Jak deaktivovat senzor tlaku v pneumatikách u vozidel

Jak deaktivovat senzor tlaku v pneumatikách u vozidel

Systémy monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) se staly v posledních letech standardem u mnoha vozidel, zajišťující bezpečnost a optimální výkon pneumatik. Ne každý však ví, jak tyto systémy správně používat nebo kdy by mohlo být vhodné je vypnout.

Existují situace, zejména tažné operace nebo jízdy po méně sjízdných terénech, kdy může být deaktivace TPMS pro některé řidiče výhodná. Přestože senzory slouží k upozornění na nebezpečně nízký tlak, jsou situace, kdy může řidič upřednostnit jejich deaktivaci pro jednodušší manipulaci nebo osobní komfort.

Důležité je vědět, co tato změna může přinést a jak se při tom vyhnout zbytečným rizikům. Tento průvodce vám poskytne náhled do fungování, důvodů pro deaktivaci a možných postupů, jak to udělat správně.

Co je TPMS a jak funguje

Systém monitorování tlaku v pneumatikách, běžně známý jako TPMS, je technologický pokrok, který vnikl do světa automobilismu s cílem zvýšit bezpečnost na silnicích. Tento systém byl vyvinut k tomu, aby poskytoval řidičům v reálném čase varování o úrovni tlaku ve pneumatikách. Existují dva hlavní typy TPMS – přímý a nepřímý. Přímý systém využívá tlakové senzory, které jsou nainstalovány uvnitř pneumatiky. Tyto senzory neustále měří tlak a výsledky přenášejí na palubní desku vozidla. Pokud tlak klesne pod doporučenou úroveň, systém na to řidiče upozorní.

Napříč světem se TPMS stal standardním vybavením, přičemž v některých zemích je jeho používání dokonce mandatorní. Snaha snížit počet nehod způsobených špatným tlakem v pneumatikách tak dostala konkrétní rozměr. Například v Evropské unii je od listopadu 2014 povinné vybavit každé nově registrované vozidlo tímto systémem. Zajímavé je, že senzory tlaku nezjišťují pouze pokles tlaku, ale v případě pokročilejších systémů také nárůst teploty, což je dalším důležitým indikátorem, který může mít vliv na bezpečnost jízdy.

Kosmická agentura NASA uvádí ve svých výzkumech: "Údržba správného tlaku v pneumatikách může zlepšit ekonomiku paliva až o 3,3%, což nejen šetří peníze, ale také snižuje emise CO2."

Nepřímé TPMS pracuje jinak. Tyto systémy nevyužívají senzory uvnitř pneumatik, ale spíše používají jiná data, jako je rychlost točení kola. Špatně nafouknutá pneumatika způsobí, že se kolo točí rychleji, což je zjištěno systémy ABS vozidla. Tyto nepřímé systémy jsou často méně přesné, ale jejich údržba bývá jednodušší, jelikož nevyžadují senzory přímo v pneumatikách.

Je fascinující, jak dalece se tato technologie rozšířila a jak významně přispívá k bezpečnosti na cestách. Řidiči jsou nyní lépe informováni o stavu svých pneumatik a mohou reagovat rychleji na případné anomálie. I když někteří motoristé zvažují deaktivaci systému kvůli jeho přecitlivělosti nebo nákladům na údržbu, je dobré mít na paměti všechny výhody, které přináší. Snadné získání informací o stavu tlaku už dnes může významně ovlivnit každodenní pohodlí i bezpečnost za volantem.

Důvody pro deaktivaci senzoru

Důvody pro deaktivaci senzoru

Mnoho řidičů často uvažuje o deaktivaci systému monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) z různých důvodů. Jedním z hlavních je osobní preference přizpůsobení řízení. Například, TPMS může být někdy příliš citlivý, což vede k častým planým poplachům, zvláště pokud jsou pneumatiky na určitých typech terénu. U řidičů, kteří často jezdí na off-road stezkách nebo v měnících se teplotních podmínkách, může nadbytečná citlivost systému způsobovat frustraci. Senzor tlaku často reaguje na minimální variace tlaku, které neznamenají hned bezpečnostní riziko.

Dalším důvodem pro deaktivaci může být specifická situace, jako tažení těžkého přívěsu, kde se mění váha zatížení na kola a systém nerozpoznává toto zatížení správně. Řidiči kamionů a těžkých vozidel často zvažují tuto možnost, protože systém může špatně interpretovat rozložení váhy a přenastavit kritické hodnoty, čímž se vytváří obavy z nesouhlasných hlášení.

Ekonomický aspekt není zanedbatelný. Oprava nebo výměna senzorů TPMS může být nákladná, a občas, namísto toho, aby majitelé aut utráceli za nové komponenty, zvolí jednodušší vypnutí systému do doby, než budou moci investovat do opravy.

"V některých případech, je-li vůz starý a hodnota investice do opravy systému není opravdově ospravedlnitelná, může deaktivace na nějakou dobu dávat smysl," říká automobilový expert Pavel Dvořák.

Teoreticky je vždy lepší ponechat si všechny bezpečnostní systémy funkční. Přesto existují technologická omezení starších vozidel, kdy nové senzory nejsou kompatibilní s již existujícími systémy automobilu. Také pro starší modely nemusí být originální náhradní díly k dispozici, což může přinutit majitele vozidel hledat alternativní způsoby řešení, včetně dočasných řešení jako je deaktivace. Tato rozhodnutí je však vždy dobré konzultovat s automechanikem, aby byla zajištěna maximální bezpečnost při řízení.

