Kdy přezout pneumatiky: pravidla, tipy a termíny pro bezpečnou jízdu

Jeden den svítí slunce, druhý den vás překvapí ranní mráz a déšť. Přezutí pneu patří mezi témata, která řidiče u nás řeší dvakrát ročně a málokdo to úplně rád plánuje. Jenže prostě musíte – nejde jen o nějaké papírování nebo vyhlášky, ale hlavně o vaše bezpečí každý den na cestě. Podceňovat přezouvání pneumatik je jako riskovat s prasklou brzdou. Víte přesně, kdy podle zákona musíte měnit gumy, proč vám může hrozit mastná pokuta a jak vyzrát na fronty v pneuservisech? Jestli ne, pojďte se podívat na všechno, co by měl každý český řidič znát o přezutí pneu v roce 2025.
Proč je správné přezutí pneu zásadní
Pneumatiky nejsou jenom kus gumy, co drží auto na silnici. Pro spoustu lidí jsou to takové obyčejné černé koláče, ale ve skutečnosti se na nich odehrává klíčová bitva o vaši bezpečnost. Na suché silnici rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou téměř nepoznáte, jenže co když teplota spadne pod sedm stupňů? Testy ukázaly, že zimní guma zvládne krátit brzdnou dráhu na mokru o několik metrů. Mimochodem, podle statistik Policie ČR se v měsících listopad a březen nejčastěji stávají nehody způsobené špatnými pneumatikami nebo jejich nevhodným použitím. A tady jde i o vaši peněženku – pokud pojedete na špatných pneumatikách a bouráte, pojišťovna vám nemusí zaplatit ani korunu náhrady. Není to jen papírování nebo zbytečná starost. Taky si zkuste představit, jak rychle ztrácí letní guma na ledu přilnavost. Zatímco zimní pneu i v -10°C zůstává pružná, letní se stává tvrdou a klouzavou jak hokejka na ledě.
Lidé často říkají, že s moderním autem a všemi těmi asistenty se přezutí už moc řešit nemusí. Jenže když vám v zatáčce auto nezatočí, protože pneumatiky kloužou, ESP ani ABS už nic nezachrání. Každý rok po první sněhové nadílce pneuserisy praskají ve švech. Nejčastější argumenty lidí, proč otálejí s přezouváním? "Ještě neprší" nebo "Sněhu moc nebude". Statistiky však ukazují, že první silné ranní námrazy přichází už kolem poloviny října. Asi nikdo nechce ráno zjišťovat, že jeho letní pneu v tichosti úplně selhala. Je to trochu loterie, kterou nemůžete dlouho vyhrávat.
Bezpečnost je sice základní důvod, ale další často přehlížený důvod je životnost a efektivita pneumatik. Letní guma, která jezdí v zimě, tvrdne a brzo se na ní objeví trhliny. Zimní pneu zase v letních vedrech měkne, rychleji se sjíždí a prodlužuje brzdnou dráhu. Kdo si chce aspoň trochu šetřit účet za nové gumy, měl by na termíny opravdu myslet. S vhodně zvolenými termíny a přezutím můžete prodloužit životnost sady klidně o rok nebo dva.
Termíny a legislativa: Co říká zákon v roce 2025
Ve chvíli, kdy někdo z vašeho okolí začne řešit, kdy už "musí" přezout pneu, zpravidla všichni tahají z hlavy různá čísla. Ta správná však nejsou úplně složitá. Podle zákona musí mít řidič na autě zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám očekávat jejich výskyt. Čímž se zákon trochu "chrání" i proti plánovačům počasí.
Zajímavostí je, že v některých úsecích, předem označených dopravní značkou "Zimní výbava", platí povinnost mít zimní pneumatiky bez ohledu na aktuální stav silnice. Nejvíce těchto úseků najdete v Krkonoších, Jeseníkách, Šumavě, Beskydech nebo i v některých částech Prahy, kde jsou výrazné kopce. Pokud riskujete a pojedete v těchto měsících na letních pneumatikách za nevhodných podmínek, hrozí vám pokuta až 2000 Kč na místě, až 2500 Kč ve správním řízení – to už není žádná legrace, hlavně když by se přitížilo nějakým způsobením nehody kvůli nevhodným pneumatikám.
