičů

Sníh, déšť, mráz a silnice pokryté solí. Ať už se rádi proháníte zatáčkami, nebo jezdíte v klidu s přehledem, zimní pneumatiky na autě jsou jeden z těch kousků výbavy, které málokdo řeší—dokud nepřijde problém. Možná jste někdy koukali na svoje 'zimáky' a ptali se: Jak dlouho je vlastně můžu ještě používat? A jak poznám, že už jim dávno odzvonilo? Když na tom záleží bezpečnost vás nebo vaší rodiny, nestačí jen letmý pohled. Za odpověďmi stojí kupa zajímavých čísel, nečekaných faktů a hlavně spousta chyb, které čeští řidiči dělají každý rok znova.

Jak dlouho zimní pneumatiky opravdu vydrží?

Napravme jeden omyl hned na začátku: žádná univerzální odpověď typu "vydrží čtyři sezóny" neexistuje. Průměrný údaj udává, že životnost zimních pneumatik se pohybuje mezi 4 a 6 lety, pokud s autem najedete okolo 10 000 – 15 000 kilometrů za sezónu. Jenže tohle číslo bere v potaz hlavně běžné podmínky a solidní péči. Výdrž gum závisí na stylu jízdy, typu povrchu, teplotách, značce pneumatik, stáří a samozřejmě i na tom, zda je necháváte dojíždět v létě, když už to dávno není dobrý nápad. Mnoho řidičů si myslí, že když vzorek vypadá slušně, je všechno v pořádku. Jenže i bez sklouznutí pod zákonný limit se guma po pár letech zkrátka ztvrdne a ztrácí své klíčové vlastnosti.

Studie společnosti Continental ukazuje, že optimální funkčnost zimní směsi začíná rapidně klesat už mezi pátým a šestým rokem. Výrobci obvykle doporučují maximálně 6 let používání, ať je dezén jakýkoli. Stačí se podívat na DOT kód na bočnici pneumatiky – čtyři číslice znamenají týden a rok její výroby. I když na ni na jaře a v létě zapomenete ve sklepě, guma přirozeně stárne. "I špatně skladované, nepoužité zimní pneumatiky můžou být po několika letech tvrdší než ojeté, ale nové", upozorňuje odborník Jiří Smetana z ÚAMK.

Při běžné jízdě po městě, kde není moc prudkého brzdění a ostřejších zatáček, klidně vydrží 5 i 6 sezón. Když ale často jezdíte po dálnici rychleji, nebo se nevyhýbáte jarním teplotám, životnost pneumatik rapidně padá dolů. Zároveň – použité gumy z bazaru většinou nemají šanci vydržet déle než jednu, maximálně dvě sezóny.

Klíčové faktory, které zkracují životnost zimních gum

Tady hrají roli maličkosti, které řidiči často ignorují. Od tlaku v pneumatikách, přes styl jízdy, až po to, kde a jak dlouho auto stojí. Pokud často prudce brzdíte nebo jezdíte agresivně (což v zimě nestojí za to riziko), vzorek mizí rychleji. Jezdíte-li často přes obrubníky, trpí vnitřní konstrukce pneumatiky, což zkracuje její životnost. Dlouhodobé parkování auta na jednom místě, třeba přes léto na parkovišti, může vést ke vzniku 'plošek' – typického zploštění, které už nikdy nezmizí, guma pak vibruje a auto špatně sedí.

Rozhodující je však správné huštění. Podhuštěné nebo přehuštěné pneumatiky se sjíždějí nerovnoměrně. Správný tlak najdete na víčku nádrže nebo na dveřích řidiče. V zimě pravidelně kontrolujte tlak alespoň jednou měsíčně, protože se ztrácí rychleji kvůli chladnu. Dopad na výdrž může mít i velikost auta a nosnost, pro těžší vozy jako SUV je lepší volit zesílené (XL) zimní gumy, které odolají většímu zatížení.

Neplechu nadělá i skladování. Pokud zimní pneumatiky hodíte do sklepa na hromadu a necháte je stát ve vlhkosti, mezi starými kýbly s barvou, můžete se s nimi za pár měsíců v duchu rozloučit. Ideální je uskladnit je v chladné, suché místnosti, nejlépe pověšené nebo postavené na jedno místo a pravidelně otáčet. Plastové pytle jsou fajn na ochranu před prachem, ale guma 'v igelitu' se může zapařit a rychleji zestárnout.