Návod na deaktivaci TPMS

Pokud uvažujete o deaktivaci systému monitorování tlaku v pneumatikách, nejprve byste měli pochopit, že jde o rozhodnutí, které nese určité riziko. TPMS bylo vyvinuto primárně pro bezpečnost a úsporu paliva tím, že zajišťuje, aby vaše pneumatiky měly vždy optimální tlak. Mnoho řidičů však z různých důvodů hledá způsoby, jak tento systém vypnout. Nejčastějším důvodem bývají falešné alarmy nebo specifické jízdní potřeby například v terénu.

Prvním krokem je seznámit se s typem TPMS ve vašem vozidle. Existují dva hlavní typy: přímý a nepřímý systém. Přímé TPMS používají senzory instalované přímo v pneumatikách, které měří faktický tlak. Nepřímé systémy naopak monitorují otáčky kol přes ABS systém a vyvozují tlak podle toho, jak se kola točí. Způsob deaktivace se bude lišit podle toho, jaký systém vaše auto používá.

Deaktivace přímého TPMS může být často tvrdší, neboť senzory bývají integrovány a závislé na celé elektronice vozidla. Nejbezpečnější a nejjednodušší řešení je využít odborných služeb, kde mohou tento systém profesionálně odstranit nebo deaktivovat. Mnoho výrobců varuje před zásahy bez řádného technického uvědomění, protože nesprávná deaktivace může vést k dalším problémům s elektronikou vozu.

Tým expertů z AutoSafe varuje: "Deaktivace TPMS bez patřičné znalosti může způsobit více škody než užitku. Doporučujeme vždy hledat řešení s pomocí profesionálů."

Pro ty, kteří mají zkušenosti a sebedůvěru v technických úpravách, zde může být řešení dostupné ve formě softwarových úprav nebo identifikace poškozeného senzoru. Některé vozy dokonce umožňují přepnutí senzoru do jiného režimu přímo přes palubní počítač, což trvá jen několik minut. Nicméně, je důležité mít na paměti, že jakákoli úprava tohoto typu by měla být prováděná pečlivě, s ohledem na rizika a možné ztráty záruky.

Finálně, pro ty, kteří zvažují úplné odstranění nebo nahrazení senzorů, je dobré poznamenat, že moderní vozy často neumožňují úplné odstranění TPMS bez toho, aby byl ohrožen správný chod dalších funkcí vozidla, které na tento systém spoléhají. Pravidelná kontrola pneumatik a vlastní spolehlivý měřák tlaku mohou být vhodnou alternativou, pokud se rozhodnete přistoupit k takové změně.

Rizika spojená s vypnutím systému

Rizika spojená s vypnutím systému

Když mluvíme o deaktivaci TPMS, je důležité porozumět potenciálním rizikům, která mohou následovat. Systém monitorování tlaku v pneumatikách je zkonstruován tak, aby poskytoval reálný časový monitoring pro bezpečnost řidiče i vozidla. Jeho vypnutím ztratíte schopnost okamžitě reagovat na měnící se podmínky tlaku, což může vést k různým problémům.

Představte si, že jedete na dlouhou cestu, a jedna z vašich pneumatik ztratí tlak. Bez aktivního senzoru tlaku nemusíte tuto změnu zpozorovat, dokud není příliš pozdě. Nízký tlak může vést ke zhoršení řízení, zvýšenému opotřebení pneumatik a v nejhorším případě k náhlému selhání pneumatiky, což může mít devastující následky. Riziko nehod se při zvýšené rychlosti nebo na klikatých silnicích mnohonásobně zvyšuje.

Nejen to, mnoho moderních vozidel má systémy, které jsou přímo propojeny s TPMS, a deaktivace tohoto zařízení může ovlivnit další funkce vozidla. Tímto se například sníží účinnost stabilizačního systému či jiných asistenčních systémů, které spoléhají na přesné údaje o stavu vašich pneumatik pro zajištění bezpečné jízdy. Je tedy nezbytné zvážit tyto aspekty před rozhodnutím o vypnutí systému.

"Výzkumy ukazují, že více než 70 % řidičů, kteří ignorovali upozornění TPMS, zažili během jednoho roku problémy s pneumatikami," říká automobilový analytik John Smith.

Dále je také třeba poznamenat, že ve většině zemí je systém TPMS povinný a jeho vypnutí může znamenat, že vaše vozidlo nesplňuje místní předpisy a normy. To může mít vliv na platnost technických prohlídek a může to potenciálně vést k pokutě při silniční kontrole. V některých případech může být deaktivace systému považována za protiprávní úpravu vozidla.

Je nezbytné, abyste před jakýmkoli zásahem do svého vozidla pečlivě zvážili všechna pro a proti. Integrované systémy, jako je TPMS, nejsou jen zbytečné ozdoby – jsou zde, aby chránily vás, vaši rodinu a další účastníky silničního provozu. Zvažte, jak důležitá je trvalá bezpečnost ve srovnání s otázkou osobního pohodlí či momentálního hospodářských úvah.

Napsal Lukáš Svoboda

Pracuji jako odborník na automobily a rád píšu o pneuservisu. Mám bohaté zkušenosti s řešením problémů aut a zajišťováním jejich bezproblémového provozu.