Tabulka pro termíny přezouvání pneumatik v roce 2025:
Typ pneumatiky | Období povinnosti | Poznámka |
---|---|---|
Zimní | 1.11. – 31.3. | Za sněhu, ledu, námrazy, nebo rizika jejich vzniku |
Letní | Po zbytek roku | Není zákonná povinnost, ale doporučeno při teplotách nad 7 °C |
Poctivě kontrolujte i hloubku dezénu: minimální drážka pro letní pneumatiky je 1,6 mm, pro zimní 4 mm. Policie umí nejenom změřit dezén u namátkových kontrol, ale spolu s pojišťovnou řeší každý detail po nehodě. A pokud si říkáte, že "celoroční" gumy všechno vyřeší, zpozorněte – musí mít označení M+S a být homologované (ideálně s vločkou), jinak máte smůlu, a zákon vám v zimní sezóně neodpustí ani milimetr.
Naopak řidiči v horských oblastech mají nejen větší šanci na spotřebu zimních pneu, ale musí počítat s vyšší četností kontrol. V roce 2024 Policie ČR udělila za špatné pneumatiky přes 14 000 pokut, z toho v horských oblastech a na dálnicích téměř dvě třetiny. Statistika jasně ukazuje, že podceňování se nevyplácí.

Kdy skutečně přezout? Praktický pohled a tipy
Nemá cenu spoléhat jen na kalendář. Nejlepší rada je sledovat počasí a řídit se jednoduchým pravidlem: když teploty klesnou stabilně pod 7 °C, aniž by během dne výrazně stouply, je načase přezout na zimní pneumatiky. Pro jarní přezutí čekejte, až se dlouhodobě drží teploty nad 7 °C. Tak si nejen zachováte bezpečnost, ale taky životnost svých gum. Každý, kdo zažil pořádný podzimní slejvák nebo ranní namrzlou silnici, ví, jak se v tu chvíli změní grip a jistota za volantem.
Možná vás překvapí, že podle průzkumů většina českých řidičů přezouvá zimní pneumatiky mezi 15.–31. říjnem a letní mezi 1.–15. dubnem. Ti, kdo žijí mimo město, často přezouvají ještě dřív. Pokud čekáte na poslední chvíli, trefíte akorát frontu v pneuservisu a možná i první sněhovou nadílku. Chcete se vyhnout čekání? Rezervujte si termín dopředu a nenechte to na poslední tři dny října.
Zkušenější řidiči si kontrolují tlak a stav gum sami – kontrola oka, změřit tlak (ideálně každý měsíc, v zimě pomaleji uniká vzduch), zkouknout, zda jde vzorek přes hranici pro bezpečnou jízdu. Kdo vůbec nechce nic řešit, vezme to rovnou do pneu servisu a nechá si tam gumy i uskladnit. Pozor ale – skladování pneumatik má svá pravidla, guma stárne i ve tmě na polici a měla by být uložená ideálně při 10–15 °C a mimo slunce.
Hodně často se také řeší, co s „celoročními“ pneumatikami. Ty jsou fajn hlavně pro řidiče, kteří ročně najedou málo kilometrů, jezdí spíš ve městě a nebojí se kompromisu. V testech ADAC 2024 byly rozdíly mezi letní, zimní a celoroční gumou v extrémních podmínkách pořád výrazné. V průběhu zimy totiž celoroční guma oproti zimní prodlužuje brzdnou dráhu až o 8 metrů na ledu, v létě naopak prodlužuje její dráhu až o 5 metrů při vysokých teplotách proti letní gumě. Tohle se v reálu může rovnat vzdálenosti na jedno zaparkované auto. Kdo tohle chce riskovat?
Tipy pro klidné přezouvání:
- Nebojte se objednat v servisu už na začátku října/dubna, termíny mizí rychle.
- Před výměnou si gumy očistěte a zkontrolujte, špatné sjeté nemá cenu nandávat zpět.
- Ptejte se i na stav ventilků a vyvážení kol.
