Jak oživit starý plast: Rady hlavně pro opraváře pneu

Jak oživit starý plast: Rady hlavně pro opraváře pneu

Šedivé, popraskané nebo matné plasty na autě dokážou srazit hodnotu vozu i náladu při pohledu na blatníky. Tohle zná každý, kdo se někdy zadíval na starší lištu kolem blatníku nebo na mřížku v nárazníku. Nepomůže, když auto pravidelně myješ. Plasty trpí hlavně UV zářením, solí a častým střídáním teplot. Pro opraváře pneumatik je přitom právě plast v okolí kol pořád na ráně: kryty, lemy, zástěrky a plastová kolena hadic často vypadají dost unaveně.

Nejde jen o vzhled. Ztvrdlý a křehký plast kolem kola může prasknout v nejhorší možný okamžik a způsobit víc škody než radosti. Přitom vrátit plastům barvu a trochu pružnosti není žádná raketová věda. Stačí pár hodin práce, správný přípravek nebo i obyčejná chemie z domácnosti. Je rozdíl mezi plastem na interiéru a tím venkovním – každý si žádá něco jiného. Mrkneme na to, co skutečně funguje a kdy to radši vzdát.

Proč plasty stárnou a šednou

Když se podíváš na plasty kolem pneumatik nebo třeba na zástěrky, kde mají být černé, bývají často šedivé, popraskané a občas dokonce lámavé. Proč se to děje? Největším viníkem je slunce a jeho UV záření. UV paprsky rozbíjí chemii v plastu a ničí oleje v něm. Bez těchto olejů plast ztrácí pružnost a barvu – začne blednout a praskat.

Svoje si plasty "užijí" i v zimě. Sůl, mráz a posypová směs narušují povrch. Teplotní výkyvy je oslabují a když se k tomu přidá špína, vzniká dokonalé prostředí pro rychlé stárnutí. Pokud k plastu přijde ještě chemie z myčky nebo čističe, může dojít k dalšímu vysušování.

Podle údajů značky Meguiar’s, předního výrobce autokosmetiky:

"Víc jak 60 % plastových dílů na vozidlech začne viditelně šednout a ztrácet pružnost už během prvních 4 let provozu, pokud nejsou pravidelně ošetřovány."

Důvodů, proč plast "stárne", je víc. Mrkni na nejčastější:

  • UV záření – způsobuje výrazné vyblednutí a tvrdnutí plastu.
  • Chemie a mycí prostředky – levné čističe vytahují z plastu změkčovadla.
  • Mráz a sůl – povrch je drsný, praská a drolí se.
  • Stáří – některé typy plastů vydrží méně, třeba ty recyklované nebo tenké lišty.

Stojí za to zmínit, že vnější plasty kolem pneu jsou namáhané nejvíc. A pokud neřešíš ochranu hned, po pár zimách můžeš jen vzpomínat na původní sytou barvu.

Domácí triky na oživení starých plastů

Nevypadá tvůj plast právě nejlíp a nechceš hned běžet do obchodu pro drahé profi čističe? Některé známé triky zvládneš z věcí, co máš už dávno doma. Opravy plastů nejsou magie, jen to chce trochu trpělivosti a netlačit to na první dobrou.

První, co potřebuješ, je povrch pořádně umýt. Šampon na auto, trocha saponátu nebo i jar rozehřejí starou špínu a zbytky mastnoty. Obyčejný kartáč a rukavice udělají hodně. Hlavně nepracuj na slunci, plast se rozpálí a budou na něm šmouhy. Dejte si načas, ať máš čistou startovní čáru.

Na oživení plastu používá spousta lidí obyčejný olej na vaření. Lžičku nebo dvě nanes na hadřík a rozetři po povrchu. Plast chytne zpátky tmavší odstín a bude působit skoro jako nový. Pokud to chceš trochu lepší, zkus silikonový olej (kupíš v hobbymarketu). Ten drží na plastu dýl, je odolnější proti dešti a taky nezanechává mastné fleky.

  • Olej na vaření – levná rychlovka, nejdřív vyzkoušej na kousku bokem
  • Silikonový olej – spíš pro trvanlivost a lepší vzhled
  • Vazelína – na staré gumy a hodně suché plasty, vetři v malé vrstvě
  • Coca-Cola – odmašťuje, stáhne špínu, ale musí se pak pořádně opláchnout

Ještě jeden starý tip: Míchni jednu část glycerinu (najdeš v lékárně) s dvěma díly vody, nastříkej nebo rozetři po plastu. Po pár hodinách povrch vypadá pružnější a barevnější. Nedělej to ale na místech, kde by mohl být povrch kluzký (třeba madla, pedály nebo těsnění dveří).

