Kdy je nutné přezout na zimní pneu: Jasná pravidla a chytré tipy

Jestli máš auto a nechceš riskovat zbytečné pokuty nebo ztrátu pojištění, měl bys vědět, kdy přesně musíš na zimní gumy. Hodně lidí to odkládá na poslední chvíli, jenže zákon stanoví pravidla celkem jasně. Když je venku riziko sněhu, ledu nebo teploty klesnou pod čtyři stupně, letní pneu už nejsou žádná výhra.
Oficiální termín pro povinné zimní pneumatiky v Česku je od 1. listopadu do 31. března, pokud na silnici leží souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy – nebo když to lze podle povětrnostních podmínek čekat. Rozhoduje jak počasí, tak místo jízdy. Jsou úseky označené značkou „zimní výbava“, kde musíš mít zimní gumy bez debat, ať je venku počasí jakékoli.
- Kdy musíš přezout podle zákona
- Jsou situace, kdy přezout radši dřív
- Nejčastější chyby při přezouvání
- Jak správně skladovat a udržovat zimní pneumatiky
Kdy musíš přezout podle zákona
Pokud řešíš, kdy přesně je povinné nasadit zimní pneumatiky, odpověď je docela jasná. Od 1. listopadu do 31. března musíš mít zimní gumy všude tam, kde můžeš čekat sníh, led nebo námrazu. Ale není to jen o kalendáři, rozhoduje hlavně stav silnice a počasí během této doby.
Zákon říká, že přezutí pneu na zimní je nutné tehdy, když je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo pokud se takové podmínky dají vzhledem k počasí očekávat. Takže když ráno vyjíždíš a je kolem nuly, sázka na zimáky je sázka na jistotu.
Jestli jezdíš po místech označených značkou „zimní výbava“, zimní gumy musíš obout bez výmluv bez ohledu na to, jaké je počasí. Policie tohle celkem často kontroluje. Pokud je nemáš, riskuješ nejen pokutu až 2 000 Kč na místě, ale i problém s pojišťovnou, pokud se něco stane.
"Pro bezpečný provoz vozidel v zimním období platí povinnost použití zimních pneumatik v období od 1. listopadu do 31. března za podmínek daných zákonem č. 361/2000 Sb." – Ministerstvo dopravy ČR
Nejde jen o povinnou výbavu podle předpisu, ale taky o bezpečnost. Zimní gumy mají na mokru a chladu až o 20 % kratší brzdnou dráhu než letní pneu. Pokud tě zastaví policajti a zjistí, že nemáš zimní pneumatiky, můžeš rovnou počítat s pokutou a body. A pokud způsobíš nehodu bez zimních gum, pojišťovna ti může krátit plnění nebo ho rovnou zamítnout.
Období | Povinnost zimních pneu | Hrozící sankce |
---|---|---|
1. listopad – 31. březen | Když je sníh, led nebo námraza (nebo se to dá čekat) | Pokuta až 2 000 Kč na místě, body |
Mimo toto období | Není povinné, ale doporučené v extrémním počasí | Bez postihu, pouze na vlastní riziko |
Když přezouváš kola, musíš hlídat taky hloubku vzorku. Zimní pneu musí mít vzorek minimálně 4 mm po celém obvodu. Pokud ho máš méně, neumíš bezpečně zabrzdit a opět riskuješ pokutu a hlavně vlastní zdraví.
Jsou situace, kdy přezout radši dřív
Nemusíš čekat až na první sníh, aby dávalo smysl přezout na zimní pneumatiky. Spousta řidičů na to spoléhá a pak stojí ve frontách u pneuservisu, jen co meteorologové ohlásí první námrazu. Jenže počasí v říjnu i na začátku listopadu umí překvapit a s teplotami pod sedm stupňů, hlavně ráno a večer, už letní gumy ztrácí hodně na výkonu.
Výrobci pneumatik dlouhodobě doporučují přezout na zimní pneu vždy tehdy, když průměrné denní teploty dlouhodobě klesnou pod 7 °C. Nemusíš čekat, až tě okolnosti přinutí. Tím chráníš nejen sebe, ale i ostatní na silnici.
- Do hor nebo do oblastí, kde náledí začne klidně v půlce října? Tam neváhej. Časné přezutí se vyplatí.
- Když víš, že auto přes noc parkuješ venku a rána už jsou mrazivá, je přehození na zimní pneumatiky sázka na jistotu.
- Chystáš se na podzimní dovolenou do Alp nebo jinam, kde často napadne dřív než u nás? Přezuj s předstihem.
Zajímavost: Test z roku 2023 ukázal, že brzdná dráha auta s letními pneumatikami při +5 °C na mokré vozovce byla až o 6 metrů delší oproti zimním. To může být rozdíl mezi pohodovou cestou a nehodou.