- Uskladněné pneumatiky volte na chladném, suchém místě, ne na přímém slunci!
- Nezapomínejte na kontrolu rezervy – v zimě nejsou výjimkou defekty na špatném povrchu.
Chyby, které vás mohou stát peníze i klid
Jednou z nejčastějších chyb, které jako řidič uděláte, je „šoupnutí“ přezutí až na poslední chvíli. Nejenže narazíte na plný pneuservis, ale riskujete, že se zima urve a „odmění“ vás první náledím. Nezodpovědné přezouvání může vést k vyššímu opotřebení nebo poškození pneumatik, které už obvykle druhý rok nevydrží. Podle pneuservisů v Praze si spousta lidí myslí, že pokud mají ABS a další technologie, zimní gumy už nepotřebují. Jenže bezpečnostní systémy umí pomoct jen do určité míry – nesprávné pneumatiky je nikdy nespasí.
Příkladem je situace, kdy vám do cesty vběhne srnka a vy potřebujete prudce zabrzdit. Rozdíl mezi zimní gumou a letní při teplotě kolem nuly je na vzdálenosti brzdné dráhy až 7 metrů – to může být rozdíl, jestli trefíte, nebo minete. Znám pár lidí, kteří se chlubili staršími vzorky a při kontrole dezénu zjistí, že jsou na hraně nebo dokonce pod slušnou mezí. Česká policie totiž v posledních letech kontroluje ne jen samotnou přítomnost správných gum, ale podrobný stav, čísla EHK homologace a dokonce i stáří pneumatik. Vyplatí se gumy měnit vždy po maximálních pěti až šesti letech, i kdyby vzorek vypadal dobře – guma může zkřehnout a ztratit pružnost, což znamená ztrátu bezpečnosti.
Dalším typickým omylem bývá použití zimních gum až do půlky května. Ty potom na teplé silnici rychle mizí – a časté zpomalování, prudké rozjezdy nebo jízda s přetíženým autem ničí gumu o 30–50 % rychleji než v zimě. Pokud často jezdíte dálnice, zimní pneumatika má oproti letní při +15°C až o 10 % delší brzdnou dráhu a volant je „měkčí“. Dává smysl přezouvat včas podle počasí, ne čistě podle kalendáře. Jasné pravidlo: když venku stabilně přes den neklesá pod 7 °C, přezout co nejdřív. Trik, který vám ušetří peníze, stres i nervy.

Moderní technologie a budoucnost přezouvání pneumatik
Přijde vám přezouvání otravné a říkáte si, že v budoucnu to půjde nějak „vyřešit“? Automobilky už na tom makají. V roce 2025 se na trhu objeví první auta s tlakovými a teplotními čidly přímo v kolech, která vás sama upozorní na potřebu výměny. Některé evropské značky už testují elektronické senzory, jež změří přilnavost pneumatiky k vozovce v reálném čase. Ve Švédsku letos testovali i „chytré“ gumy, které si podle teploty mění tvrdost směsi pro lepší záběr. Do běžného provozu to ale ještě chvilku potrvá.
Zajímavé trendy posunují i oblast celoročních pneumatik – nejlepší modely už zvládají na české počasí většinu toho, co průměrné sady sezonních gum. Jenže testy ADAC stále potvrzují, že s extrémním chladem nebo vysokým letním teplem si specialisté poradí mnohem lépe. Až každý bude vědět, k jakému stylu řízení mu které gumy vyhovují, stane se bezpečnost normou, ne nutností. Pneumatiky také stále více mívají inteligentní vzorky, které odvádějí vodu, chrání před aquaplaningem a kromě toho snižují hlučnost a spotřebu paliva.
Možná se jednou dočkáme normy, kdy bude stačit jednou za tři roky „povinná výměna“ pro každého a automatická diagnostika zvládne všechno sama. Do té doby platí – sledujte předpověď, řiďte se rozumem a nezapomínejte, že kdy přezout pneumatiky není žádná věda, jen zdravý rozum a trocha zodpovědnosti. Kdo to vezme včas a podle pravidel, ten jede rok co rok v klidu – i při bláznivém českém počasí.
Napsat komentář