Pokud se pustíš do oživení plastu u blatníku, kol nebo kolem autodílů v kontaktu s pneumatikami, vždycky díly zbytečně nevystavuj silným chemikáliím. Ne všechny domácí přípravky jsou dobré na každodenní použití, ale pokud tě tlačí čas nebo rozpočet, často udělají lepší dojem než auta, co majitelé nechali úplně tak být. Za pár minut v garáži můžeš plasty nakopnout na úplně jiný level.

Profesionální přípravky a jejich použití

Profesionální přípravky a jejich použití

Když to s renovací plastů myslíš fakt vážně, vyplatí se zapomenout na babské rady typu olej nebo černidlo na boty a vzít do ruky profesionální přípravky. V obchodech i na e-shopech narazíš na spoustu značek – nejznámější jsou třeba Koch Chemie Plast Star, Carpro Perl, Meguiars Plastic Restorer nebo Autoglym Bumper & Trim Gel.

Tyhle produkty dávají plastům nejen zpět původní barvu, ale vytvoří na povrchu i tenkou ochrannou vrstvu proti UV záření, prachu a vodě. Jejich účinek bývá delší – většinou několik týdnů až měsíců. Rozdíl si všimneš hlavně při dešti a mytí auta. Stékající voda se do plastu nevsákne a špína se nechytá tak rychle jako u obyčejných sprejů.

Správné použití je jednoduché, ale pokud něco ošidíš, zůstane flek nebo mastný povrch. Co doporučují výrobci?

  • Nejdřív plast pořádně umyj a odmasti. Neodstraňuj špínu jen vodou, použij třeba isopropylalkohol nebo speciální odmašťovač na plasty.
  • Nech plast dobře vyschnout. I vlhkost pod gelem může způsobit skvrny.
  • Přípravek nanes ideálně mikrovláknovou houbičkou nebo jemným rozprašovačem. Pracuj spíš v kruzích a nešetři pohyby, ať se gel dostane i do struktury.
  • Nech prostředek pár minut působit dle doporučení na obalu.
  • Přebytky setři čistým hadříkem nebo papírovým ubrouskem – hlavně na vystouplých plochách, kde by mohlo něco zůstat.

Některé spreje a gely můžeš použít i uvnitř auta na palubní desku a plastové lišty. Pokud děláš opravy pneu a máš už auto na zvedáku, zkus oživit i kryty a lemy v okolí kol. Vypadá to hned o třídu líp a zákazník si toho určitě všimne.

Když potřebuješ čísla: v testu časopisu AutoBild vydržel profi přípravek na venkovních plastech až 6 měsíců, zatímco domácí "zázraky" vybledly už po 5 týdnech. Cena za menší balení se pohybuje kolem 300–500 Kč, ale vydrží na několik aut a použití.

PřípravekVýdrž na slunciCena za 250 ml
Koch Chemie Plast Star4–6 měsícůcca 400 Kč
Carpro Perl3–5 měsícůcca 350 Kč
Meguiars Plastic Restorer2–4 měsícecca 420 Kč

Pokud se s aplikací nebudeš párat a plasty předem pořádně neočistíš, můžeš si zadělat na lepkavý povrch, na kterém se lepí nepořádek nebo dokonce zůstanou mapy. Vždycky čti návod a zkontroluj, jestli jde přípravek i na lakované nebo barevné plasty. Některé silné čističe totiž obsahují rozpouštědla, která můžou plast časem poškodit.

Oprava plastů v okolí pneumatik

Plasty kolem kol a pneumatik trpí možná nejvíc ze všech částí auta. Kameny, sůl, bláto a voda je nešetří, takže nevypadají dobře a někdy se i rozpadnou. Často jde o lemy blatníků, kryty a zástěrky. Oprava je naštěstí jednodušší, než se zdá, pokud víš jak na to.

Nejdřív vždycky pořádně očisti povrch. Tuk, prach a staré vrstvy přípravků zabraňují novým chemikáliím správně přilnout. Nejlevnější způsob je použít technický benzín nebo isopropylalkohol – to odstraní mastnotu, aniž by to plast poškodilo.

