Kde je senzor tlaku v pneu: Lokalizace TPMS v autě a praktické tipy

Kde je senzor tlaku v pneu: Lokalizace TPMS v autě a praktické tipy

Jeden z nejčastějších zádrhelů, co chytá řidiče za pačesy, když jim na palubce začne svítit varovná kontrolka tlaku v pneumatikách, je celkem jednoduchý: „Kde vlastně je ten proklatý senzor tlaku v pneu?“ Jasně, vím, že to není téma ze státnic z jaderné fyziky, ale i tak se kolem toho motá spousta omylů, polopravd a vynálezů typu „soused říkal, že to je někde u řídící jednotky“. Kdo někdy utíkal k autu s pumpičkou při pohledu na oranžový symbol, ten ví, jak dokáže nejistota vypadat v praxi. Spoustě řidičů navíc uniká, kolik problémů umí malý senzor způsobit nebo zachránit, když dává pozor na správné místo. Pojďme si to projít jednou pořádně: promakané tipy, fakta, i přehled toho, co a proč vlastně hlídáme.

Kde přesně senzor tlaku v pneu najdete a proč důslednost znamená pohodlí i bezpečí

Senzory tlaku v pneumatikách, odborně označované jako TPMS (Tire Pressure Monitoring System), jsou u většiny moderních aut naprostou samozřejmostí. Možná je to jedna z těch funkcí, co jim nevěnujeme skoro žádnou pozornost, dokud nezačnou prudit. Tady je základ: Senzor tlaku najdete téměř vždy přímo uvnitř každého kola – tedy v pneumatice na ventilku nebo, v případě tzv. nepřímého TPMS, zabudovaný v systému ABS/ESP, kde vyhodnocuje rychlosti otáčení kol. Jeho hlavní práce? Každou chvíli monitoruje a odesílá údaje o aktuálním tlaku, případně i teplotě, do řídicí jednotky vašeho auta.

Pokud máte auto zhruba po roce 2014, většinou v něm pracuje přímý systém TPMS. To znamená: Každá pneumatika má svůj vlastní senzor, přímo připevněný k ventilku. Všechno se řeší bezdrátově skrz rádiový signál, často na frekvenci 433 MHz (u některých amerických modelů 315 MHz). V praxi si toho všimnete jednoduše – při výměně kol v pneuservisu vám většinou technik řekne, že kola mají „ty chytřejší ventilky“ a buď je zvládne přenastavit, nebo nabídne jejich výměnu, když už některý odchází do věčných lovišť. V autě i na ventilu najdete drobné plastové pouzdro, často poznáte i malé závaží či „hrb“ na vnitřní straně ráfku. V některých případech (například u některých Dacií nebo starších škodovek) může být čidlo uvnitř kola, ale přesto napojené na ventilek.

U aut starších nebo levnějších výbav narazíte na tzv. nepřímý TPMS. Tam v kole není žádný speciální senzor – systém monitoruje kola přes ABS a ESP a pozná, jestli jedno z nich má nižší tlak podle jeho rozdílné rychlosti. To ale znamená, že se takový systém resetuje ručně, když opravíte či vyměníte kolo. Výhodou je, že se nemusíte bát výměny senzorů, na druhou stranu neměří tak přesně nebo rychle.

Zkušenost z praxe? Když přijedete na přezutí a technik se zamračí, protože „nejde najít kód TPMS“, nejčastější problém bývá v komunikaci mezi senzorem v kole a přijímačem v řídicí jednotce. Někdy stačí kód přečíst šikovným diagnostickým přístrojem, jindy musí senzor vyměnit za nový. Tip: U některých aut jde ručně nastavit pořadí kol přes infotainment; většina ale spoléhá na automatické rozpoznání při jízdě, nebo při výměně doporučí návštěvu servisu s kvalifikovanou diagnostikou.

Jak TPMS senzor vypadá, jak funguje a na co si dát pozor při údržbě a přezouvání

Jak TPMS senzor vypadá, jak funguje a na co si dát pozor při údržbě a přezouvání

Fyzicky TPMS senzor připomíná drobnou krabičku s elektronikou, obvykle připevněnou k ventilu – uvnitř najdete nejen čip, ale také mikroakumulátor nebo miniaturní baterii. Přímý TPMS sbírá neustále údaje o tlaku, odesílá je kabelem přes ventil nebo bezdrátově skrz vlnění přímo do přijímače. Průměrná životnost baterie je kolem 5–8 let – typicky tedy vydrží podobně dlouho jako běžné pneumatiky při střídání letní a zimní sady.

Baterii většinou nevyměníte, protože většina výrobců senzor konstruuje jako jednorázový díl. Jakmile odejde, nahrazuje se celý senzor. Návštěvy pneuservisu, kde mají alespoň základní diagnostiku, poznají vadný kus téměř okamžitě – a pokud si vezmete rezervní senzory (nebo třeba staré kola, které jste přivezli z bazaru), je dobré nechat si funkčnost ověřit před lepením nebo vyvažováním kol. Zkušenější technici i sami poznají, že senzor vykazuje slabé napětí, a doporučí vám jeho výměnu dřív, než začne trápit kontrolkou, která na dashboardu vesele bliká.

