Jak resetovat kontrolku TPMS u vozů Škoda: Praktický průvodce

Jak resetovat kontrolku TPMS u vozů Škoda: Praktický průvodce

Řídíte-li automobil Škoda, mohli jste se setkat se situací, kdy se na přístrojové desce rozsvítí varovná kontrolka TPMS – systém monitorování tlaku v pneumatikách. Tento systém je navržen tak, aby vás upozornil na potenciálně nebezpečný pokles tlaku, který může ovlivnit řízení i bezpečnost jízdy.

Ve chvíli, kdy se tato kontrolka rozsvítí, může to způsobit lehkou paniku, ale ve většině případů se jedná o problém, který lze snadno řešit. V následujícím průvodci se podělím o základní informace o tom, jak tato technologie ve vozech Škoda funguje, co způsobuje, že se kontrolka rozsvítí, a jak ji efektivně resetovat, když je to potřeba. Přidáme i několik užitečných tipů pro údržbu, aby váš vůz zůstal v perfektním stavu a vy měli klid na duši.

Jak funguje TPMS v automobilu Škoda

Systém monitorování tlaku v pneumatikách, známý jako TPMS, se stal nedílnou součástí moderních vozů Škoda, a to z dobrého důvodu. Tento technologie funguje na základě senzorů umístěných uvnitř každého kola. Tyto senzory nepřetržitě sledují tlak a v některých případech i teplotu uvnitř pneumatik. Když senzor zjistí pokles tlaku pod bezpečnou úroveň, systém vyšle signál do palubního počítače, což způsobí rozsvícení kontrolky na přístrojové desce. Ale jak se to stává, mnoho řidičů může být překvapeno, že existují dva hlavní typy TPMS: přímý a nepřímý. Automobily značky Škoda jsou obvykle vybaveny nepřímým systémem. Nepřímé TPMS nepoužívá senzory k měření tlaku přímo, ale spoléhá na data z protiblokovacího systému (ABS), aby zjistil rozdíly v rychlosti otáčení kol, které naznačují změny tlaku.

Přímý systém je o něco sofistikovanější, protože každé kolo má individuální tlakový senzor, který zahrnuje modul pro měření a rádiový vysílač. Tyto senzory vysílají tlakové údaje do hlavního systému automobilu. Tento typ TPMS je méně rozšířený v modelech Škoda, protože je nákladnější implementovat. Bez ohledu na typ, obě verze TPMS pomáhají zvýšit bezpečnost na silnici tím, že poskytují důležité informace o stavu pneumatik řidiči.

"TPMS je základním bezpečnostním prvkem, který pomáhá řidičům pečovat o jejich pneumatiky a tím i o jejich vlastní bezpečnost," říká odborník na automobilovou bezpečnost Jan Novák.

Je zajímavé, že většina systémů TPMS spolupracuje s elektronickým stabilizačním systémem, aby maximalizovala efektivitu celého systému. Mimo to, TPMS může i přispět k lepší spotřebě paliva; když jsou pneumatiky správně nahuštěné, vyžadují méně energie k pohybu, což znamená, že vaše auto spálí méně. Statistika potvrzující efekty správného tlaku v pneumatikách může být překvapující: podle některých studií může špatně nahuštění pneumatik způsobit zvýšení spotřeby až o 10 %.

Proč se kontrolka rozsvítí

Když se varovná kontrolka měření tlaku v pneumatikách, známá jako TPMS, ve vašem voze Škoda rozsvítí, může to mít několik důvodů. Jedním z nejčastějších důvodů bývá snížení tlaku v jedné nebo více pneumatikách, což může nastat jednoduše díky běžnému opotřebení nebo změnám v okolní teplotě, které ovlivňují tlak v pneumatikách. Kolísání teploty mezi teplým dnem a chladnou nocí může způsobit, že tlak klesne natolik, že to systém zaznamená a aktivuje kontrolku.

Důvodem, proč se tato upozornění stávají častěji v zimních měsících, je fakt, že chladný vzduch zaujímá menší objem, což snižuje tlak v pneumatikách. Ve skutečnosti, podle statistik, poklesne tlak přibližně o 1 psi na každých 5,5 °C poklesu teploty. Toto není závažná závada, ale vyžaduje pozornost, aby nedocházelo k nerovnoměrnému opotřebení pneumatik, které může zkrátit jejich životnost a ovlivnit jízdní vlastnosti vašeho vozu.

