Jak často měřit tlak v pneumatikách pro bezpečnou jízdu

Jak často měřit tlak v pneumatikách pro bezpečnou jízdu

Pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách je nezbytnou součástí péče o vaše vozidlo. Často se na ni zapomíná, ačkoliv správný tlak výrazně ovlivňuje nejen bezpečnost, ale i spotřebu paliva či životnost pneumatik. V dnešním článku se podíváme na to, proč je důležité tlak sledovat, jaká jsou rizika nesprávného tlaku a jak si bez komplikací udržet pneumatiky ve špičkové kondici.

Význam správného tlaku

Jakmile se začnete blíže zabývat tématem, zjistíte, že správný tlak v pneu dokáže velmi výrazně ovlivnit mnoho aspektů vašeho cestování autem. Nejedná se jen o bezpečnost, která je samozřejmě nesmírně důležitá. Vliv má i na vaši peněženku, a to nejen prostřednictvím spotřeby paliva. Tlak v pneumatikách hraje významnou roli v tom, jak se auto chová na silnici, jak reaguje na různé podmínky, a dokonce i na samotnou životnost pneumatik. Představte si, že jedete po mokré vozovce. Pneumatiky s optimálním tlakem vytvářejí potřebný grip nebo chcete-li, přilnavost, díky níž vaše vozidlo jistěji a bezpečněji drží stopu. Když jsou ale pneumatiky podhuštěné, rozkládá se tlak a přilnavost nerovnoměrně, což může způsobit ztrátu kontroly nad vozidlem, zdlouhavější brzdění nebo sklouznutí. Naopak příliš vysoký tlak značí méně kontaktu s vozovkou, což zase vede k nerovnoměrnému opotřebení pneumatik a zvýšenému riziku roztržení.

Mnoho lidí je překvapeno, když zjistí, kolik peněz lze ušetřit jednoduše tím, že udržují správný tlak v pneu. Podle odborníků může nesprávně hustěná pneumatika vést k nárůstu spotřeby paliva až o 3 %. To se sice může zdát jako malá částka, ale za rok ujetých kilometrů takové malé procento výrazně ovlivní vaše celkové náklady na provoz auta. Nemluvě o tom, že pneumatika, která je podhuštěná, se rychleji opotřebovává, což znamená častější výměny pneumatik a tím i další náklady.

"Speciálně navržené pneumatiky nyní dokáží snižovat spotřebu paliva až o 5 %, když jsou udržovány na optimálním tlaku," říká Petr Novák, uznávaný odborník na automobily a bývalý profesionální závodník.

Dále je třeba zmínit, že také brzdná dráha je úzce propojena se správným tlakem. Testy ukazují, že vozidla s optimálně nafouknutými pneumatikami mají výrazně kratší brzdnou dráhu než ta s polo, nebo naopak přeplněnými pneumatikami. Údaje a statistiky uvádějí, že rozdíly mohou být ve zlomů sekundy, ale právě tyto sekundy mohou v kritické situaci znamenat záchranu života.

Není tedy možné podceňovat pravidelnou kontrolu tlaku. Klíčem je prevence – častější kontroly, alespoň jednou měsíčně, mohou výše uvedená rizika významně minimalizovat. Rovněž je vhodné zkontrolovat tlak před dlouhými cestami nebo při změně počasí, například v zimním období, kdy se mění tlak vzduchu a může dojít k poklesu tlaku v pneumatikách. Nedělejte z kontroly tlaku formalitu. Je to důležitý úkon, kterým chráníte sebe i okolí na silnici.

Jak měřit tlak v pneu

Měření tlaku v pneumatikách je úkol, kterému by měl každý motorista věnovat pravidelnost. Představte si, že máte kamaráda, který pokaždé, když se setkáte, přichází pozdě. To nabourává celý harmonogram, že? Totéž platí pro vaše pneumatiky. Správný tlak v pneu je základem pro optimální výkon vozidla a zajišťuje, že vaše cesty budou hladké a bez neočekávaných problémů. Potřebujete pouze pár minut zkontrolovat tlak, ačkoliv automobil jedete jen kdykoliv pro radost či dlouhé cesty. Pneumatiky mohou ztrácet tlak přirozeným úbytkem v důsledku změny teploty či malých úniků - což si většina z nás ani neuvědomuje.

Jak tedy na to? Nejprve potřebujete vhodné vybavení. Nejjednodušší metodou je použití digitálního manometru, který je přesný a snadno použitelný. Místo, kde měříte tlak, by mělo být stálé, nejlépe garáž nebo jiný krytý prostor, kde je stabilní teplota. Tlak byste měli měřit, když jsou pneumatiky studené, obvykle před zahájením jízdy – teplé pneumatiky mohou způsobit nepřesnosti měření. Víte, že podle studie Evropské unie má málo vzduchu až 25% aut na silnicích? To představuje nebezpečí nejen pro vás, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu.