Pokud je plást popraskaný, ale kousek nechybí, doporučuju tavnou pájku nebo speciální plastovou svářečku. U drobných poškození stačí epoxid na plasty, který se dá snadno koupit v autodílech. Po zaschnutí přebrús povrch jemným smirkem (kolem 600) a odmastí znovu.

  • Na obnovu barvy použij přípravek na renovace plastů. Populární jsou spreje i tekuté roztoky. Hledej produkty označené "na vnější plasty aut", fakt vydrží dýl než levná univerzální chemie.
  • Po nanesení přípravku nech působit doporučený čas (většinou pár minut) a otři měkkým hadrem. Pokud je plast hodně zašlý, dvě vrstvy nic nezkazí.
  • Jestliže plást úplně zešedl, nebo je místy téměř bílý, pomůže teplovzdušná pistole. Opakovaně ohřej povrch asi na 200°C a sleduj, jak se barva vrací. Dělej to ale opatrně, ať plast nespálíš.

Pokud máš možnost, natři plastový lem ještě voskem nebo ochranným gelem – zvýší odolnost proti soli a prodlouží životnost výsledku.

PřípravekPrůměrná cenaVydrží účinek (měsíce)
Renovátor plastů Areon130 Kč3–4
Meguiar's Ultimate Black220 Kč4–6
Obyčejný silikonový olej50 Kč2

Nezapomeň, že každý opravář pneu vypadá líp, když předá auto klientovi s upravenými a čistými plasty v okolí kol. I blbý detail má vliv na první dojem!

Kdy plast raději vyměnit než opravovat

Kdy plast raději vyměnit než opravovat

Ne každý starý plast jde zachránit. Někdy opravdu nemá cenu ztrácet čas ani peníze s pokusy o oživení plastu, hlavně když už je materiál na hranici životnosti. Existuje pár jasných signálů, kdy už recyklace nemá smysl a je lepší plast rovnou vyměnit. U oprav pneu a práce okolo kol je dobré na to myslet včas, než tě starý plast nechá ve štychu na silnici.

  • Praskliny a vyštípnuté kousky: Pokud má plast hluboké praskliny nebo mu kusy úplně chybí, už nic pořádného neslepíš. Lepidla vydrží chvíli, ale při jízdě přes výmoly nebo v zimě to často dlouho nevydrží.
  • Velká křehkost: Starý plast, který se drolí v ruce, už nemá šanci na opravu. Tady může být ohrožena i bezpečnost, třeba u zástěrek nebo lemů blatníku.
  • Opakované opravy bez efektu: Už jsi to zkoušel několikrát, ale plast se stejně dál láme nebo odchází? Neplýtvej časem a nervy, vznikají tak jen další poškození okolo.
  • Snížená pružnost a šednutí: Když je plast tvrdý jako kámen a ani chemie už mu nepomůže vrátit barvu, je to jasný signál, že svůj čas má za sebou.

Někdy může nový plast stát u běžných dílů kolem kol řádově pár stokorun, ale ušetří hodiny práce a hlavně se vyhneš riziku, že tě polámaný díl zradí v nevhodnou chvíli. V tabulce jsou příklady dílů, kde se výměna nejčastěji vyplatí:

DílKdy raději vyměnit
Lemy blatníkůPraskliny po celé délce, uvolněné úchyty
ZástěrkySlepené spoje nedrží, plast je tvrdý a křehký
Krytky ventilů nebo ventilkyNedrží těsnění, lámou se při nasazení
Kryty šroubů/kolVýrazné vyšisování a lámání plastu

Nepodceňuj hlavně plasty, které mají chránit před vodou a špínou – rozbitý díl může znamenat víc oprav v budoucnu, třeba po rozstříkání bláta na brzdy nebo čidla. Když si nejsi jistý, jestli ještě renovovat nebo už kupovat nový díl, raději se zeptej zkušeného opraváře, nebo přes internet mrkni na ceny a dostupnost. Nesnaž se na sílu zachraňovat něco, co stejně dlouho nevydrží. Výměna za nový autodíl je někdy prostě nejjednodušší a nejbezpečnější řešení.

Napsal Lukáš Svoboda

Pracuji jako odborník na automobily a rád píšu o pneuservisu. Mám bohaté zkušenosti s řešením problémů aut a zajišťováním jejich bezproblémového provozu.