"Pravidelné kontroly tlaku v pneumatikách jsou základním prvkem prevence a zajištění bezpečnosti na silnici," uvádí odborník na automobilové technologie Marek Novotný.
Tlak v pneumatikách ovlivňuje nejen bezpečnost, ale také spotřebu paliva. Při jízdě s podhuštěnými pneumatikami se zvyšuje valivý odpor, což může vést k vyšší spotřebě. Podle studií se zvyšuje spotřeba paliva až o 0,2 % za každý psi pod doporučenou hodnotou tlaku. Proto je klíčové udržovat správný tlak pro udržení nejen nižší spotřeby, ale i optimální ovladatelnosti vozu.

Pokud se kontrolka TPMS rozsvítí po výměně nebo otočení pneumatik bez následného resetování systému, je pravděpodobné, že TPMS senzor nebyl zkalibrován na nové umístění pneumatik. To znamená, že systém může chybně interpretovat data, což může aktivovat varovnou kontrolku. Po každé změně polohy pneumatik by mělo dojít k resetování senzorů, aby se zamezilo těmto falešným poplachům.

Mezi další možné důvody pro rozsvícení kontrolky, které stojí za úvahu, je třeba zmínit poškození pneumatiky, nesprávně utažená nebo nevhodně nahuštěná rezerva, nebo dokonce chybné fungování senzoru TPMS samotného. U starších modelů nebo vozů s manuálním senzorovým systémem může dojít k chybám v důsledku vybité baterie senzoru, která by měla být v takovém případě vyměněna. Kontrola u profesionála může být v takových případech nevyhnutelná.

Kdy je potřeba kontrolku resetovat

Kdy je potřeba kontrolku resetovat

Každý správný majitel vozu Škoda by měl vědět, kdy a proč je důležité kontrolku TPMS resetovat. Tento proces je klíčový především po úpravách na pneumatikách – například po jejich dofouknutí na správnou hodnotu či po výměně pneumatiky. Pokud kontrolka zůstane svítit, i když jste si jisti, že tlak je v pořádku, resetování pomůže systému obnovit jeho funkčnost. Pokud jste změnili typ pneumatiky nebo její rozměr, je resetování TPMS klíčovým krokem. Systém pak může správně zaznamenávat změny v tlaku a zajistit maximální bezpečnost.

Další důvod, proč byste měli zvažovat resetování, je kolísání teplot. Během studených zimních měsíců či extrémně horkých letních dnů může dojít k mírnému poklesu tlaku, což je normální. Pokud však teplotní změny povedou k opakovanému rozsvícení kontrolky, je vhodné ji resetovat a ověřit, zda je vše v pořádku. Nezapomeňte také, že nastavení vozidla může někdy způsobit falešné signály, a tak samotné resetování může vyřešit problém.

„Vzduch v pneumatikách se při změnách teploty smršťuje a roztahuje, což může způsobovat falešné alarmy v TPMS systému. Proto je důležité sledovat pravidelně tlak v nich a po výrazných změnách jej zkontrolovat pomocí jednoduchého měřicího přístroje.“ – Michelinské laboratoře

V případě, že systém zaznamená nesprávný tlak bez zjevného důvodu, může to značit technickou závadu, kterou sami neodstraníte. Není tedy vůbec na škodu, aby vůz čas od času zkontroloval profesionál. Předejdete tak možným problémům, které by mohly vést k vážným nehodám na silnici. Pravidelná servisní údržba vám může nejen ušetřit peníze, ale také zlepšit pocit bezpečí při každé jízdě.

Postup resetování TPMS

Resetování kontrolky TPMS u vozů Škoda je často jednodušším úkolem, než si mnoho lidí myslí. Tento proces se liší v závislosti na modelu a roce výroby vozu, ale základní principy zůstávají podobné. Jakmile se kontrolka rozsvítí, je důležité okamžitě zkontrolovat stav pneumatik a ujistit se, že nejsou vážně poškozené nebo zcela podhuštěné. Po tom, co jste si jisti, že tlak je odpovídající, je řada na resetování systému.