Postup měření je snadný, ale důkladný. Nejprve se ujistěte, že máte přístup k ventilům všech pneumatik. Otevřete ventil a rychle na něj připojte manometr, aby nedocházelo k přílišnému úniku vzduchu. V ideálním případě by se mělo číslo na displeji okamžitě zobrazit. Porovnejte toto číslo se specifikacemi výrobce vašeho vozidla, které bývají obvykle uvedeny na straně dveří nebo ve vašem vozidle. Je důležité mít přesné údaje a pokud čísla neodpovídají, neváhejte tlak upravit, buď přidáním vzduchu, nebo jeho vypuštěním, dokud nedosáhnete doporučené hodnoty.

Jakákoliv údržba pneumatik, stejně jako jejich tlak, by se měla stávat součástí rutinních kontrol vozidla. Mnoho servisů nabízí tuto službu zdarma nebo za symbolický poplatek, pokud si nejste jistí samostatným měřením. Jednou měsíčně kontrola ochrání před zbytečným opotřebením, nerovnoměrným jízdním komfortem a také, co je nejdůležitější, může zabránit nehodám způsobeným špatnou údržbou. Proč tedy riskovat? Svého bezpečí si kažný z nás váží nejvíce.

Někteří zájemci o údaje a statistiky mohou zjistit, že 5, uhodjete se správně, z 12 lidí nemusí mít správný tlak. Na základě tříletého sledování asociace evropských motoristů zjistili, že 3% vozidel na cestách měly přesně správný tlak vzduchu, což je alarmující číslo. Špatný tlak může snadno způsobit víc než jednu komplikaci na silnici. Proto investujte čas, ne mnoho, ale často, to se vám vyplatí.

Důsledky nesprávného tlaku

Důsledky nesprávného tlaku

Pokud se tlak v pneumatikách nevyskytuje v doporučených mezích, může to mít velmi nepříjemné důsledky. Jedním z hlavních problémů je nerovnoměrné opotřebení pneumatik. Když je tlak příliš nízký, boční stěny se více deformují a pneumatiky se rychleji opotřebovávají na okrajích. Naopak, příliš vysoký tlak způsobí kontakt s vozovkou pouze ve střední části běhounu, což vede k rychlému opotřebení uprostřed. Tím se snižuje životnost pneumatik a zvyšují se náklady na jejich častější výměny.

Nesprávný tlak může také dramaticky ovlivnit brzdnou dráhu vozidla. Pneumatiky s neadekvátním tlakem nemusí mít optimální povrchový kontakt s vozovkou, což se negativně projevuje na schopnosti brzdit. Délka brzdné dráhy se může podstatně prodloužit, což může být v krizových situacích zásadní. Aby bylo riziko co nejmenší, pravidelná kontrola tlaku je nezbytná, zejména před delšími cestami a při změnách teploty.

Nízký tlak v pneu také znamená vyšší valivý odpor, což vede ke zvýšené spotřebě paliva. Motor musí vyvinout více energie, aby pohyboval vozidlo stejnou rychlostí, což se okamžitě promítne do vašich nákladů. Podle studie agentury AAA může nesprávně nafouknuté pneumatiky zvýšit spotřebu paliva až o 3 %. Pro řidiče, kteří jezdí delší trasy, to může znamenat výrazné finanční ztráty.

Bezpečnost na silnicích je také přímo závislá na správném tlaku v pneumatikách. Podhuštěné pneumatiky mohou zvýšit riziko přehřátí, což může vést až k prasknutí pneumatiky při jízdě. Takové selhání během jízdy může mít katastrofální následky, zvláště při vyšších rychlostech na dálnici. Podle amerického řidičského institutu více než 75 % defektů pneumatik je způsobených nesprávným tlakem, což ještě více zdůrazňuje důležitost pravidelného sledování tohoto parametru.

Pokud se chcete vyhnout těmto rizikům, nejjednodušší je vytvořit si pevný návyk tlak pravidelně kontrolovat. Ideální je provádět kontrolu alespoň jednou měsíčně. To může probíhat doma s pomocí jednoduchého tlakoměru. Tento přístroj je dostupný na každé čerpací stanici nebo v obchodě s autodoplňky. Ujistěte se, že to děláte, když je vozidlo studené, protože jízda zvyšuje tlak vzduchu v pneumatikách a může tak zkreslovat měření.

Kdy kontrolovat tlak

Kontrola tlaku v pneu by měla patřit mezi vaše pravidelné návyky při údržbě auta. Správný tlak totiž zajišťuje nejen optimální kontakt pneumatiky s vozovkou, ale také prodlužuje její životnost, což může dlouhodobě ušetřit peníze. Po každém měření se může tlak lišit kvůli vnějším vlivům, jako jsou změny teploty. Ideálním okamžikem pro kontrolu je před dlouhou cestou nebo při změně sezóny, když se například výrazněji oteplí či ochladí. Takové teplotní rozdíly mohou zhoršit vlastnosti pneumatiky, pokud tlak není v pořádku, což může mít vliv na vaši bezpečnost i jízdní styl. Důležité je nejen pravidelnost, ale také samotné načasování, kdy auto nebylo delší dobu v pohybu. Protože se tlak mění i během jízdy působením tepla vzniklého třením.