Není na co čekat, když už se blíží studené noci. Dřívější přezutí ti navíc zajistí, že narazíš na volné termíny v pneuservisu a vyhneš se stresu. A pokud jezdíš s větším autem nebo SUV, zvaž taky změnu na kvalitní zimní pneumatiky s odpovídajícím vzorkem. Máš pak větší jistotu jak na suchu, tak i na prvním blátě nebo námraze.

Nejčastější chyby při přezouvání
Při přezutí pneu dělají řidiči často chyby, které mohou stát peníze i bezpečnost. Největší klasikou je, že lidi přezují moc pozdě, když už jsou první závěje na silnicích. To ale není jenom o pokutě, letní gumy při čtyřech stupních a méně prostě kloužou víc než je zdrávo. Statistiky BESIP ukazují, že nehody zaviněné špatnými pneumatikami přibývají hlavně v listopadu, kdy ještě hodně aut jezdí na letních.
Spousta lidí taky zapomene pohlídat hloubku dezénu. U zimních pneumatik je zákonem dané minimum 4 mm, ale klidně to zkontroluj už při 5 mm – pak už guma ztrácí své vlastnosti. Tady je výčet nejčastějších přešlapů:
- Nezvládnutá kontrola tlaku – málo nahuštěné gumy zvyšují spotřebu a prodlužují brzdnou dráhu.
- Použití starých pneumatik – guma stárne, i když má dezén ještě "v pohodě". Ideálně měnit zimní pneu každých 4-6 let.
- Míchání různých typů nebo velikostí pneumatik na jedné nápravě – to je proti předpisům a hlavně to rozhazuje auto v krizovkách.
- Ignorování seřízení geometrie a vyvážení kol – hůř se řídí a sjetý vzorek tě může nemile zaskočit.
Další věc, na kterou se často zapomíná, je povinnost mít zimní pneumatiky na všech kolech. Nestačí přehodit jen tu hnací nápravu. Policie to kontroluje hlavně na horách a ve vybraných úsecích, typicky na značkách „zimní výbava“.
Porovnej, jak vypadá bezpečnost podle volby pneumatik v zimě:
Typ pneumatiky | Brzdná dráha na sněhu při 50 km/h |
---|---|
Zimní pneu | 31 m |
Letní pneu | 62 m |
Snadno vidíš, že špatné rozhodnutí při přezutí pneu může stát pořádné nervy – a v nejhorším případě i auto. Nehraj si zbytečně – zkontroluj nejen termín, ale stav, stáří i tlak zimních gum, když už je přehazuješ.
Jak správně skladovat a udržovat zimní pneumatiky
Když měníš zimní pneumatiky za letní, je důležité myslet na to, kam je uložíš. Špatné skladování umí gumu pořádně zničit – pak už ti v příští zimě moc neposlouží. A to je škoda peněz i bezpečnosti.
Především je nutné gumy pořádně očistit. Zbav je kamínků, bahna i zbytků soli nebo chemie. Každá nečistota, která na pneu zůstane, se může během skladování zažrat do běhounu nebo bočnice.
- Skladuj pneumatiky na suchém, tmavém a chladném místě – žádné přímé slunce a už vůbec ne vedle topení.
- Jestli máš pneu i s disky, můžeš je klidně postavit na sebe (na "komínek"), nebo pověsit na háky. Pneumatiky bez disků je lepší postavit vedle sebe – ne na sebe – a jednou za čas je trochu pootočit.
- Nikdy je nenechávej blízko ropných produktů, silných rozpouštědel ani u aku baterií. Chemikálie rozleptají gumu dřív, než si to všimneš.
- Nevystavuj zimní pneumatiky průvanu, vysoké vlhkosti, ani teplotám nad 25 °C.
Než je příští zimu nasadíš zpátky, vždycky zkontroluj hloubku vzorku a celkový stav – správně by měl být minimálně 4 mm. Pokud najdeš trhliny, boulíky nebo jinou vadu, na silnici je už neber.
Kromě skladování pomůže gumám výrazně prodloužit životnost i správná údržba přes sezonu. Jestli chceš, aby zimní pneumatiky vydržely co nejdéle, dodrž pár jednoduchých věcí:
- Pravidelně kontroluj tlak – správný tlak najdeš v manuálu auta nebo na víčku od nádrže.
- Občas otoč přední a zadní kola mezi sebou, aby se opotřebovávaly rovnoměrně.
- Nenechávej auto dlouho stát na jednom místě – pneu se pak zbytečně deformují.
Pro zajímavost – podle jednoho testu z roku 2023 byla průměrná životnost zimních pneumatik v českých podmínkách 4 až 6 sezón. Když gumy dobře skladuješ a pečuješ o ně, dostaneš ze sady klidně i dvojnásobek jízdních kilometrů. Tak si hlídej nejen bezpečnost, ale i svoje peníze.
Napsat komentář