Kde zkontrolovat tlakoměr? Kde a jak ověřit přesnost TPMS a ručního tlakoměru
Kontrola přesnosti tlakoměru
Tento nástroj vám pomůže ověřit přesnost vašeho ručního tlakoměru. Pokud jste již nechali svůj tlakoměr kalibrovat v kvalitním pneuservisu, zadejte zde referenční hodnotu (tlak měřený profesionálním přístrojem) a hodnotu, kterou ukazuje váš tlakoměr. Nástroj vám ukáže, zda je váš tlakoměr v normě (max. 0,1 bar rozdílu).
Výsledek kontroly
Chybný tlak v pneumatikách je jedna z nejčastějších příčin nebezpečných situací na silnici. Ale co když si nejste jistí, zda váš tlakoměr ukazuje správnou hodnotu? Nebo zda vás varování TPMS v autě neklame? Většina lidí si tlak zkontroluje jen tehdy, když už je pneumatika plochá. Ale správný tlak se nekontroluje jen před cestou do zahrady - tlakoměr musí být spolehlivý každý den.
Proč je důležité zkontrolovat tlakoměr?
TPMS (Tire Pressure Monitoring System) většině moderních aut automaticky hlásí, když je tlak příliš nízký. Ale systém neříká, kolik přesně je. A co když senzor selhal? Nebo když byl tlakoměr v servisu někdy nesprávně kalibrován? Ruční tlakoměr, který máte v kufru, může být starý, poškozený nebo jednoduše nekalibrovaný. Výsledek? Můžete si myslet, že máte správný tlak, a přitom může být o 0,3 až 0,6 bar pod normou - což zvyšuje spotřebu paliva, zkracuje životnost pneumatik a zhoršuje jízdní vlastnosti.
Není to jen o penězích. Výzkum Národní správy bezpečnosti silničního provozu (NHTSA) ukázal, že 25 % dopravních nehod spojených s pneumatikami bylo způsobeno příliš nízkým tlakem. A většina těchto případů se stala proto, že voditelé věřili svému tlakoměru - který ukazoval špatně.
Kde zkontrolovat ruční tlakoměr?
Nejspolehlivější místo pro ověření přesnosti vašeho ručního tlakoměru je pneuservis s certifikovanými měřicími přístroji. Ne každý servis to umí, ale ty, které se zaměřují na kvalitu, mají laboratorní kalibrační zařízení. V České republice to jsou obvykle specializované pneuservisy, které pracují s výrobci jako Continental, Michelin nebo Goodyear.
Požádejte o ověření tlakoměru - ne o kontrolu tlaku v pneumatikách. Rozdíl je klíčový. Když řeknete: „Chci zkontrolovat, jestli můj tlakoměr ukazuje správně“, většina dobře vybavených servisů to udělá zdarma. Použijí přístroj s certifikací podle normy ISO 9001 nebo EN 13122, který je kalibrován každých 12 měsíců.
Nejlepší místa v Brně a okolí:
- Pneuservis Continental Center (Brno-střed)
- Michelin Service Point (Brno-Židenice)
- Goodyear Expert (Brno-Kníničky)
- Specializované servisy s označením „Kalibrační zařízení“
Nejde o to, abyste si tam nechali změřit pneumatiky - jde o to, abyste si nechali porovnat svůj tlakoměr s přesným referenčním přístrojem. Pokud je rozdíl větší než 0,1 bar, tlakoměr je nepřesný a měl by být nahrazen.
Co když nemáte přístup k servisu?
Pokud nemůžete jet do servisu, existují i jiné možnosti. Nejprve si koupěte nový tlakoměr - ale ne libovolný. Vyhledejte modely s certifikací EN 13122 nebo s označením „kalibrovaný“. Například:
- Michelin Digital Tire Pressure Gauge
- Accu-Gage Pro Series
- Autel MP808TS (který má i funkci kalibrace)
Tyto přístroje jsou vyrobeny tak, aby měly přesnost ±0,1 bar. Stojí kolem 500-1200 Kč, ale vám to ušetří tisíce korun na palivu a na výměně pneumatik. A pokud si koupíte dva různé modely, můžete je navzájem porovnat - pokud ukazují stejnou hodnotu, je pravděpodobné, že oba jsou v pořádku.