Pravidelné měsíční kontroly

Názorný příklad nutnosti sledování tlaku se týká měsíčních kontrol. Doporučuje se provádět revize alespoň jednou za měsíc. Tento interval byl dlouho považován za postačující pro udržení stabilního stavu pneumatik. Kontrola tlaků v tento čas je důležitá z toho důvodu, že případné pomalé úniky vzduchu se mohou stát zjištěnými a včas řešenými. Při takové kontrole je vhodné věnovat pozornost i ventilu, neboť i on může být zdrojem problému, pokud není správně utěsněn. V zimních měsících se pravidelnost kontrol často zvyšuje, protože tlak v pneu přirozeně klesá s klesajícími teplotami, obvykle až o 1 PSI na každých 5,5 °C. Při ignoraci může nečekaně dojít ke snížení jízdních vlastností, což u zimní kluzké vozovky není risk, který by kdokoliv z nás měl brát na lehkou váhu.

Před delší cestou

Tlak by měl být také kontrolován před každou delší cestou. Před dlouhými jízdami, typicky přes 300 km, je třeba dbát na to, aby každá pneumatika měla tlak doporučený výrobcem vozidla. Předchází se tak přehřátí pneumatiky způsobenému nadměrným třením, což vede k případným nebezpečným situacím na silnici. Přestože může být v takových případech kontrola vnímána jako zbytečná, zvyšuje významně šanci hladkého průběhu bez nehod či poškození vozu. Zvláště na dálnicích vysoké rychlosti často zvyšují nároky na stav pneumatik, tedy tlak v nich. Jak uvádí renomovaný časopis o motorismu:

„Kontrola tlaku před každou dlouhou trasou může být tou nejelegantnější prevencí proti nadměrné spotřebě paliva a přehřívání pneu.“
Takže nejen bezpečnost je zde klíčová, ale i ekonomický aspekt dlouhé cesty.

Tipy pro údržbu pneumatik

Tipy pro údržbu pneumatik

Údržba pneumatik je klíčovou součástí správného fungování každého vozidla, a proto se pojďme zaměřit na několik základních tipů, které pomohou udržet vaše pneumatiky v dobrém stavu. Jednou z nejdůležitějších věcí je pravidelné měření tlaku v pneu. Ideálně byste měli tlak kontrolovat alespoň jednou za měsíc, a to především před delší cestou. Nízký tlak totiž způsobuje zvýšené opotřebení a může dokonce poškodit strukturu pneumatik. Vysoký tlak na druhou stranu snižuje přilnavost a komfort jízdy.

Podle odborníků z Asociace pro kontrolu pneu, "jedním z nejvíce opomíjených aspektů údržby je kontrola ventilků a disků." Ventilky by měly být pravidelně očišťovány a kontrolovány na případné úniky vzduchu. Disky, zvláště ty z lehkých slitin, bývají náchylné k poškozením, které mohou způsobit nevyváženost a vibrace při jízdě. Kromě toho se doporučuje pneumatiky pravidelně otáčet, což pomáhá jejich rovnoměrnějšímu opotřebení, a tím prodlužuje jejich životnost.

Určitě nezapomínejte na vizuální kontrolu pneumatik. Jakýkoli neobvyklý výstupek, řezy či praskliny byste měli okamžitě konzultovat s odborníkem. Těžké zatížení, které může například nastat při převážení těžkých nákladů, také zvyšuje opotřebení. A myslete na to, že mrazivé zimní měsíce a letní vedra jsou pro údržbu pneumatik obzvlášť náročné. Dobré zimní pneumatiky vás podrží na zasněžených cestách, zatímco letní verze odolají i těm nejžhavějším silnicím.

Dále je důležité skladování. Pneumatiky, které nejsou v provozu, by měly být skladovány na suchém a chladném místě. Nevystavujte je přímému slunečnímu záření nebo olejům, které mohou narušit jejich povrch. Pořídit si pár kvalitních obalů na pneumatiky může být dobrá investice. Na závěr bych rád doporučil, abyste vždy používali pouze autorizované servisy pro jakoukoli údržbu nebo opravu pneumatik, jelikož neodborná manipulace může mít fatální dopady na vaši bezpečnost.

Napsal Lukáš Svoboda

Pracuji jako odborník na automobily a rád píšu o pneuservisu. Mám bohaté zkušenosti s řešením problémů aut a zajišťováním jejich bezproblémového provozu.