Jak poznat, kdy zimní pneumatiky vyměnit

Jak poznat, kdy zimní pneumatiky vyměnit

Tady na scénu přichází drsná realita: spousta řidičů odhaduje stav gum podle paměti nebo pocitu. Jenže chyba může stát život. Základ je hloubka dezénu. Zákonný český minimální limit je 4 mm, ale experimenty z německého auto klubu ADAC ukazují, že už při vzorku 5 mm se brzdná dráha na mokru začíná výrazně prodlužovat. U dobře udržovaných zimních pneumatik můžete hloubku změřit obyčejnou mincí nebo hloubkoměrem. Pokud už vzorek u kraje mizí k 4 mm, je čas uvažovat o výměně.

Známky vizuálního opotřebení jsou ale stejně zásadní. Hledejte trhliny, otlačeniny, změnu barvy, nerovnosti nebo 'boulí'. Běžným příznakem zestárlé gumy je tvrdnutí směsi, což můžete poznat i pouhým dotykem—guma se chová jinak, připomíná spíš tvrdé plastové hračky než pružný materiál.

"Auto s tvrdou, přestárlou zimní gumou už na sněhu prostě nedrží. A poznáte to ve chvíli, kdy je pozdě," říká Jan Polívka z redakce Auto Motor a Sport.
Řešení není odkládat výměnu, ani když jezdíte málo. Naopak, pokud na nich každý rok najedete jen pár tisíc kilometrů, guma stárne hlavně časem, nikoli ojetím vzorku – to je past, do které padá hlavně řada majitelů druhého auta v rodině.

Pozor taky na faktor „tiché bublání“ – to jsou často drobné, na pohled nepostřehnutelné změny, které způsobí, že auto jede jako po kostkách. Tady už pomůže jen výměna, žádné dofukování nezachrání sjetou nebo zdeformovanou pneumatiku.

Chyby řidičů, které ničí životnost zimních pneumatik

Možná budete překvapeni, co všechno vašim gumám opravdu škodí. Čemu se tedy vyvarovat, pokud nechcete vyměňovat pneu každý druhý rok? Hodně lidí si zvyklo dojíždět zimní gumy i v létě, což je jedna z největších chyb. Nejen, že směs určená na chlad zbytečně tvrdne a ztrácí přilnavost už při 7 °C, ale po pár týdnech letních cest je guma navždy odepsaná. Další klasikou je kupování starých, i když málo jetých pneumatik z bazaru. Ty už za sebou mají právě to, čemu se chcete vyhnout – ztrátu pružnosti a postupné stárnutí směsi.

Určitě si dejte pozor i na nerovnoměrné sjíždění gum. To může být důsledek špatné geometrie nebo závady podvozku. Výsledek? Jedna strana sešoupaná, druhá jako nová, ale na výměnu musíte jít, jakmile je pod limit. Dobrý tip: každých 10 000 km prohazujte pneumatiky mezi přední a zadní nápravou. Tak vydrží déle a sjednotí se jejich opotřebení. Je to rada, kterou razí většina pneuservisů už roky, ale málokdo ji dodržuje.

Jestli chcete udělat něco navíc, vybírejte při koupi zimní pneumatiky od renomovaných výrobců. Ty sice stojí o něco víc, ale testy časopisu dTest potvrzují, že levné pneumatiky z Asie mají nejen kratší životnost, ale často i horší jízdní vlastnosti za horších podmínek.

Silnice plné soli a chemie, prudké teplotní změny – to vše gumy ničí rychleji. Proto je v zimě dobré je občas opláchnout čistou vodou a neparkovat dlouhodobě u topení nebo na místě, kde jim hrozí dlouhodobé zahřívání.

Jestli si stále nejste jistí, kdy je čas zimní pneumatiky vyměnit, doporučuji jednou za rok nechat auto zkontrolovat odborníkem v pneuservisu. Stojí to pár korun a často odhalí i mikroskopické praskliny nebo defekty, které vám při běžné kontrole uniknou.

Mezi hlavní chyby patří:

  • Podhuštěné nebo přehuštěné pneumatiky
  • Ignorování stáří gumy dle DOT kódu
  • Špatné skladování
  • Používání zimních gum v létě
  • Nákup ojetých gum bez ověření jejich stáří a stavu
  • Nepravidelná kontrola tlaku a hloubky vzorku
  • Dlouhodobé parkování na jednom místě

Na závěr: když někdo řekne, že "zimní gumy vydrží čtyři sezóny a dost", berte to jako orientační pravidlo a vždy koukejte na reálný stav. Životnost ovlivníte hlavně svými návyky a péčí. Jen vy sami máte v ruce, jak dlouhou cestu se svými "zimáky" skutečně zvládnete bez rizika.

Napsal Lukáš Svoboda

Pracuji jako odborník na automobily a rád píšu o pneuservisu. Mám bohaté zkušenosti s řešením problémů aut a zajišťováním jejich bezproblémového provozu.