Jak zkontrolovat TPMS v autě?
TPMS je systém, který monitoruje tlak v pneumatikách a varuje vás, pokud je nízký. Ale systém nemůže říct, kolik je přesně. A pokud se vám na panelu objeví varování, že „tlak v pneumatikách je nízký“, neznamená to, že je problém v senzoru - nebo že je problém v pneumatice.
První krok: Zkontrolujte tlak ručním tlakoměrem na všech čtyřech pneumatikách (a v rezervce, pokud máte). Použijte přesný přístroj. Pokud je tlak v normě (např. 2,3 bar v předních a 2,1 bar v zadních podle návodu v dveřích řidiče), ale TPMS stále hlásí chybu - pravděpodobně selhal senzor.
Senzory TPMS mají životnost 5-10 let. Jsou napájeny malými bateriemi, které se vyčerpávají. Když baterie zemře, systém nehlásí „nulový tlak“, ale chybovou hlášku „TPMS selhání“ nebo „kontrola systému“.
Kde to zkontrolovat? Opět - pneuservis. Kvalitní servis má diagnostický přístroj, který přečte kód senzoru a jeho stav. Může vidět, zda senzor posílá signál, jaký má aktuální tlak a jaký je stav baterie. Některé servisy dokonce mohou přečíst i historii senzoru - například, zda byl někdy vyměněn nebo zda byl vystaven nárazu.
Nezapomeňte: Pokud vyměníte pneumatiky nebo ráfky, musí být senzory znovu synchronizovány s řídicím modulem auta. Jinak TPMS bude hlásit chyby i při správném tlaku.
Co dělat, když tlakoměr ukazuje jinak než TPMS?
Toto je nejčastější otázka. Pokud vaše ruční měření ukazuje 2,4 bar, ale TPMS hlásí 2,0 bar - co je pravda?
Nejprve: Zkontrolujte, zda jste měřili na studených pneumatikách. Tlak roste, když pneumatiky zahřejí. Měřte ráno, nebo po jízdě kratší než 3 km. Pokud jste měřili správně a rozdíl je větší než 0,3 bar - je velká šance, že TPMS má problém.
Pokud jste měřili na studených pneumatikách a ruční tlakoměr ukazuje 2,0 bar, ale TPMS hlásí 2,4 bar - pak je pravděpodobně selhala baterie v senzoru nebo je senzor poškozený. V takovém případě nevěřte TPMS. Věřte přesnému ručnímu měření.
Nezapomeňte: TPMS je varovný systém, ne přesný měřicí přístroj. Je navržený k tomu, aby vás varoval před nebezpečím, ne abyste se na něj spoléhali jako na laboratorní zařízení.
Pravidelná kontrola jako součást údržby
Nezapomeňte: Kontrola tlakoměru není jednorázová věc. Stejně jako měníte olej, měňte i tlakoměr. Pokud máte ruční tlakoměr starší než 3 roky, nahraďte ho. Nečekáte, až vám v autě selže alternátor - a stejně byste neměli čekat, až vám tlakoměr přestane fungovat.
Doporučuji:
- Každých 6 měsíců zkontrolujte tlak na studených pneumatikách ručním tlakoměrem.
- Každých 12 měsíců zkontrolujte přesnost tlakoměru v servisu.
- Pokud si koupíte nový tlakoměr, uložte si originální obal a návod - v případě reklamace to může být důležité.
- Nikdy nevěřte tlakoměru z benzínky. Ty jsou často poškozené, znečištěné nebo přetížené.
Když všechno selže - co dál?
Pokud máte pochybnosti o přesnosti svého systému a nemůžete se dostat do servisu, použijte jednoduchý trik: Vezměte si s sebou dva různé ruční tlakoměry. Měřte na stejných pneumatikách. Pokud se jejich výsledky liší o více než 0,1 bar - oba jsou podezřelé. V takovém případě nejbezpečnější volba je nechat si pneumatiky naplnit na nejvyšší doporučenou hodnotu (např. 2,5 bar) a jet na nejbližší servis.
Pamatujte: Většina problémů s tlakem vzniká ne z důvodu nízkého tlaku, ale z důvodu nevědomosti. Když nevíte, zda váš tlakoměr funguje správně, vlastně nevíte nic. A to je největší riziko.
Napsat komentář