Kde zdarma dofouknout pneumatiky v zimě: tipy a rady pro bezpečné cestování

Kde zdarma dofouknout pneumatiky v zimě: tipy a rady pro bezpečné cestování

Myslíš, že na tlak v pneumatikách v zimě stačí prostě zapomenout? Tak pozor – zima dokáže s tvými koly udělat slušnou paseku. Teplota venku klesne o deset stupňů a gumy ti klidně "spadnou" o 0,1 baru. Možná sis už všiml, jak ti na palubce svítí kontrolka a říká si, že to někde musíš rychle řešit. Nikdo přece nechce riskovat smyk na první kluzké silnici nebo zbytečně vysokou spotřebu, že jo?

Proč je v zimě tlak v pneumatikách tak důležitý

Nepodceňuj fyziku – vzduch se při ochlazení stahuje, takže i plně správně nafouklé kolo v garáži ráno na mrazu ztratí tlak. Když si toho nevšimneš, auto se na sněhu nebo na mokré vozovce chová nevyzpytatelně, prodlužuje se brzdná dráha a roste šance na nepříjemný karambol. Podle Evropské komise až 20 % dopravních nehod v zimě souvisí přímo s nesprávně nahuštěnými pneumatikami. Ani spotřeba nezůstane stranou. Při malém tlaku můžeš platit klidně o litr paliva na 100 km víc. Stačí jeden měsíc v zimě a máš v peněžence zase o trochu méně, aniž bys vlastně něco udělal špatně. Zajímavostí je, že v České republice podle studie BESIP jen necelá čtvrtina řidičů pravidelně v zimě kontroluje tlak v pneumatikách. Přitom výrobci doporučují měřit tlak minimálně jednou za měsíc, což spousta lidí pořád přehlíží.

V zimě je tlak nutné nastavit vždy podle informací na víčku nádrže nebo v manuálu auta. Prodlouženým jízdám na špatném tlaku se není proč vystavovat. Pneumatiky se navíc rychleji sjíždí, na místě mají horší přilnavost a hrozí vyšší riziko aquaplaningu. Pokud vozíš v autě těžší náklad, kočárek nebo jedeš s plným autem na hory, nepodceň ani doporučení pro maximální zatížení. Zajímavé je, že systém TPMS (kontrola tlaku) v autě tě někdy na nízký tlak nemusí upozornit hned – ztráta pod půl baru ho klidně nechá "v klidu".

Kde můžeš v zimě dofouknout pneumatiky zdarma i bezpečně

Většina čerpacích stanic v Česku nabízí kompresory zdarma nebo za symbolický poplatek, a to i v zimě. Jen pozor – nejen že se čeká ve frontě, ale v hodně mrazivých dnech bývají kompresory zamrzlé, nebo prostě nefungují. Problém bývá hlavně u menších „benzínek“, kde stroj není pod střechou. Ideálem jsou síťové stanice jako OMV, Shell nebo MOL ve velkých městech, kde se o zařízení starají a kompresory jsou v provozu často dvacet čtyři hodin denně. Velkým plusem jsou tady moderní zařízení s digitálním displejem, která ti pípnutím řeknou, jestli máš hotovo.

Některé autoservisy mají kompresory venku a nechávají je k použití zdarma, často stačí slušně poprosit. Parkoviště větších hypermarketů – třeba Kaufland nebo Tesco – občas najdou řidiči taky s veřejným kompresorem, hlavně u krajů města. Hodně cykloobchodů dnes nabízí služby jako servisní zázemí pro cyklisty i motoristy mimo letní sezónu. Nejsi-li zrovna ve městě nebo máš chalupu někde v Krkonoších, v menších obcích za pokus stojí poptat se v místních autodílnách nebo pneuservisech. Nečekej nonstop, ale osobní kontakt dělá divy.

Chceš řešit vzduch do pneu kdykoliv a kdekoliv? Existují také přenosné kompresory na 12V, které strčíš do zásuvky v autě. Nejsou drahé a v zimě se fakt hodí. Výhoda je, že tě nesvazuje provozní doba čerpací stanice, nevystavíš se čekání někde v mrazu a nemusíš složitě hledat funkční stanici v cizím městě. Některé modely mají rovnou digitální měřák a přesnost bývá překvapivě slušná. I když není potřeba kupovat profi výbavu za tisíce, vybírej model, který zvládne i SUV nebo větší osobáky – ať po dvou kolech nezkolabuje.

Porovnání možností dofukování pneumatik v zimě
MístoPoplatekDostupnostVybavení
Velké čerpací stanice (OMV, Shell, MOL)Zdarma/10 KčNonstop, vysokáDigitální kompresory, kryté místo
Městské autoservisyVětšinou zdarmaPondělí–Pátek, někdy SOBKlasický kompresor, přesnost podle stáří stroje
Parkoviště supermarketůZdarmaPodle ŕídla obchoduJednoduchý kompresor, převážně venku
Přenosný kompresor 12VJednorázová investice (od 500 Kč)Kdykoli, kdekoliDigitální i analog, přesnost záleží na modelu
Jak správně dofouknout pneumatiky v zimě

Jak správně dofouknout pneumatiky v zimě

Nejde jen o to natlačit do kola vzduch, ale taky kdy a jak to uděláš. V zimě platí, že bys měl tlak kontrolovat na studeném pneu – tedy ne po hodinové cestě městem a ne po pěti minutách stání na sluníčku. Ideálně přijedeš na čerpací stanici nebo servisu hned po startu a kontroluješ tlak podle hodnot doporučených výrobcem (nejčastěji najdeš na víčku nádrže, sloupku dveří nebo v manuálu). Nezapomeň, že u vyšší zátěže (naložené auto, cesty na hory) je doporučený tlak často trochu vyšší.

