Správný tlak v pneumatikách: Proč na něm záleží hned od začátku

Správný tlak v pneumatikách: Proč na něm záleží hned od začátku

Možná jsi to už někdy slyšel: Špatně nafouknuté pneu umí z auta udělat past na peněženku i na nervy. Jenže málokdo si ověří, kolik má v gumách doopravdy natlakováno. Přitom zakopaný pes může být v desetinkách baru – a ty rozhodují o tlumičích, záběru, i brzdné dráze.

Pokud je tlak nízký, pneumatika má větší odpor, zhorší se ovladatelnost a rychleji se sjíždí. Přehuštěná pneu zase neodpruží rázy, špatně drží stopu a může prasknout třeba na díře. Hele, i spotřeba paliva lítá podle toho, co máš na pumpičce.

Nejde jen o peníze. Správný tlak v pneumatikách dělá rozdíl mezi klidnou cestou a nečekanými problémy v zatáčce na mokru. Nevsázej na odhad – i nové TPMS neumí vždycky změřit tlak přesně, když někde podfoukneš nebo přefoukneš.

Proč správný tlak rozhoduje

Zanedbaný tlak v pneumatikách je častý důvod, proč auto nebrzdí, jak má, nebo klouže v zatáčce dřív, než čekáš. Stačí rozdíl 0,3 baru a pneumatika má úplně jiné vlastnosti. V testu německého autoklubu ADAC se ukázalo, že při podhuštění o půl baru se brzdná dráha na mokru zvedla až o 5 metrů. To může v běžném provozu znamenat náraz, kterému bys jinak snadno zabránil.

Spotřeba paliva je další číslo, které umí překvapit. Pokud ve všech kolech chybí jen 0,2 baru, můžeš projezdit o 2–3 % víc. Ročně to znamená stovky korun jenom kvůli vzduchu, který sis mohl doplnit za pár minut u pumpy.

Navíc jezdíš-li s podhuštěnými pneumatikami dlouhodobě, zkracuješ si životnost plášťů až o třetinu. Okraje se zbytečně rychle sjíždějí, střed zůstává skoro netknutý – a zbytečně brzy tě čeká nákup nových gum.

  • Lepší kontakt se silnicí znamená kratší brzdnou dráhu.
  • Správný tlak chrání ráfky a tlumiče před nárazy.
  • Přesný tlak snižuje riziko aquaplaningu a klouzání.
  • Šetříš palivo i samotné pneumatiky.

Mrkni na přehled čísel, která můžou rozhodovat v běžném životě:

Tlak v pneumatikáchBrzdná dráha na mokru (z 80 km/h)Spotřeba palivaŽivotnost pneumatik
Správný (podle výrobce)35 m100 % (normální)100 % (normální)
Podhuštěné o 0,5 baru40 m103 %70 %
Přehuštěné o 0,5 baru36,5 m98 %80 %

Nejde jen o čísla na papíře. Při běžné městské rychlosti těch pět metrů často rozhodne o škrábanci, nebo o klidu domů. Proto otázka správného tlaku rozhoduje víc, než většina lidí vůbec čeká.

Kde najít správnou hodnotu

Každé auto má předepsaný tlak v pneumatikách od výrobce. Tuhle hodnotu nenajdeš jen tak náhodně a rozhodně není stejná pro všechny auta nebo dokonce pro všechny kola na jednom autě. Často se rozlišuje přední a zadní náprava, někdy dokonce taky podle toho, jestli vezeš plný kufr nebo máš v autě jen řidiče.

Nejrychlejší cesta, jak najít správný tlak, je podívat se na nálepku v autě. Běžně bývá na vnitřní straně dvířek u řidiče nebo u víčka nádrže. Na téhle přehledné samolepce najdeš podle typu pneumatik doporučené hodnoty v barech (nebo v kPa).

  • Pokud tam není, otevři manuál k autu. Výrobce tam má tabulku rozdělenou podle velikostí kol a zatížení auta.
  • Když nemáš manuál, najdeš hodnoty i online – zadej značku, model, rok výroby a rozměr pneu do Googlu nebo rovnou na stránkách výrobce auta.

Některá auta uvádí i "extra" hodnoty pro jízdu s karavanem, s maximálním nákladem nebo na dálnici. Na zimní a letní pneu bývají hodnoty stejné, ale pokud je rozdíl, dá se to na nálepce poznat.