Častý omyl? Lidé často berou TPMS jako extra složitou elektroniku, která bez servisu není šance opravit. Pravda je ale taková – většina servisních úkonů se odehrává rychle: výměna senzoru nebo přenastavení systému trvá asi 20 minut. A pokud je auto vybavené funkcí pro automatické rozpoznání, stačí jet pár kilometrů a jednotka si senzory „poslouchá“ a automaticky rozpozná jejich signál. Při výměně disků nebo celé sady kol si dejte pozor na to, aby senzory byly při přezouvání správně dotažené, neznečištěné a netrpěly při montáži neodborným zacházením – plastový senzor umí prasknout nebo odejít, pokud se utáhne příliš nebo se poškodí těsnění na ventilku. Nezapomínejte, že při výměně celých kol je potřeba vyměnit či překonfigurovat senzory, pokud mají unikátní ID.

Ve světě statistik? Automobilky uvádějí, že až 2/3 incidentů způsobených špatným tlakem v pneu by šly eliminovat, kdyby byli řidiči ochotní během roku aspoň dvakrát dofouknout. Tady je tabulka s průměrnými hodnotami životnosti a cenami TPMS senzorů v českých podmínkách v roce 2025:

Typ senzoru TPMSŽivotnost (roky)Průměrná cena (Kč)Výhoda
Přímý senzor (ventilek)5-81 000 – 2 200Okamžité a přesné měření
Nepřímý (ABS/ESP)Nehodnotí se0 (součást systémů ABS)Bez nutnosti speciálního zařízení
Univerzální aftermarket3-6600 – 1 400Lacnější, různé typy párování

Jestli hledáte senzor konkrétně, při sundání pneumatiky je skoro vždy připevněný k ventilku zevnitř kola. Z vnějšku si všimnete relativně masivního plastikového ventilku nebo kovového ventilku s větším průměrem.

Tipy pro zimní a letní kola, časté problémy a rady pro správu a výměnu senzorů tlaku v pneu

Tipy pro zimní a letní kola, časté problémy a rady pro správu a výměnu senzorů tlaku v pneu

Když už máte auta s TPMS v maličku, pořád dokáže potrápit, jak celý ten ekosystém funguje během roku – hlavně pak při přezouvání. Nejčastější chyták je dvojí sada kol (zimní/letní) s různými sadami senzorů. Tady platí pár pravidel, která usnadní život:

  • Nejlépe je mít v každé sadě kol kompletní sadu funkčních senzorů – ušetříte čas a nervy, žádné přesouvání senzorů z disku na disk.
  • Pokud kupujete bazarová kola, chtějte vidět jejich funkčnost na diagnostice ještě před nákupem (případně si to zajistěte hned v pneuservisu po přehazování gum).
  • Univerzální senzory (aftermarket) jsou v češtině běžnou volbou, ale ne vždy je auto umí automaticky rozpoznat – u některých značek je potřeba ruční párování diagnostikou (například BMW, některé Renaulty nebo Hyundai).
  • Při odpojení akumulátoru nebo po upgrade infotainmentu se může stát, že systém zapomene spárované senzory – většina TPMS systémů ale zůstává odolná vůči těmto „resetům“.
  • Zbytečně nezanedbávejte pravidelnou kontrolu těsnosti ventilku při každé výměně gum – i mikroúnik dokáže během dvou měsíců stáhnout tlak o 0,3 baru, což už bezpečnosti ani komfortu fakt neprospívá.
  • Pokud jedete do pneuservisu mimo autorizovanou značku, vsaďte na takový, kde vám rovnou nabídnou diagnostiku TPMS – technologie už není jen pro prémiovky, zvládají to i běžné pneuservisy.

Jedním z nejčastějších dotazů, na které lidi narazí hlavně na forech nebo Facebookových skupinách, je „Zobrazí TPMS přesně tlak nebo jen rozsvítí kontrolku?“ Odpověď je: Každé moderní auto s barevným displejem většinou ukazuje přímo hodnotu na palubce, zatímco starší modely nebo levnější značky se spokojí s rozsvícením ikonky bez jakéhokoliv komentáře směrem k tomu, kolik v kole skutečně máte. Není od věci mít aspoň jednou za rok k dispozici kvalitní manometr a stav porovnat.

Tip na závěr? Pokud často přerušujete napájení (například u kempovacích úprav, karavanů nebo s hybridem), může to ovlivnit inicializaci systému nebo zdržet rozpoznání senzorů – vyčkejte patnáct až dvacet minut po nastartování a snížení teploty v pneumatikách, než začne systém měřit správně.

Senzor tlaku v pneu není žádná zákeřná magie. Je to jednoduše chytrá krabička na ventilku v kole, která šetří bezpečí, čas i nervy. Pokud tušíte, kde a jak ji hledat, auta s TPMS se stanou mnohem pohodovějšími společníky na cestách i v servisu. Neuděláte chybu, když pravidelně sledujete funkčnost, nebo se nezapomenete domluvit s technikem na kontrole při každé výměně. Automatické systémy umí opravit většinu problémů samy během jízdy, takže pokud na vás blikne varování, většinou je to opravdu signál, že něco v kole není v pořádku – ne komplikace s elektronikou. Buďte v klidu, TPMS se o většinu postará sám, stačí mu trochu rozumět – a příště už žlutá kontrolka žádný infarkt nerozjede.

Napsal Lukáš Svoboda

Pracuji jako odborník na automobily a rád píšu o pneuservisu. Mám bohaté zkušenosti s řešením problémů aut a zajišťováním jejich bezproblémového provozu.