Při dofukování postupuj jednoduše:

  • Sundej krytku ventilu a zkontroluj, jestli je ventil čistý. V zimě hraje roli hlavně špína a posypová sůl.
  • Nastav na kompresoru požadovaný tlak. Pro osobní auta bývá rozptyl 2,1–2,4 baru, ale vždycky se řiď štítkem výrobce!
  • Připoj hadici a foukej, dokud zařízení nepípne, nebo ručička nestoupne na správnou hodnotu.
  • Zkontroluj tlak na všech kolech, včetně rezervy – v zimě je k nezaplacení.
  • Pokud máš systém TPMS, nezapomeň případně resetovat.

Víš, že rezervní pneumatika v kufru někdy bývá úplně prázdná? Průzkum Autoklubu ČR ukázal, že 38 % českých řidičů má v rezervě podstatně nižší tlak, než je nutné k bezpečné jízdě. V zimě ji kontroluj aspoň jednou za měsíc, zvlášť pokud často jezdíš mimo město.

Tipy a triky, které ti v zimě usnadní život

Není to jen o tom, kde a jak dofouknout. Chceš ušetřit nervy i čas? Pořiď si jednoduchý digitální měřák tlaku – stojí pár stovek a s sebou ho vezmeš, kam se ti zlíbí. Následná kontrola zabere minutu a přesnost je mnohem větší než u starých veřejných kompresorů. Pokud už používáš vlastní přenosný kompresor, do kufru vždy v zimě přibal i prodlužovačku a teplé rukavice. Na veřejných čerpacích místech rychle zmrzneš na kost a dlouhé čekání tě občas rozladí natolik, že si ani nespojíš správné hodnoty tlaku s aktuální situací.

Znám pár lidí, kteří v zimě pro jistotu foukají kola "na vyšší hodnotu", aby měli rezervu kvůli teplotním rozdílům. Technikem nevystrašíš, ale pokud přeženeš, klesne ti přilnavost na sněhu i ledě – takže žádné extrémy, vždy si ověř, jaké hodnoty platí pro tvoji gumu. Zajímají tě nějaká čísla? Fakta mluví jasně: Každých 10 stupňů Celsia dolů = přibližně 0,1 bar nižší tlak v pneumatice. Když zateplíš garáž nebo stojíš dlouho uvnitř, bude tlak vyšší než v mrazu na ulici. A pokud měníš kola na zimu, kontroluj tlak vždy po pár dnech – samotné "zasednutí" gumy zvládne stáhnout hodnotu o několik procent.

Už jsi zvažoval bezdušové pneumatiky? Ty lépe drží tlak, ale přesto v mrazu podléhají stejným zákonům. Jestli máš elektrické auto, hleď na správný tlak obzvlášť – nižší tlak znamená vyšší odběr a menší dojezd při zimních cestách.

Časté chyby při dofukování pneumatik a jak se jim vyhnout

Časté chyby při dofukování pneumatik a jak se jim vyhnout

Mnozí řidiči udělají ve spěchu chybu – kontrolují tlak v teplých kolech po delší jízdě, výsledkem je zkreslená hodnota. Jiní sáhnou na veřejném kompresoru po "univerzální" hodnotě, kterou viděli někde na fóru, místo těch, co doporučuje výrobce. Opatrně na rozdíly mezi nápravou – i když zadní gumy mohou mít stejný rozměr jako přední, jsou často zatížené jinak.

Častý omyl: nafoukání na oko, bez přesného měřáku, "protože už je to tvrdý". Tohle může v zimě končit problémem už ve chvíli, kdy tě někde chytne námraza nebo mrznoucí déšť. Neignoruj také vizuální prohlídku – pokud je guma na jedné straně viditelně sešlá, může být poškozený ventil nebo část disku, což kompresor stejně nerozežene. Setkal jsem se několikrát se situací, kdy kolega v mrazu pumpoval do brutálně sjeté pneumatiky, protože nevěděl, že tlak drží jen proto, že je guma "zaplácnutá" na asfaltu. Pozor i na legraci s malými kompresory z tržnice – ty málokdy nahustí kolo na potřebný tlak, ať prodavač slibuje, co chce.

Pozoruj barevné ventily na čerpacích stanicích – zelený bývá často pro "eco" vzduch se speciálním složením, který má lépe držet tlak, ale rozdíl při zimním používání není podle testů zásadní. Sleduj, jaké hadice a nástavce na foukání jsou čisté; znečištěné trubky rády přenáší sůl do ventilu, riskuješ jeho znehodnocení.

Zapomínáš-li na pravidelnou kontrolu, nastav si upomínku do kalendáře, nebo si spoj každé tankování s rychlou kontrolou — zabere to fakt pár minut navíc.

Když si osvojíš správný postup, najdeš místo s fungujícím kompresorem a při každé zimní jízdě nezapomeneš kouknout na tlak, vyhneš se zbytečným starostem na kluzké vozovce. Můžeš tak ušetřit nejen nervy, ale často i pěkných pár korun za zbytečné opotřebení gum nebo vyšší spotřebu.

Napsal Lukáš Svoboda

Pracuji jako odborník na automobily a rád píšu o pneuservisu. Mám bohaté zkušenosti s řešením problémů aut a zajišťováním jejich bezproblémového provozu.