Jednu věc nepodceň: Hodnoty kontroluj vždy na studených pneumatikách. Už pár kilometrů po cestě na pumpu umí tlak v pneu vystřelit o pár desetin výš, a přesnost je pryč.

Jak a kdy tlak měřit

Jak a kdy tlak měřit

Jestli si myslíš, že stačí zkouknout pneumatiky pohledem, tak bohužel – i když vypadají v pohodě, rozdíl pár desetin baru okem fakt nepoznáš. Měření je proto základ. Vždycky měř tlak za studena, nejlépe ráno, než vyrazíš nebo aspoň po pár hodinách stání. Po delší jízdě může být tlak až o 0,3 baru vyšší a to pak hodnoty lítají zbytečně nahoru.

Nejjednodušší způsob je ruční tlakoměr. Dneska už seženeš digitální i klasický analog za pár korun. Pokud sázíš na TPMS v autě, super, ale jednou za čas si i tak změř tlak ručně – TPMS někdy ukazuje zpožděně nebo jen varuje při větší odchylce.

  • Otevři ventil a přitlač tlakoměr – čti hodnotu hned, nečekej.
  • Porovnej číslo s doporučením výrobce (najdeš na sloupku dveří, víčku nádrže nebo v manuálu).
  • Pokud je tlak nižší, dofoukni. Když je vyšší, trochu upusť.

Někdy není od věci měřit tlak třeba při změně teplot – v zimě tlak klesá, v létě naopak stoupne. Zajímavost: Při poklesu teploty o 10 °C klesne tlak v pneumatice klidně o 0,07 baru. A to může tvoje tlak v pneumatikách poslat do červených čísel i přes den.

Pro zajímavost, kolik času zabere měření? Koukněte na tenhle přehled:

Typ měřeníPrůměrná dobaPřesnost
Manuálně (ruční měřič)1-2 minVysoká
Čerpadlo na pumpě2-3 minStřední
TPMS systémTrvalé měřeníDobrá (závisí na senzoru)

Fakta a mýty okolo TPMS

TPMS znamená systém pro sledování tlaku v pneumatikách. Auto ti tak samo hlásí, když je tlak nízko nebo pneumatika propadá. Super nápad, ale kolem TPMS koluje dost nejasností. Tak si to vyjasníme.

Nejčastější mýtus? Že TPMS plně nahrazuje ruční měření. Ve skutečnosti ti systém sice oznámí, když je tlak v pneumatikách mimo bezpečný rozsah, ale nemusí ukázat přesnou hodnotu v každém kole. Dokáže být až o 0,2 baru mimo. V zimě se navíc občas ozývá falešný poplach kvůli studenému vzduchu. Jakmile teplota vyskočí, signál zase zmizí.

Existují dva typy TPMS:

  • Přímý TPMS – Každé kolo má svoje čidlo. Hodnota je dost přesná a systém ukáže, která pneumatika zlobí.
  • Nepřímý TPMS – Vychází z rychlosti otáčení kola. Většinou nenajde přesně, kde je problém, a jen zobrazí obecné varování.

Čidla v kolech nejsou nesmrtelná. Baterie v nich zpravidla vydrží 5–7 let, pak přijde na řadu výměna. A pozor – nový ventil s čidlem může stát i přes dva tisíce za kus.

Lidi se ptají, jestli TPMS zvyšuje spotřebu. Odpověď? Samotný systém má úplně minimální vliv, ale zvyšuje bezpečnost a pomáhá chytit problém včas. Podle statistik evropských pojišťoven TPMS za rok zabrání tisícům nehod v důsledku podhuštění pneu.

Typ TPMSPřesnostVýhodyNevýhody
PřímýVysokáOkamžitá data, přesnost, označení kolaCena čidel, potřeba výměny baterií
NepřímýNižšíNižší cena, bezúdržbovéMéně přesné, jen upozorní na problém

Pamatuj si jednu věc: TPMS je skvělý pomocník, ale není všemocný. Kontrolka na palubce ti nenafoukne kola. Poctivé měření pumpičkou na benzínce nebo digitálním manometrem zůstává základ. TPMS tě ochrání před největším průšvihem, ale pravidelnou kontrolu nenahradí. Nenechávej se nachytat mýty, že s TPMS nemusíš nic řešit. Systém chrání nervy, brzdy, kapsu i dobrý pocit za volantem.

Napsal Lukáš Svoboda

Pracuji jako odborník na automobily a rád píšu o pneuservisu. Mám bohaté zkušenosti s řešením problémů aut a zajišťováním jejich bezproblémového provozu.