Pro většinu novějších modelů Škodovek se resetování kontrolky tlaku v pneumatikách provádí prostřednictvím menu palubního počítače. Sedněte si za volant, otočte klíčkem do polohy, kdy je elektrická soustava aktivní, ale motor není nastartovaný. Na přístrojové desce by se mělo objevit menu. Vyhledejte sekci spojenou s pneumatikami, což může být například označeno jako 'Tlak v pneumatikách' nebo 'TPMS'. Pod touto sekcí obvykle najdete možnost pro reset nebo kalibraci systému. Stačí postupovat podle pokynů na obrazovce. V některých modelech je potřeba držet tlačítko pro reset po dobu několika sekund.

Škoda Auto doporučuje pro správné fungování TPMS kontrolovat tlak pneumatik každý měsíc nebo před každou dlouhou cestou. To je základní preventivní údržba, která může předejít nejen rozsvícení kontrolky, ale i větším problémům.
U některých starších modelů může být proces trochu odlišný. Například, vozy bez složitějšího palubního počítače mohou mít fyzické tlačítko pro resetování TPMS, obvykle umístěné někde v přihrádce rukavice nebo na přístrojové desce. V takových případech po kontrole a případné úpravě tlaku v pneumatikách stačí toto tlačítko stisknout na několik vteřin, dokud kontrolka nezhasne.

Ať už vlastníte jakýkoli model, můžete si být jisti, že resetování kontrolky nevyžaduje návštěvu servisu, což je určitě dobrá zpráva pro ty, kteří raději vyřeší problémy na vlastní pěst. V případě pochybností ale neváhejte kontaktovat autorizovaný servis Škoda, kde vám jistě rádi poskytnou podrobnější informace a instrukce.

Užitečné tipy pro údržbu pneumatik

Užitečné tipy pro údržbu pneumatik

Pokud chcete, aby vaše pneumatiky zůstaly v dobrém stavu a zajistily bezpečnou jízdu, je třeba věnovat jejich údržbě pravidelnou pozornost. Správně seřízený tlak v pneumatikách je alfou a omegou jakékoli péče o pneumatiky. Abyste zajistili, že tlak zůstane konzistentní, je důležité jej alespoň jednou měsíčně zkontrolovat pomocí manometru. To vám pomůže odhalit případné úniky včas. Hodnoty doporučeného tlaku najdete v příručce vozidla nebo na štítku, který bývá umístěn na dveřích řidiče. Dodržováním těchto hodnot nejen zlepšíte jízdní vlastnosti vozu, ale také přispějete k delší životnosti pneumatik.

Kromě tlaku kontrolujte pravidelně stav běhounu pneumatik. Hloubka dezénu by měla být minimálně 1,6 mm, což je i zákonná minimální hranice. Měřit hloubku můžete speciálním měřičem nebo mincí – když hlava Masaryka na dvoukoruně stále viditelná, je potřeba gumy vyměnit. Nerovnoměrné opotřebení běhounu může naznačovat problémy s vyvážením kola nebo nastavením geometrie vozu. Když zaznamenáte, že se pneumatika opotřebovává pouze na jedné straně, navštivte odborný servis, aby zkontroloval geometrii vozidla.

Kvalita silničního povrchu také ovlivňuje opotřebení pneu. Při jízdě se vyvarujte nerovným povrchům a děrovaným vozovkám – i drobný náraz může narušit strukturu pneumatik. V létě a zimě používejte odpovídající pneumatiky, které jsou vyvinuty pro specifické podmínky a teploty. Celoročně používané pneumatiky nemají stejné vlastnosti jako sezónní a mohou negativně ovlivnit bezpečnost jízdy. Když nasazujete nové pneumatiky, vždy je třeba správně označit levou a pravou stranu.

Podle odborníků z ÚAMK "nejlepší ochranou před rizikem na silnici je pravidelná údržba vozu a kvalitní pneu, které poskytují stabilní a přesnou jízdu".

Nakonec, skladování sezónních gum hraje také velkou roli. Před uložením pneumatiky očistěte, aby se předešlo usazení nečistot, ktoré mohou způsobit trhliny při delším skladování. Ideálně je skladujte na čistém a suchém místě, mimo dosah přímého slunečního světla, aby se materiál zbytečně netepal. Pneumatiky bez disků by měly být postaveny vzpřímeně, zatímco ty s disky mohou být zavěšeny nebo skládané. Pravidelné otáčení během skladování pomáhá vyhnout se deformacím.

Napsal Lukáš Svoboda

Pracuji jako odborník na automobily a rád píšu o pneuservisu. Mám bohaté zkušenosti s řešením problémů aut a zajišťováním jejich bezproblémového provozu.